Elbilister har kunnet gratis passere bomstasjonen på E6 i Soknedal, mens bilister i fossildrevne biler har opplevd at taksten nylig ble skrudd opp. Fra 1. mars koster det 47 kroner å passere bommen i Soknedal for personbiler, og 94 kroner for tyngre kjøretøy.

Hver tiende bil

Andelen elbiler som passerer bomstasjonen i Soknedal økte med 22 prosent fra september 2020 til september 2021, og hver tiende bil er en elbil ifølge saksframlegget til Melhus formannskap. Om elbilister betaler halv takst i bomstasjonen, vil det ifølge saksframlegget, gi en merinntekt på 3,5 millioner kroner i året.

E6-strekninga Vindalsliene-Korporalsbrua i Midtre Gauldal ble åpnet i oktober 2020, og 46 prosent av kostnadene skal finansieres gjennom bompenger. Kostnaden for den 6,5 kilometer lange veistrekninga var 1,6 milliarder kroner ifølge Statens vegvesen som bygde denne veistrekninga.

Nå kan det bli slutt på at elbilister passere bommen gratis ettersom politikerne i Melhus og Midtre Gauldal blir spurt om de kan godta at det innføres halv takst for elbiler. Saken kommer blant annet opp i Melhus formannskap på tirsdag, og går deretter til kommunestyret.

Også for Melhus

Vedtaket om bompengeinnkreving for elbiler i Soknedal kan også komme til å gjelde for den kommende bomstasjonen i Melhus. Melhus får bomstasjon på ny E6 ved Hofstad, og ny E6 skal være ferdig i år. Når det gjelder innkreving for elbiler, viser rådmannen til stortingsproposisjonen for E6-prosjektet E6 Ulsberg-Melhus.

Ettersom andelen nullutslippskjøretøy er økende, har bekymringa for at bompengeprosjektene vil tape inntekter, økt. I koronatiden har det vært mer bruk av bil enn av buss og tog, men samtidig har folk i lange perioder vært bedt om å holde seg mest mulig hjemme slik at det dermed er blitt mindre bilkjøring.

14,1 prosent av bilparken i Trøndelag ved årsskiftet var elbiler ifølge saksframlegget. Seks av 10 nyregistrerte biler er ifølge rådmannen og Miljøpakken elbiler.

– En trussel

– Selv om dette er en ønsket utvikling og i tråd med både nasjonale og regionale klima og utslippsmål, kan det utgjøre en trussel for nedbetalingen av bompengeprosjekter samt pålegge øvrige bilister en uforholdsmessig stor belastning. Samtidig bidrar nullutslippskjøretøy til samme type problemer og behov som øvrig privatbilisme i form av kødannelse, redusert fremkommelighet, vegslitasje, mikroplast fra dekk, drift og vedlikehold av vegnettet, skriver rådmannen i saksframlegget til formannskapet.

Når det gjelder varetransport med nullutslippskjøretøy, anbefaler rådmannen at disse fortsatt får helt fritak for bompenger.

– Andel av førstegangsregistrerte nullutslippskjøretøy innen segmentene lett varebil, tung varebil og lastebil var i 2021 på henholdsvis 14,1 %, 18,8 % og 1,4 %. Innenfor disse kjøretøygrupper gjenstår det således en utvikling for å nå de nasjonale mål for området, skriver rådmannen i saksframlegget.