Etter et eksepsjonelt godt 2020, fikk Bunnpris en liten nedgang i fjor. Kjedens 244 butikker omsatte for 7,1 milliarder kroner; knappe åtte millioner bak toppåret 2020.

Tallene i saken er ikke justert for inflasjon.

- Pandemi-effekten holdt seg lengre enn vi trodde, men nå er det slutt på den. Det er bare å dra til Storlien, så ser man hvor folk er, sier Christian Lykke.

Han er den trondheimsbaserte kjedens styreleder og største eier.

Kald krig-tilstander

Lykke regner med å øke kjedens markedsandel til 3,5 prosent i år, opp fra fjorårets 3,4 prosent.

Prisene på norske matvarer ventes å stige grunnet en europeisk energikrise delvis forårsaket av krigen i Ukraina. Lykke poengterer også at fordi butikkene trekker strøm, vil de bli dyrere å holde åpne.

- Kunsten i handel er ikke å sette prisene ned, men å se hvordan du kan hente det inn igjen. Når én pris går ned, må en annen opp. Vi må selge varene for mer enn vi kjøper de inn for, og framover vil vare bli dyrere. Setter vi ned prisen på noen varer, blir kunden glad og kommer til oss. Vi setter også opp prisen på andre varer. Det er den evige kampen, og alle kjeder gjør det, sier Lykke.

- Hva hvis ingen kjeder hadde tilbud?

- Dynamikken mellom krav til kostnadsdekning og lyst på nye kunder skaper konkurranse. Konkurranse holder prisene nede. Hvis alle kjøper og selger varene til samme pris hver gang, forsvinner denne dynamikken. Og da blir resultatet fort som i Øst-Europa under den kalde krigen, svarer bunnprissjefen.

Fornøyd: Christian Lykke er tilfreds med fjorårets resultat, og er glad inntjeningen ikke gir mer tilbake etter pandemi-toppen. Foto: Stian Hansen / Adresseavisen

Gjennomskuet

Bunnpriskjeden drives av I. K. Lykke Drift konsern. Uten hensyn til inflasjon, hadde dette selskapet en marginal økning i driftsresultat: Fra 165 millioner kroner i 2020, til fjorårets 168 millioner.

- Ingen butikker har lyst til å selge kneipbrød. Derfor ligger det nederst i hjørnet og får minst plass. Jeg tror alle som går i butikkene har gjennomskuet oss. Samtidig må vi gi folk en grunn til å betale mer. Brødet til 42 kroner må gi en annen opplevelse enn det til sju kroner.

- Snur dette, nå som maten blir dyrere?

- Det kan få en knekk, men det blir i så fall på grunn av personlig økonomi. Folk fokuserer mer på kvalitet. De betaler mer for kjøtt som er lagret lenge. For fire – fem år siden ville modningsskap for kjøtt vært utenkelig i butikker. Og vi vil alltid ha rom for billig Grandiosa.

Utvider

Kjeden har skrevet kontrakt på 13 nye butikklokaler, hvorav fire med åpning i år. En ny Bunnpris åpnet nylig i Innherredsveien nær Trondheim sentrum. Ingen flere nye trondheimsbutikker er planlagt i år.

- Vi har et tett kart i Trondheim, så her vil vi heller pusse opp eksisterende butikker. Vi åpner et par butikker i Troms i år, men er fortsatt små lengst nord, sier Lykke.

Konsernspissen I. K. Lykke AS omfatter dagligvarehandel, drift av eiendommer og deltagelse i andre bedrifter, ifølge byleksikonet Trondheim i Endring (Bratberg, 2011). Christian Lykkes tipp tipp-oldefar Ivar Knutsen Lykke grunnla selskapet 1830 og startet den første butikken.