– Jeg har hatt seks biler siden oppkjøringen min i 2020. Fem av de det siste året. De første var gamle vræl med bare feil og tull, forteller Julie Knudsen.

21-åringen legger til at den første bilen var en Opel Vectra hun fikset opp og solgte. Akkurat nå kjører hun en BMW F10, 2014-utgave som ligger an til å få seg nye felger og sotete ruter.

Hun sitter i bilen sin sammen med Martin Karlsen utenfor Kiwi og XXL på Tiller. Her, sør for Trondheim sentrum, får rånerne være i fred.

– XXL har blitt en stor del av hverdagen, hvor vi møtes og jabber, sier Julie.

Fossilkjøring

  • I mars har olje- drivstoffprisene i Norge vært rekordhøye. «I verste fall kan vi risikere 40 kroner til sommeren», sa sjefsanalytiker i Rystad Energi, Per Magnus Nysveen, til NRK i mars.

  • Under normale omstendigheter står avgifter for cirka 60 prosent av prisen, internasjonal innkjøpspris står for cirka 30 prosent og selskapene sitter igjen med cirka 10 prosent. Grunnet krigen i Ukraina, er innkjøpsprisen nå høyere enn vanlig (faktisk.no).

  • Kjøringen med bensin- og dieseldrevne personbiler sank med totalt 10,8 prosent i 2021, men om lag 70 prosent av personbiltrafikken drives fremdeles med fossilt drivstoff.

  • Siden 2017 har den samlede kjøringen med elbiler økt med 261 prosent (NTB).

Bygdefenomen

Råning er å «kjøre (formålsløst) rundt i (sentrums)gatene med bil,» ifølge ordboka. Fenomenet handler om fellesskap, forteller Martin Karlsen.

– Man må ikke ha bil. Det er mulig å sitte på med andre, men ikke like artig, sier 17-åringen, som har kjøpt seg bil.

– Hvordan reagerer folk på hvor mye penger dere legger i bilene?

– Mormor skjønner ikke vitsen. Jeg sier det er interessen min, det jeg vil holde på med, svarer han.

Tjener penger: Julie trives som bussklargjører på dagtid. En del vikariater og helgejobbing blir det også, for å finansiere livsstilen. Foto: Stian Hansen

Martin og Julie er fra Melhus. Ifølge dem er råning hovedsakelig et bygdefenomen.

– Kan rånere kjøre elbil?

– Da tror jeg ikke du blir så pop, svarer han.

– Der borte står en som er koblet til elbillader.

– Det er ikke en råner, konstaterer Julie.

Høkkerter: Ikke alle rånere er like. Eller venner. Julie mener noen få ødelegger allmennhetens inntrykk av alle. Foto: Stian Hansen

Kostbar pendling

Bak rattet på en av bilene utenfor XXL sitter Isak Tilrem fra Hovin. Han forteller om det å kjøre daglig til jobben på Sluppen, og om å dra til Trondheim på kveldstid etter å ha vært hjemme.

På en vanlig dag regner han med å tilbakelegge et par hundre kilometer på hjul. Det koster dyrt når drivstoffprisene er så høye som de har vært i perioder i det siste.

– Det går mye penger til drivstoff og bompasseringer, sier han.

Prisfrustrasjon: Isak kjører daglig mellom Støren og Trondheim. Han er lite imponert over Senterpartiets gamle løfter til bilistene. Sofia til venstre. Foto: Stian Hansen

Løftebrudd

I mars 2021 kalte Senterpartiet det uaktuelt å sitte i en regjering som økte bensinprisene til 20 kroner.

–Det kommer ikke til å skje. Tredobling av CO2-avgiften og bensinpris på 20 kroner kommer til å ødelegge hele legitimiteten til klimapolitikken ute i det norsk folk, sa Marit Arnstad (Sp) til VG.

Ett år senere, under finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), passerte prisen 27 kroner. Selv om prisen har falt noe igjen de siste dagene, så er det fortsatt eksperter som tror at prisen i Norge vil nærme seg 40 kroner denne sommeren.

Selv om det er spesielle tider, får prisøkningen på drivstoff i Norge de siste månedene, råneren Isak til å reagere.

– Senterpartiet bør holde løftene sine. Jeg synes det er irriterende når folk sier dette bare er på grunn av krigen. Norge tjener ekstremt mye på Ukraina, sier Isak, og viser til historisk høye oljepriser. Inntektene kunne gitt lavere drivstoffavgifter, mener han.

Finansminister Vedum ble i januar konfrontert med Senterpartiets gamle 20 kroners-ultimatum.

– Vil finansministeren ta initiativ til å ta Senterpartiet ut av regjering, spurte Frps Roy Steffensen ifølge NRK.

Vedum erkjente at prisen er høy, pekte på markedet og lot være å besvare spørsmålet.

Gamle biler og verdier: Lilly Lundberg sier rånerne kjører mindre når dieselet er dyrt. Ettersom elbiler er vanskeligere å skru på, tror hun ikke de samler rånemiljøet på samme måte som dagens modeller. Foto: Ottersen Media.

Nasjonal el-motstand

Rånekulturen i Norge har de siste årene fått et oppsving, ikke minst med tanke på tv-serien «Rådebank» på NRK, så denne problematikken angår mange unge.

– Det er landsdekkende at de fleste bilentusiaster, ikke bare rånere, kommer til å nekte det grønne skiftet så lenge det lar seg gjøre, sier Lilly Lundberg fra Kongsberg.

Hun leder gruppen Rånerbabes Norge og har ingen planer om å bytte til elektrisk bil.

– Man merker det på miljøet, færre er ute. Folk står mer stille enn de gjorde før. De reiser ikke lenger så mye til Bø for å råne. Det er for dyrt, sier hun.

– Hvorfor ikke bare kjøpe elbil?

– Veldig mange rånere skrur på bilene sine. Selv om akselreringen ikke er den samme, er det noe eget med bensin og diesel. Man kan ikke gjøre det samme med elbiler. Ikke er det noe lyd i de heller, svarer hun.

Lilly sier bilinteresserte vil slite mer med økonomien framover, men tror rånermiljøet overlever.

– Jeg velger å tro det. Det vil alltid være en eller annen raring som får fatt på noen fat med diesel for å holde hobbybilen i gang. Jeg håper vi kan holde på de gode gamle bilene og verdiene. Dette er et samfunn for oss med bilinteresse. Å skru sammen, være sosiale sammen; mye av det faller bort med elbil.

Høkkertplage

– Prisene kan gå opp så mye de vil. Jeg kjøper ikke elbil, lover Julie.

– Enig. Elbil skjer ikke. Bilen må lage litt lyd. Bilentusiastene dør ut hvis man slutter å lage diesel- og bensinmotorer, kommenterer Martin.

Ingen elbiler er å se blant de 20 – 30 bilene som har samlet seg foran XXL. Noen er stort sett der hver kveld.

Én ankommer i traktor. Flere har ekstra lys inne i kupeen. Wunderbaumene henger tett. Musikken er dempet. Ingen har lyst til å bli bortvist av politiet, som av og til kommer innom.

Noen stiller seg foran Julies BMW og lyser rett inn med sine påmonterte langlys.

Julie og Martin sier rånere flest oppfører seg bra, og at noen få høkkerter ødelegger for alle.

– Hva er en høkkert?

– Høkkerter råner typisk i arbeidsklær, tresko og caps. Helst svart caps. De kjører traktor eller litt nyere Audi, forklarer Martin.

Treffpunkt: Parkeringsplassen utenfor XXL og Kiwi har blitt rånernes fristed. Foto: Stian Hansen

Savner treffsted

I Adresseavisens liste over trønderske uttrykk, er høkkert definert som «en person som oppviser liten grad av sofistikert oppførsel og / eller demonstrere sin forakt for urbane trender».

– Er det fortsatt rånere om ti år?

– Jeg vet ikke. Går rånemiljøet til helvete, får vi ikke møtt folk på samme måte, svarer Julie.

Hun sier Melhus har ett utested, Høvdingen, som stenger klokken 22:00.

– På Melhus er det alt for mange høkkerter og nyoppkjørte rånere som bare bråker og fjaser. Og mange mopedbiler som tror de er kule og egentlig ødelegger en stor del av miljøet, i mine øyne, sier hun.