– Det er bare to ungdomsbedrifter fra skolen som har gått videre til å bli et aksjeselskap. Den første stoppet opp tidlig, mens Solarseek allerede har kommet lengre enn dem, sier Knut Skatvedt Langsjøen, lektor ved entreprenørskapslinja.

– Solarseek begynte som en ungdomsbedrift i andre klasse, som en del av fagene entreprenørskap og bedriftsutvikling. Da denne perioden var over etter endt skoleår, gjorde vi bedriften om til et aksjeselskap. Nå eier vi Solarseek AS og vi har ingen planer om å gi oss, sier Teodor Rasmussen. Sammen med fem medelever er han russ ved Thora Storm videregående skole i vår.

To i ett

Gjengen er snart ferdige ved entreprenørskapslinja, og muligens flytter de snart til hver sin kant av landet, eller verden for den saks skyld. Men solcellepersiennen de allerede har fått produsert en prototype av i Kina vil de uansett jobbe videre med.

Solarseek sin forretningside ligger i et ønske om å bidra til det grønne skiftet gjennom løsninger for å utnytte solens energi. De vil produsere grønnenergi til nærings- og industribygg, og for å få til det har de utviklet en solcellepersienne.

Persiennene skal henge foran vinduer og skjerme mot sola, samtidig som det produseres strøm.

– Dette produktet kan gjerne komme i tillegg til tradisjonelle solcellepanel. Vi har tenkt som så, at det ofte er store vinduer på industribygg og her må det uansett henge persienner. Da kan disse like gjerne brukes til å lage energi, uten at det griper inn i arealet, sier Tobias Jahnsen Helseth.

Det startet på skolen. Her viser Solarseek frem delene til persiennen som er laget av solcellepaneler. Fra venstre: Tobias Jahnsen Helseth, Mari Jin Sundal, Aleksander Jystad, Stella Kirkvold, Vetle Frigstad og Teodor Rasmussen. Foto: Privat

Bruker fritiden

Prototypen henger på et industribygg på Nyhavna. Her måles effektiviteten.

Persiennen er laget hos Landau i Kina, mens motoren kommer fra Somfy, som er verdens største produsent av motorer til persienner. PMV Service i Melhus har bidratt med montering. Eivind Johannes Øvrelid, seniorforsker ved Sintef, er mentor for bedriften.

– Ungdomsbedriften ble etablert og avviklet i løpet av andreåret på entreprenørskapslinja. Det er slik det er for en ungdomsbedrift. Men vi ville ikke avslutte når vi hadde en så god idé og var så godt i gang, så vi gjorde det om til et aksjeselskap, og det siste skoleåret er det stort sett fritiden som har gått med til dette, sier Vetle Frigstad.

Solarseek monterte selv prototypen, hos PMV Service i Melhus. Foto: Privat

– Vi brenner virkelig for ideen vår, og i konkurranser på nasjonalt nivå har vi vunnet både beste ungdomsbedrift og beste forretningsplan. Vi har også fått økonomisk støtte fra både institusjoner og banker. Premiepengene har vi investert i prototypen vår, sier Aleksander Jystad.

Digital generasjon

De er glødende opptatt av produktet og også av selve selskapet.

– Å drive en egen bedrift er en utrolig spennende og praktisk måte å lære om entreprenørskap på. Dette er kunnskap som trengs for å utvikle fremtidens bedrifter i Trøndelag, i Norge og på internasjonal basis. Vi har lært oss å pitche og lage forretningsplaner rundt et konkret produkt og alle har fått smaken på å være sin egen sjef, sier Rasmussen.

De har også fått et nettverk, og lært at det ofte ikke er verre enn å ta kontakt, når de trenger hjelp. Men siden de bare er 18 og 19 år gamle, er de ikke helt klare for å kun satse på Solarseek.

– Vi er jo den generasjonen som har tatt mye av videregående skole digitalt. Pandemien har lært oss at vi kan jobbe fra hvor som helst, og derfor er vi ganske sikre på at vi kan fortsette med aksjeselskapet, samme hvor vi ender ellers, sier Helseth.

Prototypen av Solaerseek sin persienne henger på et bygg på Nyhavna. Foto: Morten Antonsen

Stopper opp

Det er læreren deres, Knut Skatvedt Langsjøen, enig i.

– Det at alle vil videre etter videregående skole er jo en utfordring for entreprenørskapslinja. Det er selvsagt både bra og forståelig, men da stopper det som i utgangspunktet er svært lovende ungdomsbedrifter opp. Gjengen bak Solarseek må nå kartlegge fremtiden: Skal de hente inn andre til driften? Skal noen fortsette med driften, mens andre gjør noe annet, og skal de deretter bytte på? Jeg er sikker på at dette finner de ut av, selv om noen drar til Forsvaret og andre til London, sier Langsjøen.

Langsjøen forklarer at alle elever ved entreprenørskapslinja etablerer to bedrifter gjennom skoleløpet

– Elevene starter sin første ungdomsbedrift i førsteåret, men siden de da bare er 16 år og ikke kjenner hverandre så godt, så setter vi lærerne sammen teamene. I andre året lager de nye bedrifter og bestemmer selv hvem de skal samarbeide med. Da tar de selv fullstendig eierskap i eget prosjekt, som avsluttes med andre året. Vi opplever derimot ofte at det er et så stort potensiale i mange av bedriftene, at vi gjerne vil coache dem videre. Derfor har vi begynt å gjøre det for dem som ønsker det i faget markedsføring i tredjeåret. Selv om bedriftene da er veldig elevdrevet så kan de spørre oss lærerne om det du måtte lure på, sier Langsjøen som også har hjulpet Solarseek.

– Jeg har stor tru på Solarseek. Gjengen bak har en veldig drivkraft, de gjør jobben som kreves og har dessuten et svært spennende konsept. De har et produkt mange bedrifter bør være interessert i, og dermed er markedet stort.