– Først hadde vi pandemien som rammet bransjen hardt. Og med de drivstoffprisene vi ser nå, så kan dette gå skikkelig galt. Hvorfor politikerne ikke har tatt grep for lengst skjønner jeg ingenting av.

Jan Otto Sjevelås er daglig leder i Verdal Transportsentral.

Transportsentralen har 12 lastebiler under sine vinger, som kjører både i distriktet, men også på langtransport til Østlandet.

Innherred møtte Sjevelås sammen med Knut Arne Bakkan, transportleder i Frøseth AS.

Firmaet er en av andelseierne i Verdal Transportsentral, og har derfor mye med hverandre å gjøre.

Nå slår både Sjevelås og Bakkan alarm på det som nå skjer. Skyhøye drivstoffpriser er i ferd med å kvele en hel bransje.

Eksplosiv økning

Verdal Transportsentral og Frøseth sysselsetter til sammen opp mot 50 årsverk, og nå er både Sjevelås og Bakkan redd for hva som skal skje med arbeidsplassene.

I tillegg til egne biler har Frøseth også flere pukkverk, og der står drivstoffkrevende maskiner som sluker diesel når berg og stein skal knuses til pukk og singel.

Bakkan forteller at firmaet brukte 1,2 millioner diesel i fjor, og når vi hører at literprisen har økt med 5 kroner bare på kort tid så skjønner selv den som ikke er så god på tall at dette kan slå negativt ut på regnskapstallene.

Knut Arne Bakkan er transportleder i Frøseth AS. Foto: Erlend Aune

– Fortsetter dette gjennom et helt år så vil det for Frøseth sin del utgjøre seks millioner kroner i økte kostnader. Dette vil i sin tur slå direkte ut på bunnlinja, altså bedriftens overskudd.

Små marginer

Sjevelås forteller at transportnæringa har slitt med lave marginer før pandemien og nå krigen i Ukraina. Begge deler fått store konsekvenser på næringa.

– Jeg vil tro de fleste ligger mellom tre og med fem prosents driftsmargin. Dette gjelder også de store aktørene. Når du hører det hvordan dette slår ut for Frøseth så skjønner du fort at dette ikke er levelig på sikt – verken for store eller små.

Nå vet ikke bransjen helt hvordan de skal håndtere de galopperende kostnadene.

– Du skal også huske at gjennom pandemien så ble alt mye dyrere, både prisene på nye biler, deler og mye annet. Alt dette må vi hente inn i igjen fra våre oppdragsgivere. Til sjuende og sist blir det forbrukerne som vil merke det gjennom økte priser på matvarer og mye annet.

Parkere maskinene

Men det er ikke bare å legge på prisene heller. Mange har faste kontrakter med sine oppdragsgivere, og disse blir normalt indeksregulert en gang i året.

Derfor er det mange selvstendig næringsdrivende, daglige ledere og økonomisjefer som nå klør seg i hodet på hvordan de skal få dette til å gå rundt.

– Det er faktisk så alvorlig at flere lastebileiere og firma vurdere fra dag til dag om de skal parkere bilene, og det får alvorlige konsekvenser – ikke bare for vår næring, men hele samfunnet.

Men Sjevelås og Bakkan er ikke i tvil om hvem som sitter med nøkkelen. De sitter på Stortinget, og han som transportbransjen peker på er finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Skjønner ikke

– Er det noe vi ikke forstår? Her tjener staten penger i bøtter og spann på skyhøy oljepris. Det burde jo vært den enkleste sak i verden å kutte drivstoffavgiften til staten for en periode. Det vil utgjøre drøye fem kroner per liter. Alt snakket om momskutt er bare tull. Det går jo nærmest opp i opp. På oss virker det som om hele Stortinget er handlingslammet.

Daglig leder Torgeir Lian Kjell Lian AS nikker enig når vi forteller om vår samtale med transportduoen i nabokommunen.

Øke prisene

Maskinentreprenørfirmaet i Levanger har allerede sendt ut brev til sine kunder hvor de varsler at timeprisen vil gå opp på grunn av økte drivstoffpriser.

Nå kan ikke firmaet gjøre dette over hele linjen, all den tid hovedtyngden av bedriftens oppgaver er arbeid på større kontrakter, men Lian håper de kan være mulig å få gjort noe der også.

Torgeir Lian lurer på om bransjen må parkere maskinene for en periode, for at myndighetene skal skjønne alvoret. Foto: Erlend Aune

– Vi har ikke de store marginene i vår bransje heller. Derfor sier det seg selv at økte dieselpriser slår hardt ut på vår bunnlinje også.

Lian stusser også over at myndighetene ikke har tatt affære, og frykter at bedrifter rett og slett må innstille arbeide inntil det kommer løsninger på problemet.

Svenske tilstander

– I Sverige er det enda verre stilt. Der har organisasjonen til maskinentreprenørene gått ut og oppfordret sine medlemmer til å parkere maskinene for å tvinge fram en løsning. Det er ikke godt å si hva som skjer her til lands hvis dette trekker ut i langdrag.

Snart venter det lønnsoppgjør, og det gjelder også for Kjell Lians 35 ansatte.

Sjefen frykter vi bare er i starten på en vond spiral.

– Når alt blir dyrere så vil de ansatte ha mer i lønn. Da kommer dette oppå alt annet av økte kostnader, så hvordan dette skal ende til slutt er ikke godt å si, sier Torgeir Lian.

Diesel og kunstgjødsel

Tilbake i Verdal vet heller ikke Sjevelås og Bakkan hvor dette skal ende.

Både Verdal Transport og Frøseth har mye kjøring for landbruksnæringen, og der står snart våronna for tur.

Sjevelås nikker:

– En ting er drivstoffprisene. I tillegg har prisen på kunstgjødsel skutt i været, i verste fall kan det bli knapphet på gjødsel også . Det kan få store konsekvenser, men det virker ikke som det har sunket inn hos gjengen på Løvebakken.