The Assessment Company fikk i oppgave av Rune Wang-Henrichsen, konsernleder i Nardo Bil, å finne ny daglig leder av Volvo-butikken på Leangen.

At det ble nettopp Tore Evjen som tilslutt endte opp med vinnerkortet blant 60 søkere var ingen selvfølge fra starten av. 51-åringen har jobbet med dagligvarer for Meny i 22 år, og kan ingenting om bilbransjen.

– Det var mange ekstremt gode søkere til stillingen, sier Vidar Undebakke, konsulent hos The Assessment Company, som nylig ble kåret til årets rekrutteringsbyrå.

Observasjonsrom

– Nardo Bil kunne gjort det enkelt. Funnet en person de vet om fra bransjen de selv kjenner, men denne gangen tok de et valg om å få hjelp utenfra til å finne den aller beste. Ikke bare den Nardo Bil selv bestemmer seg for, sier Undebakke.

Slik startet en grundig prosess, med både intervjuer, personlighets- og evnetester og løsning av ulike caser inne på et rom kalt «People lab» hos konsulenthuset på Dora. Her er det speil på den ene veggen, bak sitter de som vurderer kandidaten. Inne på selve rommet kles veggene med bilder fra arbeidsstedet, slik at kulissene blir mer reelle.

Tore Evjen i samtale med Eva Klein fra The Assessment Company. Bak speilet og inne på observasjonsrommet står Vidar Undebakke og Rune Wang-Henrichsen. Foto: David Engmo
Eva Klein var med på å etablere The Assessment Company i Trondheim. Nylig ble de kåret til årets rekrutteringsbyrå av Finn.no. Foto: David Engmo

– Det var Tores måte å løse caset med den vanskelige medarbeidersamtalen på som ble utslagsgivende for oss. Hvor de andre gjerne tok ordet selv og la frem mulige løsninger, spurte Tore mer tilbake: Hvordan kan du selv bidra til at dette løser seg?, sier Wang-Henrichsen som ikke var tilstede, men fikk se et opptak av samtalen i etterkant.

Kartlegger oppdragsgiver

– Rekruttering er noe av det mest strategiske en leder gjør. Konkurransen om talentene er ofte stor, og det er avgjørende å velge de beste menneskene, sier Eva Klein, daglig leder for trondheimskontoret til The Assessment Company.

Det første konsulentene gjør når de skal finne en ny leder, er å bli kjent med arbeidsgiveren. Muligheter og utfordringer kartlegges.

– Vi begynte med å intervjue ledergruppa i Nardo Bil. For å finne ut hvilken person de ønsket seg, hvilke behov og lederskap som passet i og til virksomheten. Dette gir viktig innsikt, sier Klein.

Først ble det gjennomført en screening av søkerne og førstegangsintervju. Aktuelle kandidater ble videre invitert til People Lab, som inkluderer praksisnære caser hvor både evne til samspill og interaksjon, samt faglig kompetanse vurderes. På toppledernivå gjennomføres det også et topplederintervju. Videre må kandidatene til dybdeintervju med gjennomgang av personlighets- og evnetest som tas hjemme.

– Først gjennom å se mennesker i en reell situasjon kan vi finne det faktiske potensialet. Noen ganger kan det finnes der man minst venter det, sier Klein.

Motivert søker

Evjen endte opp med å få jobbe, men at han i det hele tatt var i søkerbunken var ingen selvfølge.

– Jeg søkte selv om jeg egentlig ikke trengte ny jobb. Jeg trivdes og er motivert i den jobben jeg har, men samtidig kjente jeg på at 22 år i samme jobb er lenge nok, og skulle jeg få ny jobb og ny utvikling måtte det skje nå. Jeg har tross alt passert 50 år, sier Evjen som tok sjansen og søkte seg også over i en helt ny bransje.

Tore Evjen søkte ny jobb, selv om han fortsatt var motivert i jobben han hadde. Foto: David Engmo
Rune Wang-Henrichsen, konserndirektør i Nardo Bil, føler seg trygg på valget som er tatt, og at han har fått rett person til rett stilling. Foto: David Engmo

– Skal jeg holde trøkket oppe som leder, så må jeg holde på energien også i mange år fremover. Energi er varemerket jeg har for meg selv og selve motoren for å lykkes, og nå kjente jeg at nye utfordringer ville gi energi. Det er et viktig råd: Søk ny jobb når du er motivert i den jobben du står i. Du skal til noe, ikke bort fra noe, sier Evjen som ikke frykter at han kan for lite om bilbransjen.

Bransje i endring

– At jeg kommer fra en annen bransje tror jeg bare er bra. Det er nok av flinke fagfolk hos Nardo Bil. Det skal ikke jeg endre, men jeg skal påvirke på min måte. For å gjøre det trenger ikke jeg å være nede i detaljene på alt, men se det store bildet for organisasjonen, sier Evjen.

Konsernleder Wang-Henrichsen viser til en bransje som er i rivende utvikling, for eksempel fra fossil- til elbiler, og en digital verden der kunden vet like mye om bilen som selgeren, allerede før de kommer i butikken.

– Dette gjør at vi trenger annen kunnskap hos de ansatte enn før, og den viktigste oppgaven til butikklederen er å ha kontroll over kunnskapen vi har og bruke denne på best mulig måte, sier Wang-Henrichsen.

Mentalt krevende

Evjen er en uerfaren jobbsøker, men har sittet mye på den andre siden av bordet og tatt imot søknader.

– Den erfaringen gjorde at jeg bevisst sendte inn en svært enkel søknad. Jeg vet at det ikke brukes mye tid på å lese alt i søknader. Det ble en kort søknad med min ærlighet på hvorfor jeg er den rette, sier Evjen.

Første kontakt ble gjort. Deretter fulgte tester gjort digitalt hjemmefra. Etterpå gjennomførte Undebakke et dybdeintervju med Evjen.

– En personlighetstest er verdiløs uten å ha en tilbakelesning av resultatene og en samtale med Tore. Vi bruker slike tester for å skape en profesjonell samtale utav resultatene, sier Undebakke.

Deretter kom casene, hvor den ene var en vanskelig medarbeidersamtale, som ofte er det ledere syns er vanskeligst.

– Jeg fikk et case som skulle vare i ti minutter. Det var ekstremt mentalt krevende. Da jeg fikk oppgaven, kvelden i forveien, så begynte hodet å gå og strategien for caset ble lagt. Denne mentale prosessen pågikk hele kvelden og natta, og når tidspunktet kom måtte jeg snu medarbeiderens mentalitet på kort tid, sier Evjen.

LES OGSÅ: De introverte er vinnerne på hjemmekontoret

Viktig tilleggslæring

Både arbeidsgiver og den nyansatte er fornøyde med prosessen de har vært gjennom.

– Vi er en stor bedrift og vi må oppføre oss ordentlig. Vi hadde 60 søkere og da vil 59 måtte bli skuffet. Nå håper vi i allefall at alle søkerne føler at de er tatt på alvor, og vi vet at vi endte opp med den som totalt sett passet best til den kravspesifikasjonen vi hadde satt på forhånd, sier Wang-Henrichsen.

– Å være med på dette er en prosess, og det er i tillegg til en rekrutteringsprosess også en prosess hvor jeg har fått anledning til å lære meg selv bedre å kjenne. Jeg har måtte ta meg tid til å reflektere over meg selv, og det er en tilleggsverdi. Hva er jeg god på, hva bør jeg bli bedre på? Om jeg ikke hadde fått jobben, så ville jeg uansett sittet igjen med viktig og ny kunnskap, sier Evjen.