Tirsdag satte bensin- og dieselprisene ny norgesrekord. Bilister måtte ut med over 24 kroner for en liter drivstoff.

Om lag 60 prosent av pumpeprisen er avgifter. Innkjøpsprisen er på 30 prosent, og denne biten har gjort et byks etter Russlands invasjon av Ukraina.

Julie Knudsen er med i rånemiljøet som møtes utenfor XXL på Tiller. «Noen må sette ned foten snart!! Hvorfor er det ingen som demonstrerer eller streiker mot dette på lik linje med andre ting,» var 20-åringens umiddelbare reaksjon på Facebook da hun så tirsdagens priser.

– Staten gjør det nesten umulig for oss ungdommer i vanlig jobb å leve livet vårt normalt. Vi tilbringer mesteparten av tiden i bil og med venner. Alle disse utgiftene gjør det snart umulig, utdyper hun til MN24.

Avhengig

Vestlige ledere vurderer boikott av russisk olje. Usikkerheten gjør allerede oljen mindre ettertraktet, ettersom kjøpere frykter å bli sittende med usalgbare lagre.

– Hvorfor vi skal svi for Putins ugang, forstår jeg ikke. Er ikke akkurat slik at Norge har valgt at han skulle starte krig, fortsetter bilentusiasten fra Trondheim.

Hun mener prisnivået ødelegger for vanlige folk som ikke ønsker eller kan ha elbil, og som bruker bil hyppig i hverdagen.

Bildet i saken er tatt på Sluppen av flybussjåfør Dag Lasse Sarassen.

– Det går ikke buss når jeg drar på jobb om morgenen eller er ferdig om kvelden, så jeg er avhengig av bil. Blir ikke ekstra mye tullkjøring med de prisene, sier Sarassen.

Tilbud og etterspørsel

Ovenfor NRK bekrefter kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K at pumpeprisen i Norge aldri før har passert 24 kroner. Noen steder er diesel nå dyrere enn bensin.

Før krigen, var prisene på vei ned.

– Vi opplever et stramt drivstoffmarked i Europa nå, med lave lagre av bensin og diesel, og økt etterspørsel som presser prisene opp, sier Hansen. Når det er sagt, innkjøpsprisen på drivstoff påvirkes av flere faktorer, ikke bare råoljepris slik mange tror, men også tilbud og etterspørsel etter drivstoff internasjonalt, i tillegg til valutakurs, sier Hansen til NTB.

Pumpeprisen på bensin og diesel påvirkes også av innkjøpsprisene på biodrivstoff fordi dette blandes inn i bensinen og dieselen.

Dyrere strøm sør for Dovre

Hansen sier at han på grunn av konkurranselovgivningen ikke vil kommentere hvordan Circle K tror drivstoffprisen vil utvikle seg fremover.

– Men vi skjønner godt at høye drivstoffpriser er krevende for mange, ikke minst for de som er avhengig av bilen i det daglige. Og dem er det mange av rundt om i Norge, uttaler han ifølge NTB.

Krigen driver også opp andre priser. Manglende og usikre gassleveranser gjør strømmen dyr i det meste av Europa, men grunnet dårlig kapasitet på det norske strømnettet, påvirkes Trøndelag i liten grad.

En kilowattime vil onsdag koste 0,14 kroner (uten avgifter og kraftleverandørens påslag) i Midt-Norge. For et år siden, var strømmen dobbelt så dyr.