Elbiler har festet grepet om det norske bilmarkedet. I februar var 75 prosent av alle nyregistrerte kjøretøy i Trøndelag en elektrisk bil. Resten var hybridbiler med både elmotor og fossilmotor. Kun 39 av 752 (fem prosent) nyregistrerte biler i februar var rene dieselbiler. 15 biler er rene bensinbiler, tilsvarende to prosent av alle.

LES OGSÅ: Dette er de nye bomprisene

– Ingen sammenheng

Med en drivstoffpris som nærmer seg 30 kroner per liter diesel eller bensin, kan det bli enda mindre fristende å satse fossilt. Men det tilbakevises av forhandleren av Trøndelags for tiden største bilmerke.

– Vi ser ingen tendens den veien. Inngåelse av nye kontrakter hos oss viser et fortsatt veldig godt salg av biler med fossilt drivstoff, sier Stian Berg Torgersen, plassjef hos Toyota Bilia Trondheim, som er forhandler av Toyota.

Tallene for nyregistreringer i februar viser imidlertid at bilkjøperne allerede før bensinprisene har gått til himmels, heller velger elektrisk ennn fossilt. Av de 752 bilene som ble registrert i februar var 565 elektriske biler.

Spagat: Stian Berg Torgersen og Toyota har til nå solgt fossilbiler med suksess, men i april starter salget av Toyotas første elbil. Arkivbilde. Foto: Rune Petter Ness

Hybridbil øverst

Toyota-selgeren har likevel rett når det kommer til førsteplassen. Helt øverst i statistikken troner nemlig Toyota Rav 4, en plugin hybridbil med både elektrisk motor og forbrenningsmotor for fossilt drivstoff. På de 12 neste plassene er det elbiler på statistikken over de mest populære bilmodellene.

I februar ble det ikke nyregistrert en eneste ny Tesla. Det skyldes trolig at Tesla leveres mer i rykk og napp enn andre biler. Elbilen Tesla Model 3 var den mest solgte bilmodellen i Norge i fjor.

Elbil også fra Toyota

I neste måned kan det hende at heller ikke Torgersen i Toyota Bilia lenger tviholder på fossilbiler. Da starter nemlig salget av den første rene elbilen fra Toyota, modellen med navnet BZ4X. De første rene elbilene fra Toyota vil trolig rulle på trønderske veier i juni.

Dyr bensin, billig strøm

Elbiler er for tiden dyre å lade sør for Midt-Norge, mens det over hele landet er stort sett samme skyhøye pris på bensin og diesel. Elbiler er imidlertid billige å lade i Midt-Norge i det såkalte prisområde 3 for elektrisk kraft.