Arbeiderpartiet har snudd, og sikret et flertall på sju i tirsdagens bygningsråd for å si ja til omregulering, slik at butikkene Jula, Power, Rusta og XXL kan bli i senteret. Det var Ingrid Skjøtskift (H) som hadde fremmet forslaget om å si ja til å starte en ny detaljregulering, på vegne av eget parti, Fremskrittspartiet og Venstre.

MDGs Ola Lund Renolen stemte for administrasjonens innstilling, sammen med SV, SP og Rødt.

– Jeg synes det er trist å rette opp en feil med en ny. Når man retter opp for eks antall arbeidsplasser ett sted, vil det gå ut over noen andre. Området er i endring, og ja, det er det vi har KPA (kommunens arealplan, journ.anm.) for. Vi skal styre byutviklingen gjennom KPA, ikke av enkelte tiltakshavere som skal presse oss til å styre etter dem, sa Renolen i debatten.

Så sent som i september 2020 sa flertallet i bystyret, som Ap var en del av, nei til at eierne av Hangaren, Dolphin Eiendom, skulle få starte omregulering av eiendommen, slik at butikkene som er der kan bli.

– Tryggheten for arbeidsplassene

Roar Aas i Arbeiderpartiet sa i debatten at dette ikke hadde vært en enkel runde å ta.

– Flere er inne på feilen som er begått, og det er gjort mye ulikt. Vi har prøvd å gi dispensasjoner og prøvd å få til en smidig løsning, men har blitt stoppet av Statsforvalteren og departementet. Jeg skjønner at det kan skape presedens og det Renolen er inne på, likebehandling. Men denne saken er så spesiell, og det som skjer på Lade må man se på i forbindelse med KPA. For Arbeiderpartiet er tryggheten for arbeidsplassene viktig, og derfor støtter vi Skjøtskifts forslag, sa Aas.

Administrasjonen hadde innstilt på at bygningsrådet også nå skulle si nei til å starte regulering, fordi det ikke er mye som er endret siden bystyret sa nei sist.

Skjøtskift utfordret byplan til å legge til rette for at saksbehandlingstiden for den nye reguleringen ikke blir lenger enn nødvendig, av hensyn til alle arbeidsplassene.

– Det er gitt en igangsettingstillatelse. Eieren har innrettet seg etter den og gjort sine investeringer og disposisjoner, etter en tillatelse de trodde var gyldig fra Trondheim kommune. Når det viser seg at kommunen har gjort en feil, hvem skal ta belastningen? Skal vi hive ut virksomheten som er her, og si at her får dere drive med trelast og traktorer, på en eiendom det ikke er tillat med lagring av varer utendørs. Det er ingen god løsning, sa Skjøtskift.

LES OGSÅ: Det må være deilig å være eiendomsutvikler i Trondheim

Plasskrevende varegrupper

Dagens reguleringsplan fra 2012 sier at Hangaren kun kan huse butikker for plasskrevende varegrupper som biler, landbruksmaskiner, hagemøbler og trelast, for å ikke konkurrere med handelen i Midtbyen.

I 2017 ga byggesakskontoret likevel rammetillatelse til kjøpesenteret, selv om butikkene Jula, Power, Rusta og XXL ikke var i tråd med reguleringsplanen. Eieren av naboen og konkurrenten Lade Arena, DNB Livsforsikring, har siden 2018 klaget på dette. XXL, Rusta og Power flyttet fra Lade Arena til Hangaren da den åpnet i 2019.

Etableringen av kjøpesenteret i den tidligere flyhangaren i Haakon VIIs gate har etter dette vært til administrativ og politisk behandling i flere runder. Fylkesmannen, nå Statsforvalteren i Trøndelag, har flere ganger opphevet politikernes vedtak om å gi tillatelser til at butikkene kan bli. Senest for ett år siden stadfestet Kommunal- og moderniseringsdepartementet Statsforvalterens avgjørelser, om at butikkene i Hangaren må stenge.

Men i mars i fjor vedtok flertallet i bygningsrådet å utsette opphevelsen av rammetillatelsen, for å unngå at butikkene måtte stenge.

LES OGSÅ: Sier byggesaker hysjes ned for å unngå medieomtale

–Gjør samme feil igjen

Erling Moe fra Venstre påpekte som flere andre i bygningsrådet at feilen i utgangspunkt var gjort av kommunen, da rammetillatelsen ble gitt.

– Nå har det gått mange år, og virksomhetene er etablert og det er 150 personer som jobber der. Det er et etablert handelssted. Da må vi på et punkt si at feilen er vår, og da må vi ta ansvar for det. Det er gjort betydelige endringer i hele strukturen på Lade siden saken først ble behandlet. Det bygges et boligprosjekt på andre siden av gata i Leangenbukta, det skal bygges på Autronica-tomta og hele strekket langs Haakon VIIs gate. Det endrer spillereglene, og gjør at butikkene blir nærbutikker for et helt nytt boområde, sa Moe.

– Hadde noen gjort jobben sin i en tidlig fase, hadde vi ikke kommet i denne situasjonen. Nå er det politiske flertallet villig til å gjøre samme feil igjen, med intensjon om å rydde opp. Så starter det er nytt ras med urettferdighet, når noen andre som sitter på andre siden av veien vil ha de samme fordelene og justerte vilkårene. I sum blir det etablert mer handelsareal i området enn det i utgangspunktet var regulert for og marked for. Da vet vi at noen andre vil tape, og det vet vi er Midtbyen, sa Reolen.