Det opplyser selskapet i en pressemelding mandag.

– Vi starter ut med seks ukentlige rotasjoner og håper å kunne legge flere til i takt med at de reisende vender tilbake, sier direktør Jesper Rungholm i DAT i pressemeldingen.

24. januar innstilte Air Leap all sin fly-aktivitet og gikk inn i en økonomisk omstrukturering for å hindre konkurs.

Rungholm opplyser at selskapet leverte et tilbud om å fly ruten etter at flere ulike flyselskapet ble kontaktet om muligheten for å operere ruta.

Samferdselsministeren sa at man raskt jobbet med å finne en løsning for å få flyrute mellom Norges hovedflyplass og hovedkampflybasen på Ørland flystasjon på plass igjen så raskt som mulig.

Forsvarsavtale

DAT opplyser at de nå har fått til en ruteplan i samarbeid med Forsvarets behov. Flyene begynner å gå fra 1. mars. Billetter skal legges ut for salg i løpet av de neste par dagene.

Kommunikasjonsansvarlig i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Hans Meisingset, opplyser at kontrakten gjelder for mars og april med mulighet med en forlengelse for en periode på inntil to måneder.

– Det er en midlertidig avtale i påvente av en ordinær anskaffelse, sier han til Fosna-Folket.

– Jeg er glad for at Forsvaret i samarbeid med DAT har fått på plass dette midlertidige rutetilbudet mellom Oslo og Ørland, sier Espen Gjardar Bakke.

Han er ansvarlig for anskaffelser av reiser i FLO.

Seks rundturer i uka

DAT opplyser at de skal fly med et ATR42-fly som har base i Stord. Dette flyet vil også betjene en rute mellom Stord og Oslo.

Rute-opplegget DAT legger opp til i første runde har en morgenavgang fra Ørland til Oslo med retur til Ørland om formiddagen.

Det er to turer frem og tilbake mellom de to stedene på tirsdager, en på torsdag, en på fredag og en søndag kveld.

Har fløyet ruta før

DAT har også tidligere fløyet mellom Ørland og Oslo. Den siste runden det danske flyselskapet fløy ruta startet i 2018 etter at den tidligere operatøren Flyviking sluttet å fly.

– Vi er glade for at vende tilbake til Ørland igjen, sier siger Jesper Rungholm.

Rungholm sier at DAT håper å være her i lengre tid enn sist de fløy mellom hovedstaden og Fosen-

– På alle kontrakter vi jobber med håper vi på å komme på lang sikt. Det er alltid målet. Vi håper å kunne forankre oss bedre her denne gangen, sier Rungholm.

Bra under korona

Rungholm forteller at DAT har økt sin aktivitet noe under koronaperioden.

– Vi er en av få spesialister på denne typen løsning og oppdrag. Det er oss og Widerøe og noen få andre, sier direktøren.

Han sier at spesialiseringen DAT har gjort på nødløsninger og korte kontrakter sammen med en størrelse på drifta som gjør at man kan endre kapasitet etter behov har gjort at de har kommet godt ut av nedstengingen.

– Vi har et regnskap for 2020 som gikk litt i pluss. Vi kommer også til å få et lite overskudd i 2021. Det tror jeg ikke mange andre flyselskap har hatt, sier Rungholm.

Han sier at selskapet naturlig nok, som veldig mange andre danske bedrifter, har fått god støtte i kompensasjonsordninger fra den danske stat.

– Nå er det deilig å gå ut av koronaen med nye oppdrag, som her mellom Oslo og Ørland, sier Rungholm.

Skryter av flyplassen

Rungholm sier at han kun har fått positive meldinger internt i flyselskapet etter at det ble klart at man ønsket og så fikk kontrakten med å fly til Ørland lufthavn.

– Alle har sagt at det har vært en bra operasjon tidligere og en lufthavn som er velfungerende med bra infrastruktur. Alle har sagt at det høres bra ut å fly til Ørlandet igjen. Vi gleder oss, sier Jesper Rungholm.