– Jeg skrur litt og mekker, jeg sveiser, og jeg kan være med å male og lakkere, forteller Mats Espnes. Han er industrimekaniker av utdanning, og jobbet som teknikker hos Måsøval før han startet i Skarsvåg Boats sist høst.

– Akkurat nå driver jeg og sliper en fuge til et løfteredskap som skal oppbord i en båt, forteller han.

Mats Espnes er industrimekaniker Foto: Trond Hammervik

Vi er oppe i mesaninen på det store nybygget på Singsholmen. Litt bortenfor står litauiske Mantas Norkevicius med sveiseapparatet.

Sammen med Darek fra Polen jobber han på ramma til en ny 12-metring fra Skarsvåg Boats.

– Ohh. Many boats!

Litaueren har ikke tallet på hvor mange båter han har vært med på å bygge.

Han kom første gang til Frøya i 2014, da Kai Egil (Kaisa) Skarsvåg kjøpte et industribygg på Flatval, og bestemte seg for å satse for fullt på båtbygging. Mantas er utdannet både rørlegger og sveiser, og forteller at han har jobbet i Skarsvaag Boats i to perioder. Nå har han etablert seg på Uttian på Frøya med forloveden.

I høst begynte også hans bror Thomas i samme firma. Han driver og pusser noen plater i en av de andre avdelingene. Også han har bosatt seg på Uttian, og har tenkt å bli i øyregionen.

Litauiske Tomas Norkevicius liker øyene, jobben og folket. Foto: Trond Hammervik

– I like the islands, the job, the people...

Det er få uker siden Skarsvåg Boats flyttet inn i de nye produksjonslokalene på Singsholmen på Fjellværsøya.

Frøyabedriften bestemte seg for å etablere seg på Hitra etter at det viste seg vanskelig å få den lokaliteten de ønsket på Frøya. Historien om det planlagte industriområdet på Uttian, hubroen og statsforvalteren, er blitt grundig omtalt i lokalavisa.

Heidi Glørstad Nielsen, selv bosatt på Uttian, kom inn som daglig leder i bedriften mens man fortsatt så for seg et nybygg ved foten av Uttibrua.

– Men så måtte vi begynne å lete etter alternativer. Og da var det Singsholmen som pekte seg ut. Og det ble en veldig god løsning. Beliggenheten er god, og når vi da fikk muligheten til å kjøpe ei så stor tomt, var det ingen tvil, sier Heidi.

Daglig leder Heidi Glørstad Nielsen Foto: Trond Hammervik

Tomta er på 35 mål, og med på kjøpet fikk de også et båthotell.

– Det passer oss godt. Med det kom vi også inn på fritidsmarkedet, sier Heidi Glørstad Nielsen.

– Full rock and roll

Nybygget er på 1800 kvadratmeter. Det er delt i hele fem produksjonsbåser, med tilliggende lager og en mesanin som strekker seg over samtlige fem.

Arbeidet i en av de fem båsene. Foto: Trond Hammervik

– Det er helt ubeskrivelig! At vi skal ha kommet hit på den tida vi har holdt på, sier grûnderen Kai Egil Skarsvåg.

Han startet å bygge aluminiumsbåter i garasjen i 2005. I 2014 startet han AS og kjøpte industribygget på Flatval. Noen år etter måtte han sette opp en ekstra hall, og var allerede da på kikk etter tomt for noe større.

Darek og Mantas arbeider på rammen til en ny båt. Foto: Trond Hammervik

Med et 1800 kvadrats bygg på Singsholmen har båtbyggeriet for første gang god nok plass.

– Nå er det full rock and roll, sier han.

Designer arbeidsbåter

De har spesialisert seg på arbeidsbåter til ulike formål. Innen de flyttet til Hitra, rakk de å levere båt nummer 193. Kundene har hovedsakelig vært bedrifter, men også militæret og brann-og redningstjenester.

Sindre Eliassen er industridesigner. Han har jobbet i Skarsvåg Boats i to år, og har rukket å utforme en god del båter i løpet av den tida. Nå jobber man med finishen på en 12 meter lang båt med baugport. Disse modellene har vist seg populære.

Sindre Eliassen er designer Foto: Trond Hammervik

– Jeg jobber hele tida med å optimalisere produksjonen. Det handler om å finne de mest effektive løsningene, sier han.

Sindre forteller at det oftest starter med en henvendelse fra en bedrift. De har ønske om en båt som skal brukes til det og det, og som må ha visse egenskaper. Da blir det hans jobb å utvikle et konsept.

– Og hvis det da blir skrevet kontrakt på en båt, så starter jeg detaljtegningen, og passer på at alt som skal være med, er på plass. Den jeg sitter med nå, er den første av denne typen som vil bli produsert her, forteller Sindre Eliassen.

Fra barnehage til logistikk

Nybygget muliggjør en flyt i produksjonen Skarsvåg Boat ikke har hatt før. Og den nyeste ansatte, Victoria Strand, går inn i ei stilling firmaet heller ikke har hatt før: leder for logistikk og lager.

Victoria Strand er ansatt som leder for logistikk og lager. Foto: Trond Hammervik

– Jeg kommer faktisk fra jobb i Fillan barnehage. Dette er andre uka mi her, og det er litt av hvert å sette seg inn i, forteller hun.

Hun forteller om det som kalles «partnerskap», som ikke har noe med samliv og partnere å gjøre, men som er et system levert av Tess på Sandstad, og som Skarsvåg er de første til å ta ibruk i Norge. Det skal sørge for orden og flyt på lageret, og gjør det lett å hente ut riktige varer til den enkelte produksjonen.

– Alt er helt nytt for meg. Men det er veldig artig å få være med fra start på en helt ny plass, sier Victoria Strand.

Snart 30 ansatte

Skarsvåg Boats har for øyeblikket 24 ansatte. Men med nyetableringen på Singsholmen bemannes det opp.

– Det er seks ansatte på tur inn. Vi vil om kort tid være 30, pluss innleide. Men det er ikke alle typer jobber det er lett å få tak i folk til, forteller Heidi Glørstad.

Lokalavisa har i løpet av det siste halvåret laget arbeidsplass-reportasje fra to andre mekaniske bedrifter i øyregionene. Og i begge disse har behovet for fagarbeidere, og spesielt sveisere, blitt et tema. Dette gjelder også for Skarsvåg Boats.

– Men vi merker at siden bygget kom opp her, og den oppmerksomheten vi har fått rundt det, så har vi også fått noen flere søkere, sier daglig leder Heidi Glørstad Nielsen.

– Fagbrev i sveising

Hun forteller også at bedriften samarbeidet med Guri Kunna og NAV, og at de gjennom den nye Trøndelagsmodellen, er klare for selv å gi en søker muligheten til å ta fagbrev, nettopp i sveising.

Sam maler et skrog Foto: Trond Hammervik

Skarsvåg Boats har helt siden starten vært en internasjonal bedrift, med arbeidsfolk fra flere land.

Sathaporn Khemklad, som helst kaller seg bare Sam, driver og maler skroget på en båt. Han er fra Thailand, men har bodd på Frøya sammen med kona i snart tre år. Og han har tenkt å bli, både boende på Frøya , og i jobben på Singsholmen på Hitra.

– Det er veldig bra her, sier han.

– Fra syv nasjoner... og Uttian

Heidi Glørstad Nielsen forteller at de gjør en del for å finne lokale arbeidstakere, men at de uansett vil være en bedrift hvor det snakkes mange forskjellige språk.

-Bortsett fra Norge, har vi folk fra Polen, Litauen, Thailand, Bulgaria, Estland, Ukraina... og tre fra Uttian, legger hun fleipende til.