- Jeg forventet 10–15 millioner i pluss, så ble det over 50 millioner. Vi har bedre drift, ny hovedleverandør av varer i Norgesgruppen og redusert svinnet, sier Lykke.

Eierselskapet til dagligvarekjeden Bunnpris, I.K. Lykke, fikk et overskudd før skatt på 51,2 millioner kroner i fjor, som er en kraftig forbedring fra underskuddet på 65,1 millioner i 2016.

- Vi har jaget de røde tallene på dør, sier administrerende direktør Kjell Engløkk i I.K. Lykke.

Også driftsresultatet er snudd, fra minus 39,1 millioner i 2016 til pluss 49,2 millioner i fjor.

Solgte litt mindre

Bunnpris-kjeden omsatte for 6,5 milliarder kroner i fjor, som er en nedgang på 117 millioner sammenlignet med 2016.

- Det er ikke bra med nedgang, men det er ikke mye. Men det var en mye sunnere omsetning i fjor enn i 2016. Vi har åpnet flere bra butikker, og stengte seks-sju i fjor, sier Lykke.

Fra 1. januar 2017 tok Norges størst dagligvareaktør, Norgesgruppen, over som forhandler av innkjøpsavtaler med leverandørene på vegne av Bunnpris. Distribusjonen går via Asko. De fem forgående årene hadde Bunnpris innkjøpsavtale med Rema 1000.

- Det koster å skifte leverandør, og vi brukte to-tre måneder på å skifte. Det tar tid då bytte ut 800 varer med 1500 som skal inn. Det har gitt kundene større vareutvalg, og flere varer til bedre priser, sier Lykke.

- Er minst uansett

Bunnpris-kjeden har nå 249 butikker, og rundt 180 av dem drives som franchise. Kjeden eies av Christian Lykke og hans familie.

Bunnpris er lillebror blant dagligvarekjedene her i landet, med en markedsandel på 3,7 prosent. Norgesgruppen er største aktør med 43,2 prosent, etterfulgt av Coop med 29,2 og Rema 1000 med 23,9. Bunnpris hadde en liten tilbakegang i markedsandel fra første kvartal i fjor til samme kvartal i år, en nedgang på 0,1 prosentpoeng.

- Vi har ikke samme mulighet som konkurrentene til å bygge nye butikker. Det koster mye å opprettholde markedsandelen, så det får bli som det blir. Men vi ligger stabilt, sier Lykke.

Siden det er så langt opp til markedsandelene til de tre som dominerer dagligvaremarkedet, har ikke Bunnpris ambisjoner om å ta igjen dem.

- Nei, vi er minst uansett. Vi vil drive best mulig butikk på den markedsandelen vi har, sier Lykke.

Dårligst omdømme

Bunnpris havnet nylig på bunnen blant dagligvareaktørene i omdømmeundersøkelsen til Reptrak Norge. Bunnpris var også den dagligvarekjeden som falt mest på rangeringen. Lykke tror mye av forklaringen er at Bunnpris har mange søndagsåpne butikker, såkalte Brustad-buer, som kan være på maksimalt 100 kvadratmeter.

- I alle år har vi vært blant de laveste. Det er sterk konkurranse, og alle har et forhold til dagligvarer. Men hvis du hver søndag må kjøpe for eksempel bakepulveret du har glemt, og blir tvunget til å stå i kø i ti minutter i ei Brustad-bu, mens du resten av uka handler i en Meny-butikk, så sammenligner du med noe annet, sier Lykke.

Men med overskudd på bunnlinja skal Bunnpris satse mer på butikkene.

- Det viktigste for oss er god inntjening, og der er vi nå. Da har vi mulighet til å fokusere mer på utseende og ryddighet, og på det som betyr noe for kunden. Da vi byttet leverandør, ble fokus mer internt, sier Engløkk.

I år, i 2019 og 2020 har Bunnpris planer om å åpne ti nye butikker, samtidig som noen vil bli lagt ned. I Trondheim er planen å åpne en ny på Lerkendal i 2021. Bunnpris på Tyholt er under utvidelse og oppussing.

- Dårlige planleggere for netthandel

Mens butikker i mange bransjer merker sterk konkurranse fra den økende netthandelen, så sliter de som har satset på netthandel med dagligvarer med å tjene penger. Lykke har ingen planer om nettbutikk.

- Det har vi ikke foreløpig. Det er vanskelig å tjene penger på det. Kundene gjør det selv i dag, og er ikke interessert i å betale for plukking av varer. Netthandel krever planlegging, og det er vi ikke så flinke til. Ofte bestemmer vi oss ikke før vi er i butikken, for hva vi skal ha til middag. I tillegg er tilgjengeligheten av butikker høy i Norge, og det er små husholdninger. Over 60 prosent av husholdningene består av én til to personer, sier Lykke.

- Her i landet handler kundene også mange ganger i uka, mens de Sverige handler én til to ganger i uka. I tillegg har vi lange åpningstider, sier Engløkk.

Fikk razzia-besøk

I midten av april gikk Konkurransetilsynet til aksjon mot dagligvarekjedene, for å undersøke et mulig brudd på konkurranseloven. Foruten de tre største, fikk også Bunnpris besøk av tilsynet og politiet i administrasjonen i Munkegata klokka åtte på morgenen. Konkurransetilsynet skal ifølge Aftenposten ha hentet ut store mengder datamateriale knyttet til prisinnhenting i dagligvarekjedene, særlig informasjon kjedenes prisjegere samler inn. Prisjegerne sjekker prisene hos konkurrentene, slik at kjeden hele tiden kan være like billige som konkurrentene.

Lykke bekrefter at tilsynet spurte om prisjegerne.

- Vi vet ikke hva de var ute etter, men det virket som om de var ute etter strategi for fastsettelse av priser. Vi har bare to-tre prisjegere, som er ute en gang i uka. Andre har det tidobbelte med prisjegere, sier Lykke, som ikke har hørt fra Konkurransetilsynet etter besøket.