• Lars Thoresen
  • historikere
  • Trond Svandal
  • historiker

Han påvirker fortsatt dagliglivet til tusenvis av mennesker i Trondheim

  • Tekst: Per Christiansen Foto: Kjell A. Olsen

Denne gården rommer også minner om smittsom sykdom og isolasjon

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Skistua var overtent og brant ned i løpet av de tidlige morgentimene»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Da Gråkalldagen var årets vintersportslige høydepunkt i Trondheim

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Den gang skituren startet fra Ilevollen

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Et slikt bybilde kan vel neppe med rimelighet vernes»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Kirken som overlevde brann, trikk og flytting

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Det er tid for å «ta gata tilbake»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

De første bilene i Trondheim var to drosjer

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Det mest bemerkelsesverdige felleskunstverket siden «Brudeferden i Hardanger»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Man kan spørre seg om hva byplanlegger Cicignon egentlig tenkte på

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Flere håper vel i år på at estetikken kan nå et høyere nivå igjen til neste år»

  • Ole JacobHoel

Fascinerende mordmysterium i gamle Trondheim

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Brubakken er bratt og tung - men bare den ene veien

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Denne brua er i en klasse for seg»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Derfor fikk veita tilnavnet «Pessveita»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Forvandlingen av Olav Tryggvasons gate

  • Per Christiansen
  • Kjell A.Olsen

Da «Mr. Clutch» hadde visjoner for syklistene

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Da Gamle Oslovei ble ny

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Det var ikke ønsket om en bulevard som ga form til Elgeseter gate

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«90-millionersveien» ble prosjektet også kalt

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Jernbanen hadde fått en fremtredende plass på havna, mens sporvognene fylte gatene

  • Per Christiansen
  • Kjell A.Olsen

Da Lerkendal var langt fra byen

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Det flotteste byggverk byen var blitt beriket med i nyere tid»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Den vakre paletten ble langt på vei til uten noen samlet plan

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Rivingen gikk fort da kommunen endelig hadde bestemt seg

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Opprinnelig ble stasjonsbygningen oppført som endestasjon på Meråkerbanen

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Den nye forretningsgården var den første i helstøpt betong i byen»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

På folkemunne overtok gården navnet etter forlystelsesstedet Løven

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Den gang «de åpne dørers system» skapte frykt på Lade

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Sist i 1980-årene kunne en rest av den gamle Brattørpiren fortsatt anes på Pir 1

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Fra tårntaket på Aktiebryggeriet så man ut over jorder og potetåkrer»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

«Veien ligger behagelig flat og lettgått på Møllenberg»

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Denne gata var en gang byens mest fasjonable

  • Per Christiansen
  • Kjell A.Olsen

Postkortet viser Brattøra for over 100 år siden

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Her trengte ikke folk gå langt etter sitt daglige brød

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Ingen visste ennå i 1975 hvor veien opp bakken fra Bjørndalsbrua til E6 ville ende

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Historien om Hedley Swendgaards hjørne

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Ser du hvor dette er?

  • Kjell A.Olsen
  • PerChristiansen
  • Journalist

Før Sverresborg ble museum