Arbeiderpartiet beskylder nå Linda Hofstad Helleland (H) for løgn og bløff og for ikke å gjøre nok for å få prosjektet gjennomført i full skala straks, mens Høyre støtter seg på Jernbaneverkets innstilling om trinnvis utbygging av prosjektet til nærmere syv milliarder kroner.

Hofstad Helleland, leder av transportkomiteen på Stortinget, sto nylig frem og advarte mot flere omkamper som hun mener bare er egnet til å forkludre saken før det tas en endelig beslutning om stedsvalg og om terminalen skal bygges i tråd med Jernbaneverkets anbefaling, trinnvis utbygging.

– Nye omkamper kan utsette hele prosjektet i flere år, hevder Hofstad Helleland. Konkurransen om samferdselsmidlene er knallhard, ikke minst på bane der det satses betydelig på Østlandet.

Trinnvis utbygging

Med trinnvis utbygging menes at selve terminalen bygges først med nye spor til Heimdal stasjon. Deretter kan man gå løs på den nesten åtte kilometer lange jernbanetunnelen fra Søberg og gjennom Vassfjellet til Torgård. På den måten kan prosjektet til en samlet kostnad på nærmere syv milliarder, deles i to. Dette kan gjøre det enklere å få prosjektet på plass i Nasjonal transportplan som Stortinget vedtar i 2017.

Representanter for Arbeiderpartiet reagerer sterkt på dette. Partiets Audun Otterstad, varamann til Stortinget fra Sør-Trøndelag, hevder i en e-post til Adresseavisen at Hofstad Helleland ikke snakker sant, og at Jernbaneverket aldri har anbefalt en trinnvis utbygging. Han viser til Jernbaneverkets utreder Raymond Siiri, som skal ha hevdet at det er store fordeler med full utbygging i ett trinn med tunnel straks, ikke i et senere byggetrinn.

Marek Jasinski, tidligere Rødt, nå Arbeiderpartiet og varamann til bystyret, hevder på sin side at Hofstad Helleland og Høyre bløffer i godsterminalsaken. Også han hevder at Jernbaneverket aldri har anbefalt trinnvis utbygging, bare ytterligere utredninger om en slik utbyggingsform.

Støy

Aps kommunalråd Sissel Trønsdal er klar på at hun ikke vil være med på en løsning der godstogene må rygge fra Heimdal stasjon og inn i terminalen på Torgård.

– Årsaken til dette er støyen som vil ramme mange eksisterende og fremtidige privatboliger i området.

Trønsdal viser til Jernbaneverkets egen omtale av avbøtende tiltak der det blant annet heter at nye boliger ikke bør ha soverom med vinduer som vender mot terminalområdet.

Støyproblematikken vil vedvare til jernbanetunnelen kan tas i bruk. Da vil godstogene komme sørfra direkte inn i terminalen og returnere samme vei, mens togene som skal videre nordover, kjører igjennom.

Usikkerhet

Blir bare selve terminalen tatt inn ved rulleringen av NTP i 2017, ligger det en usikkerhet i når tunnelen står for tur. Fra Jernbaneverkets side er det et helt klart mål at godsterminal på Torgård skal kombineres med jernbanetunnel, ikke minst fordi det åpner for 750 meter lange godstog og et helt annet og bedre samfunnsmessig regnskap for hele prosjektet. Man går fra minus til godt inne på plussiden.

Man får også to jernbanespor og økt kapasitet mellom Melhus og Heimdal. På et nytt spor gjennom Vassfjellet kan distansetogene kjøre, mens lokaltrafikken kan avvikles på det gamle sporet.

Regiondirektør Anne Skolmli i Jernbaneverket vil ikke kommentere saken. Jernbaneverket har gjort den jobben regjeringen ba om. Nå gjenstår en gjennomgang av høringsuttalelsene før dette materialet videresendes til Samferdselsdepartementet.

Etter det Adresseavisen forstår, vil bygging av terminalen i perioden 2018-2022 og tunnel i årene 2023-2027 takle forventet vekst i godsmengdene.

Trondheim Aps og SVs gruppeledere forsvarer bred nedbygging av dyrkajord i Trondheim. Fagerbakke og Trønsdal Foto: MARIANN DYBDAHL