– Vi i Proactima jobbet digitalt og hybrid lenge før pandemien kom. Tillit, fleksibilitet og verdibasert ledelse er suksessfaktorer, sier Jens Thomas Sagør, avdelingsleder for strategisk rådgivning og analyse og leder for trondheimskontoret

Konsulentselskapet Proactima ble etablert i Stavanger i 2003 av to grunnleggere som ønsket større fleksibilitet, og en arbeidsplass som var tilpasset livets ulike faser på en tilstrekkelig måte. Løsningen ble å starte sin egen arbeidsplass med frihet til å planlegge sin egen hverdag.

I dag har selskapet cirka 80 ansatte, og på Solsiden i Trondheim jobber åtte av dem.

– Oppstarten av selskapet var tuftet på at alle ansatte skulle styre sin egen arbeidshverdag. Nå, på grunn av en pandemi, har også enda flere kunder kommet etter, sier Sagør som opplevde at jobbhverdagen ikke ble så annerledes med korona, annet enn litt mer hjemmekontor.

Jens Thomas Sagør, avdelingsleder for Proactima i Trondheim, er opptatt av at alle ansatte styrer sine egne arbeidshverdager. Foto: Terje Svaan

En hverdag i balanse

– Vi har ansatte i fire byer og er opptatt av å dele kompetanse, også på tvers av kontorene. Derfor har vi alltid hatt digitale møteromsfasiliteter, digital samhandling og prosjektarbeid på tvers av byene, sier Sagør og mener dette også har gjort at konsulentselskapet har tiltrukket seg gode hoder uavhengig av geografi.

– Stor grad av fleksibilitet har gitt fornøyde ansatte med balanse i hverdagen. Det er ulike livssituasjoner, og i prinsippet kan alle her jobbe når og hvor de vil, og hvor mye de vil. Fleksible løsninger styrker tillit og motvirker intern og uheldig konkurranse, og styrker samhandlingen internt. Dette gir også de beste tjenestene for kundene, sier Sagør.

Viktig å samhandle

Sagør mener Proactima dermed var godt trent for den nye jobbhverdagen allerede før den kom.

– Vi har lagt opp til bruk av hjemmekontor helt fra oppstarten, men det er klart at vi også har blitt enda mer spisset de siste to årene, sier Sagør som nå er tilbake i landskapet. Der er her han vil være.

– Jeg trives absolutt best på kontoret, men jeg kan se at mange synes det er mest praktisk med hjemmekontor. Kanskje er de småbarnsforeldre, og mange får også konsentrert seg bedre hjemme. Samtidig er det slik at vi etter hvert må ta en runde på hvor mye tid på hjemmekontor som kan brukes, for det viktigste er at vi samhandler og det er ikke så lett om noen bare sitter hjemme, sier Sagør.

– Kunne du ha ansatt en ny medarbeider som kun ønsker å jobbe fra hjemmekontor?

– Nei, en ansatt skal ha mulighet til jobbe hjemmefra, men må også være tilstede og dele av sin kompetanse med andre. Vi er en ren kommersiell aktør, som må ut å møte kunder og gjøre det selskapet tjener på, og da må vi samhandle, sier Sagør.

Samhandling er viktig, mener Jens Thomas Sagør. Her sammen med kollega Jo Tidemann. Foto: Terje Svaan

Mer landskap enn hjemmekontor

En delt jobbhverdag, mellom hjemmekontoret og landskapet, er også det Hege Svendsen, daglig leder i Fremogrupppen som driver med bemanning, ser når hun spår inn i fremtiden.

– Fremtidens arbeidstakere forventer mer fleksibilitet. Koronaperioden har vist at noen trives svært godt med hjemmekontor, men også at de fleste savner samspillet med kollegaer på kontoret, sier Svendsen og viser til at hjemmekontor går ut over samarbeid, samspill, kommunikasjon og kreativitet i ansattgruppa.

– Mange jobber godt og effektivt på hjemmekontor, men utfordringen er at man naturlig nok fokuserer mest på egne oppgaver og ikke på fellesskapets, sier Svendsen.

Fremogruppen erfarer også at bedrifter som har vært lenge på hjemmekontor under koronaperioden opplever at ansatte lettere lokkes over til andre jobber.

- Dette er en større risiko når man mister samholdet og relasjonene til kollegaer svekkes. For arbeidsplasser i distriktet ser vi derimot at mulighetene for noe hjemmekontor gjør at man tiltrekker seg viktig kompetanse fra et større geografisk område. Det er positivt, sier Svendsen og gir denne konklusjonen på fremtidens kontor:

– Det virker som at mange arbeidsgivere er positiv til fleksibilitet, men de ønsker at hovedregelen er at man jobber fra kontoret og at hjemmekontor benyttes når det er mest hensiktsmessig.

Bevisste arbeidstakere

Rune Lie, avdelingsleder for Bjørg Fjell Rekruttering i Trondheim, tror på mer fleksibilitet. Samtidig som han mener dette også gir utfordringer.

– Koronasituasjonen har gjort noe med arbeidstakere. Vi har blitt mye mer bevisst på graden av fleksibilitet vi ønsker oss. Noen ønsker hjemmekontor og stor grad av fleksibilitet, utover fleksitid, sier Lie og viser til et arbeidsmarked som for tiden har mange ledige stillinger, og få kandidater for å fylle disse.

– For noen år siden var fleksitid betegnet som god fleksibilitet. I dag er dette starten på hva som bør tilbys, og arbeidsgiver må tenke på hva man kan tilby ut over dette. Dette gir arbeidsgiver flere nye utfordringer, som hvordan skal vi få arbeidstakere til å primært ha lyst til å jobbe fra kontoret? Hvordan skal vi organisere arbeidet når mange jobber hjemmefra? Og hva må vi tilby for å tiltrekke oss gode kandidater?, sier Lie.