– Grønn omstilling er nødvendig. Både fordi klimakrisen stadig blir større og for å gjøre oss attraktiv for både investorer, kunder og jobbsøkere, sier Torkel Fyrvik, daglig leder for Sensorlink. Teknologibedriften holder til i Ila, og har kunder over hele verden. De bruker ultralyd til å måle tykkelsen på stålrør, og slik avdekke slitasje og rust på innsiden av røret.

Til nå har teknologien i all hovedsak blitt brukt til olje- og gassrør, og ofte under vann. Dette ønsker Fyrvik å endre og det er en av grunnen til at han har meldt seg på kurset «Fra bærekraft til business». Dette er et bærekraftsprogram som Sparebank1 SMN har satt i gang sammen med innovasjonsstudioet Æra, for å øke den grønne kompetansen og innovasjonen i midtnorsk næringsliv.

Torkel Fyrvik, daglig leder his Sensorlink, har flere grunner til å sette i gang det grønne skiftet. Foto: Morten Antonsen

Satser på land

Kurset er et direkte resultat av bærekraftsbarometeret som Sparebank1 SMN la frem i vinter. Dette viste tydelig at det ikke er noen grønn omstilling i gang i midtnorsk næringsliv.

– Klimakrisen er større enn klimakriseforståelsen, uttalte Jan-Eilert Nilsen, bærekraftsansvarlig hos banken, den gang.

Nå får 15 midtnorske bedrifter hjelp til å finne muligheter for egen virksomhet i det grønne skiftet.

– Det er mange andre virksomheter enn bare olje- og gass som har behov for overvåkning av slitasje. Vi kan hjelpe alle som har utstyr av stål, sier Fyrvik som viser frem Sensorlink sin nyvinning.

En liten sensor som kan festes utenpå et stålrør på land. Her kan tykkelsen måles med ultralyd over en lengre periode, for eksempel en gang i døgnet. Slik kan slitasje oppdages, før det blir lekkasje. Disse sensorene kan blant annet festes på rør som brukes av vannverk, og her i Trondheim kan de blant annet festes på rør med fjernvarme under bakken.

Denne boksen inneholder ultralyd som kan måle tykkelsen på stålrøret svært nøyaktig. Foto: Morten Antonsen

Unge tenker grønt

– Å satse mer på overvåkning på land gir oss flere bein å stå på, sier Fyrvik og legger skjul på at det er viktig for bedriften å ha en grønn profil, også for å være mer attraktiv.

– Med en grønn profil er det lettere å få med nye investorer, det er også slik at stadig flere kunder er opptatt av hvor grønn en bedrift er. Men like viktig er det at dagens unge er svært opptatt av det grønne skiftet, skal vi være en attraktiv arbeidsplass for unge nyutdannede, så må vi vise at vi er i gang med en grønn omstilling, sier Fyrvik.

Sparebanken1 SMN er opptatt av å ikke tenke på klimakrisen kun som en risiko, men også som en forretningsmulighet. For et av funnene i bærekraftsbarometeret viste at bedrifter ikke tenker grønt fordi de ikke opplever at det er etterspørsel etter bærekraftige produkter og tjenester.

Økt klimabevissthet

Befolkningsundersøkelsen om bærekraft som banken gjennomførte nå i år viser imidlertid at folks holdning er klar: To av tre oppgir at de tenker mer på bærekraft og klima nå enn for to år siden, og 79 prosent sier de er bekymret for konsekvensene av klimaendringene.

Men mange oppgir samtidig flere hindre når det kommer til en mer bærekraftig hverdag; Utydelig produktmerking, pris og dårlig utvalg oppgis som typiske barrierer for å velge bærekraftig.

Hanne Martinussen og Torkel Fyrvik, begge fra ledelsen hos Sensorlink, viser frem teknologien sin til Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom hos Sparebank1 SMN. Foto: Morten Antonsen

– Gjennom bærekraftsprogrammet vil vi hjelpe bedriftene til å finne sin grønne vei, og enten omstille seg til mer bærekraftig virksomhet eller å finne flere eller nye måter å bidra positivt på. Dette fordi kundene faktisk vil ha det. Og det er viktig for utviklingen, for endring skjer først når markedet etterspør det, sier Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom og leder i Regnskapshuset SMN.

Lindstad er spent på fremtiden, og tror det grønne skiftet kommer, selv om det til nå har gått sakte.

– Særlig de under 30 år sier de er svært opptatt av om arbeidsgiveren deres tenker grønt. Dette er en generasjon som tenker grønt helt fra starten av, men de mangler erfaring og den tyngden som for eksempel Sensorlink har. Når disse to generasjonene møtes og jobber sammen, så vil det skje mye, spår Lindstad.