Mandag er det en 30 kvadratmeter stor leilighet på Byåsen som står for tur. Anita Olsen skal selge leiligheten som sønnen har bodd i de to siste årene.

– For vår del betyr dette bare ekstra trygghet. Vi vil ikke ha noe trøbbel i etterkant av salget, og dette føles tryggere, sier hun.

At takstmenn nå lager hull i veggen, er kanskje det som får flest til å reagere. Foto: Terje Svaan

Daglig leder i Svea Takst, Emil Svea, har nettopp boret et hull i veggen i gangen hennes. Dette for å måle fuktigheten på badet.

– Vi er ansvarlige for hullet – både estetisk og teknisk. Dette er vår risiko. Hjemmelshaver kan nekte, og noen tar sjansen på nettopp det. Da tar de risikoen selv, og kan få trøbbel i etterkant av salget, sier Svea.

Måleinstrumentene hans viser at det ikke er noen fukt på badet.

– Det har jo blitt dyrere for en takstrapport, men du må jo betale en viss pris for å selge boligen uansett. Hullet blir jo også dekket til og er diskre, mener Olsen.

– Hullet blir dekket til og er diskre, mener boligselger Anita Olsen. Foto: Terje Svaan

Nye regler

Fra 1. januar i år gjaldt de nye boligsalgsreglene, og endringer i sentrale paragrafer i Avhendingsloven. Blant annet betyr dette at en bolig ikke lenger kan selges «som den er».

Utgangspunktet i reglene nå er at boliger som selges skal være i tråd med dokumentasjonen som gis. I loven er det slått fast at boligen skal være i tråd med «avtalen».

Det er nå selgers ansvar å dokumentere boligen. Dette er vanskelig for selger å gjøre alene, noe som betyr at det har blitt mer jobb for takstmenn. Foto: Terje Svaan

I ny lov får kjøper en såkalt egenandel på 10 000 kroner dersom det foreligger en mangel som gir krav på prisavslag. Egenandelen innebærer at hvis kjøper har krav på et prisavslag på 100 000 kroner, så reduseres kravet til 90 000 kroner.

En annen endring er at arealavviket i en tilstandsrapport ikke kan overstige to prosent eller én kvadratmeter.

I ny tilstandsrapport skal det også skrives inn årsak og konsekvens til at en boligdel er slitt eller har skader. Og det skal bli angitt en cirka-sum for hvor mye det vil koste å reparere skaden. Foto: Terje Svaan

– Grundigere enn før

Ansvaret til selger øker nå som det ikke er tillatt å selge boliger «som den er» lengre. Det betyr i praksis at det også blir mer jobb for takstmenn som nå skal gjøre enda grundigere undersøkelser enn tidligere.

– For oss betyr dette at vi må være grundigere enn tidligere, særlig når det kommer til bad og kjeller under terreng. Her skal takstmennene gjøre hulltaking, i for eksempel tilstøtende rom mot bad. Dette for å se at badet er bygd opp riktig og om det er fukt her, sier administrerende direktør Daniel Ø. Helgesen i Norsk Takst, som er bransjeorganisasjonens for landets takstforetak.

Han forklarer at de har jobbet for å få endringer i regelverket på plass siden 2000-tallet.

– Å få gjennomslag for dette har vært viktig for en tryggere bolighandel. Nå er det mer standardisert hva vi undersøker og mindre forskjeller geografisk i landet. Vi kan sammenligne rapporter i større grad og både takstmenn og kunder har de samme forventningene.

– Hvordan har tilbakemeldingene fra kundene vært?

– Jevnt over har de vært gode. Det krever litt tilvenning for mange, og takstmenn bruker en del tid på å forklare nytten av å lage hull i veggen for eksempel. Men med god forklaring aksepterer de aller fleste det, sier Helgesen.

Bruker lengre tid

I den 30 kvadratmeter store leiligheten på Byåsen bruker Svea rundt 40 minutter på å inspisere. Tidligere tok det mellom 20 og 30 minutter anslår han. I tillegg kommer papirarbeidet som tar lengre tid enn før.

Svea er også daglig leder i Smarttakst, et takstverktøy laget for å gjøre prosessen enklere og mer standardisert. Han jobber enn så lenge alene i Svea Takst.

Takstmann Emil Svea forklarer at han har mer enn nok å gjøre om dagen. Foto: Terje Svaan

– Etter at de nye kravene kom på plass, er det mange takstmenn som har slutta. Hittil har det vært umulig å få tak i folk, men jeg har lenge tenkt på å ansette flere, sier han.

Han forklarer at de fleste takstmenn har hatt hendene fulle etter jul.

– De gamle boligene som fikk takst før jul og som ikke er solgt, har måttet ha rapportfornying. Mye av januar gikk med til det, så noe er på etterskudd fremdeles, sier Svea.

– Ei rimeligere forsikring

Helgesen i Norsk Takst forklarer at det har vært ei prisøkning blant takstforetakene etter at lovendringen kom, men at det varierer hvor stor endringene er.

– Det er fremdeles kort tid siden det nye regelverket kom, og vil vel se at prisbildet gradvis setter seg. Vi er uansett, til tross for at det har blitt dyrere, trygg på at det har blitt ei rimeligere forsikring mot klager og konflikter, sier han.