– I tillegg koster det flesk å leie parkeringsplass i Trondheim. Aller helst ville jeg satt meg på toget i Levanger.

Vi har nettopp satt oss i bilen i et boligfelt på Nesset.

Ved rattet sitter Anne Marit Vigdal. Klokka kryper mot sju i det vi kjører forbi den tradisjonsrike fotballbanen med destinasjon Trondheim.

Anne Marit jobber ved NTNU Handelshøyskolen, som har lokaler et par cornerspark i retning sentrum fra Rosenborgs hjemmebane.

Men 56-åringen skal ikke kjøre bil hele veien. Nei, første etappe er til Skatval og jernbanestasjonen der.

Vi skal forsøke å forklare bakgrunnen for det hele.

Kommunen må bidra

Stjørdal kommune har blitt en del av Miljøpakken i Trondheim. Dette for å stimulere at pendlere fra kommunen bruker buss og tog i stedet for bil når da skal på jobb i trønderhovedstaden.

For dette betaler kommunen 20 millioner kroner fra 2019-2029, forklarer hovedutvalgsleder for transport i Trøndelag, Kristian Torve (Ap), og anslår at det er cirka 2.500 dagpendlere fra Stjørdal til Trondheim.

Kristian Torve. Foto: Privat

Og etter at Stjørdal kommune ble med i Miljøpakken har det altså blitt mer gunstig å reise kollektivt.

Stor prisforskjell

Fra Skatval til Trondheim koster månedskortet 890 kroner.

I den prisen kjører du også gratis med buss og trikk i Trondheim.

Det er nyttig for pendleren fra Levanger – all den tid ikke alle togavgangene går til Lerkendal stasjon.

Månedskortet mellom Levanger og Trondheim koster til sammenligning 2.700 kroner, og da kommer bussbillett i Trondheim i tillegg. Enkeltbillett koster 41 kroner.

Urimelig

De synes juristen fra Nesset er urimelig.

– Hvorfor kan ikke Levanger, og for den saks skyld Verdal, få det samme tilbudet som stjørdalingene har? Det snakkes så mye om miljø og at vi bør reise kollektiv, men en slik ordning stimulerer ikke akkurat til det? Dette er jo rett og slett forskjellsbehandling av oss som bor utenfor det som kalles sone A?

Og Anne Marit får støtte fra transportlederen i fylkeskommunen:

– Togprisene må ned og antall avganger opp, og arbeidspendlere skal settes høyt når kommunene skal bli enige seg imellom om hva man skal prioritere, sier Torve.

Pendleren på sin side aksepterer at reisende fra Levanger må betale litt mer enn passasjerer fra Skatval, men hun synes forskjellen slik den er nå er altfor stor.

Anne Marit Vigdal tror det blir enda mer attraktivt å bo på Innherred hvis togtilbudet blir bedre. Foto: Erlend Aune

Parkering

Og når vi spør hvorfor hun ikke kjører bil hele veien til Trondheim så er svaret klart:

– Det er både vanskelig og dyrt å finne parkering i Trondheim. 1.000 kroner i uka vil jeg tippe, og det blir jo dyrt i lengden. Det er rett og slett urealistisk at alle skal pendle med bil.

Et annet aspekt hun trekker fram er at alle i Midt-Norge verken må eller ønsker å bo i trønderhovedstaden.

Men arbeidsmarkedet er slik at mange vil ha arbeidsplassen sin i Trondheim, men når det er såpass dyrt å pendle så er det kanskje mange som er usikker på om de vil bosette seg i Levanger eller Verdal.

Perfekt sted

Selv er Anne Marit fra Malvik, men har nå bodd 20 år i det gamle nordfylket.

– Levanger er en perfekt plass å bo. Nå legges det ut flere tomter og bygges hus og leiligheter, men for å få flere til å flytte hit, tror jeg gunstige pendlerordninger er et godt virkemiddel i så måte.

Vi passerer Skatval kirke, blinker av og kjører mot sentrum der jernbanestasjonen ligger.

Første etappe unnagjort. Anne Marit Vigdal venter på toget på Skatval stasjon. Foto: Erlend Aune

For lang tid

Det er tydeligvis ikke bare pendleren fra Levanger som kjører bil til stasjonen. Vi må lete litt før vi finner en plass, og her er det gratis å la bilen stå også.

Det er surt denne mandags morgenen, vi finner ly i leskuret.

– Sånn da var første etappe unnagjort, men det går med 1,5 time totalt hver vei. Det synes jeg er for lang tid i 2022. Nå brukes det masse penger på ny E6 og det er vel og bra, men hva med jernbanen – når har de tenkt å gjøre noe med den?

Innherred har spurt tre ledende politikere i distriktet om problemstillingen.

Uakseptabelt

Tomas Iver Hallem (Sp), fylkesvaraordfører:

– Miljøpakken i Trondheim finansierer lavere togpriser fra Stjørdal til Melhus. Dette har staten gjort for å gjøre det mer attraktivt å kjøre tog, og for å minske biltrafikken i Trondheims-regionen.

Tomas Iver Hallem mener staten må bidra for å gjøre det billigere å pendle.

Vi som arbeider med å utvikle Innherreds-regionen mener at det har ført til svært urimelige forskjeller på billettprisene på Trønderbanen. Staten må nå harmonisere billettprisene slik at det blir enklere og billigere å ta toget fra Innherred til Trondheim.

Jeg mener at det må være samme pristabell på hele Trønderbanen:

Det er uakseptabelt med et A- og B- lag på Trønderbanen.

Jobber med saken

Anita Ravlo Sand (Sp) på sin side mener det er åpenbart at hvis flere skal kjøre tog så må prisene ned.

Ordføreren i Levanger sier at det jobbes med å få til en lignende miljøpakke for Innherreds-kommunene lik den Stjørdal har i dag.

Ordførerne i Levanger og Verdal er enig med fylkesvaraordføreren om at prisene må ned og togene må gå oftere.

– Det fremstår som lite rimelig at det skal være så stor ulikhet i prisene.

Og ordføreren i Levanger får støtte fra sin kollega i Verdal.

Velger bort toget

Pål Sverre Fikse (Sp) synes også det er urimelig at det skal være så store prisforskjeller for innbyggere som bor langs Trønderbanen.

– Togbilletten må bli billigere og toget må gå oftere. Hvis det ikke skjer, er det veldig vanskelig å få redusert biltrafikken. Når togtilbudet er så dyrt og lite fleksibelt, har jeg full forståelse for at toget blir valgt bort av mange pendlere.