Skatteetaten og BN Bank går nå sammen om å gi råd før kundene handler svart.

– Vi i banken sitter med erfaring og kompetanse på hva som ofte går galt når kundene kjøper bolig, låner til oppussing og velger hvem som skal pusse opp og bygge på boligen, sier Endre Jo Reite, direktør og forbrukerøkonom hos BN Bank.

Forbrukerøkonomen viser til at etter hvert som stadig mer av det kundene gjør blir digitalt og går kjapt, så blir det enda viktigere for banken å være en boligekspert som gir kundene gode råd.

– Vi kan ikke bare sitte passivt og vente på at det går galt, og så følge opp kundene som sitter med skjegget i postkassen etter å ha blitt lurt av useriøse aktører, eller følge opp lovkrav på å rapportere der kundene våre kjøper svart arbeid eller involveres i økonomisk kriminalitet, sier Reite.

Fristes til å ta snarveier

På nyåret trådde den nye avhendingsloven i kraft, denne stiller strengere krav til boligselger og boligen kan ikke lenger «selges som den er».

Utgangspunktet i reglene nå er at boliger som selges skal være i tråd med dokumentasjonen som gis.

- Har du pusset opp svart kan du risikere at boligen din har falt i verdi. Du kan også bli erstatningsansvarlig ovenfor boligkjøper, sier Reite.

Forbrukerøkonomen viser til at i Norge pusser vi opp, bygger på og vedlikeholder hus og hytter for 150 milliarder i året.

– Koronapandemien og økte materialpriser gjør at enkelte kan bli fristet til å ta snarveier. Selv småjobber du gjør svart kan bli svært kostbart. I tillegg har sannsynligheten for at svart arbeid oppdages blitt mye høyere etter hvert som bankene har styrket kontrolltiltak og arbeidet mot hvitvasking, sier Reite.

Billig kan bli dyrt

– Vi ønsker at banken skal ta en rolle som veileder og boligekspert før kunden gjør feil, forklare dem hva de kan gjøre for å sikre at de bruker seriøse aktører til oppussing og ikke minst hva de risikerer om de skulle velge det som virker lettvint og billig, sier Reite.

Han mener det er viktig å flytte fokus til fordelene med å velge seriøse håndverkere, ikke bare ha fokus på å avdekke forholdene etter at skaden har skjedd.

«Tettpå» er et tiltak mot arbeidslivskriminalitet på tvers av offentlige organisasjoner, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner. Nå skal «Tettpå boligkjøper» koble informasjon og kunnskap om valg av seriøse håndverkere inn i BN banks prosesser, for at banken kan informere, påvirke og kreve dokumentasjon fra kunder. Dette for at risiko for svart arbeid og arbeidslivkriminalitet reduseres.

Kunnskapsformidling

Reite har selv vært nær ved å gå i fella, og selv om han hadde sagt til håndverkere han fant på en anbudstjeneste at han ville handle hvitt, så dukket det opp håndverkere som ville skifte dør og ga et supertilbud på svart arbeid. Når han insisterte på å betale hvitt så ville de rett og slett ikke gjøre jobben.

Forbrukerøkonom i BN Bank, Endre Jo Reite, har selv slitt med å finne håndverkere som ville ha betalt med faktura. Foto: Morten Antonsen

Skatteetaten er positiv til å jobbe sammen med banken.

– «Tettpå» jobber med å tilrettelegge for gode valg av håndverkere. Finans Norge har vært samarbeidspartner i «Tettpå» i flere år. Nå har vi også fått en pilot i finansnæringen, nemlig nyvinningen «Tettpå Boligkjøper» i samarbeid med BN Bank, sier skattekrimsjef Erik Nilsen fra Skatteetaten som mener de sammen kan skape vinn-vinn-situasjoner for forbruker, bank, Skatteetaten og de seriøse i byggebransjen.

Skattekrimsjef Erik Nilsen sier banken er den første kunden møter på sin forbruksreise, derfor er samarbeidet med bankene viktig for dem. Foto: Morten Antonsen

– Banken er den første kunden møter på sin forbruksreise etter å ha tatt opp lån til oppgradering av bolig. At alle får rådgiving allerede her bidrar til å skape et anstendig arbeidsliv, sikre like konkurransevilkår og finansieringen av velferdsstaten, sier Nilsen.

Ønsker å handle riktig

– De fleste av oss ønsker å handle riktig, men opplever at det er utfordrende å finne informasjon og verktøy som gir trygghet i valg av håndverkere. Det er en jungel av tilbydere og flere gråsoner. De aller fleste som bidrar til arbeidslivskriminalitet, gjør det uten å skjønne hva som egentlig foregår på deres egen byggeplass. Med grepene i «Tettpå»-veilederen vil du minimalisere risikoen for at du hyrer useriøse og kriminelle aktører. Det kan være lurt å gjøre en grundigere sjekk på hvem du låner bort husnøkkelen til, avslutter Nilsen, som håper at enda flere banker blir med i prosjektet etter at de har skaffet seg erfaringer i pilotprosjektet med BN Bank.

  • Fakta om «Tettpå» «Tettpå» er et tiltak mot arbeidslivskriminalitet på tvers av offentlige organisasjoner, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner.

  • «Tettpå# skal redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen. Dette oppnås ved å påvirke og dyktiggjøre forbrukerne til å ta informerte valg av håndverkere.

  • I de 22 kommunene Skatteetaten samarbeider med, tar veiledere i Skatteetaten kontakt med boligkjøpere og de som har sendt inn byggemelding, for å veilede dem i kjøp av håndverkertjenester.

  • «Tettpå»-veilederen inneholder en sjekkliste og mange nyttige tips. Den er tilgjengelig for alle på skatteetaten.no.