– Vi har dårlig tid, for å si det mildt, sier Nina Jensen (46).

Som leder for det Kjell Inge Røkke-finansierte forsknings- og ekspedisjonsskipet REV Ocean er hun en av Norges mest profilerte klima- og miljøforkjempere. Rundt om i verden vil skipet og hun bli bilder på innsats for å redde verdenshavet, en innsats som allerede kan være for sen.

Er kraftig forsinket

Det 183 meter lange forsknings- og ekspedisjonsskipet vil bli det største i sitt slag i verden, men ennå er det ikke ferdig fra verftet. Den første seilasen skulle etter planen ha startet i mai i fjor.

– Det eneste vi vet helt sikkert akkurat nå, er at vi ikke starter i år heller. Skipet skulle allerede vært ute og seilt, men det er betydelig forsinket, sier Jensen.

Bekymret: Nina Jensen peker på at det har vært liv i havet i sju ganger så lang tid som liv på land. Likevel har menneskeheteen på bare 40 år greid å ødelegge 40 prosent av alt liv i havet. Foto: Martin Solhaug Standal

40 prosent har dødd

Det er en forsinkelse som planeten ikke har tid til, hvis skipet skal spille en rolle i å ta vare på det som fortsatt finnes av liv i havet.

– På 40 år har vi mistet 40 prosent av livet i havet. Det har skjedd på vår vakt, og derfor hviler det et stort ansvar på oss som lever nå for å rette opp syndene. Det har vært liv i havet sånn cirka sju ganger lengre tid enn det har vært liv på landjorden. Likevel har vi greid å ødelegge så mye bare på 40 år, sier Jensen.

Hun viser til en vitenskapelig basert rapport utgitt av WWF Verdens naturfond.

Ble kapret av Røkke

Før hun ble engasjert av Kjell Inge Røkke til å lede REV Ocean, var hun en tradisjonell miljøforkjemper som generalsekretær i den norske delen av WWF Verdens naturfond. I 2014 ble hun utpekt som Young Global Leader av et nettverk som er del av World Economic Forum. Nina Jensen er utdannet marinbiolog.

Mandag skal hun på konferansen Trondheim Tech Port lede en samtale om hvordan innovasjon og teknologi kan brukes for å redde havet, miljøet og klimaet.

– Farlig nær vippepunkter

– Vi står overfor formidable utfordringer og vi har svært dårlig tid. Årsaken til tidsnøden er at vi på en rekke områder står farlig nær vippepunkter som vil gjøre det umulig å reparere den skaden vi mennesker har påført havet, sier Jensen.

Hun peker videre på at menneskeheten for å løse problemene må ta i bruk teknologi og samarbeid «i et omfang og en skala vi ikke tidligere har sett».

– Vi vet at mange av løsningene som menneskeheten trenger er å finne i havet. Det gjelder innen blant annet medisin, matproduksjon, transport og innen energi, sier Nina Jensen.

Teknologi: Nina Jensen tror teknologi og samarbeid er to viktige stikkord for hvordan menneskehetene skal greie å rydde opp i havet. Foto: Martin Solhaug Standal

Bekymret for krigen

Jensen er bekymret for konsekvensene som krigen i Ukraina vil ha for samarbeid for å løse miljøproblemer. Hun bruker samarbeidet mellom Norge og Russland om å forvalte torskestammen i Barentshavet som eksempel.

– Krigen i Ukraina har brakt Europa tettere sammen, og det er selvsagt en fordel, siden det vil kreves utrolig mye samarbeid å redde havet. På den annen side kan krigen være negativ for fiskerisamarbeidet mellom Norge og Russland. Samarbeidet har vært svært vellykket og har blant annet hindret overfiske. Derfor har vi i Barentshavet en av de største gjenværende torskestammene i verden. Når vi ser hvor vellykket samarbeidet har vært, har jeg vanskelig for å tro at det vil bli ødelagt av krigen, men akkurat nå har vi ikke svaret. Ingen kan forutsi hvordan dette vil utvikle seg, sier Nina Jensen.

Brattvåg: Det er halvannet år siden skipsskroget ble slept fra der det ble bygd i Romania til Brattvåg på Sunnmøre, men fortsatt er skipet som skal «redde» havene ikke ferdig. Foto: Espen Gjelsten

Tar dem med til sjøs

Når forsknings- og ekspedisjonsskipet en gang blir seilingsklart, skal det ifølge Nina Jensen seile verden rundt for å finne løsninger på noen av de aller største problemene i havet. REV Ocean har blinket ut tre hovedproblemer: Klima, overfiske og plastforsøpling.

– Vi skal ta med eksperter, politikere og haventusiaster til sjøs. Der skal vi sammen med verdens klokeste hoder finne løsninger på de aller største problemene for havet, sier Jensen.

Nina Jensen vil ikke si noe om prisen på skipet, men flere medier har tidligere meldt at Kjell Inge Røkke vil buke rundt 4,2 milliarder kroner på investering og drift av prosjektet.

Kunstig intelligens til hjelp

Hun mener at kunstig intelligens blir et av verktøyene som skal bidra til at verdenshavet igjen blir sunt og friskt.

– Vi har enorme mengder data om havet, men det er så store mengder data at det ville tatt mennesker alene flere tiår å systematisere og forstå all informasjonen. Det kan i stedet kunstig intelligens gjøre på nanosekunder. Et annet eksempel er å bruke kunstig intelligens til å tolke endringer på satellittbilder. Det er mange andre eksempler, men vi trenger også menneskelig intelligens, sier Nina Jensen.

– Kun ett hav

At det å redde havet vil kreve samarbeid i en skala vi aldri før har sett, begrunner hun med at det på planeten ikke er fem eller sju hav, som mange har lært, men ett.

– Havet henger sammen. Det fører til at det som skjer ett sted, får ringvirkninger et helt annet sted. Derfor kreves samarbeid i et omfang vi ikke har sett tidligere. Jeg tror kanskje ingen egentlig har tatt innover seg de enorme konsekvensene av ambisjonene i Parisavtalen. Den krever egentlig fundamentale endringer i hele verdensøkonomien, sier Nina Jensen.

Bokstavene REV i REV Ocean står for research and expedition vessel – forsknings- og ekspedisjonsskip.

Trondheim Tech Port

– Vi ser at vi lever opp til vår ambisjon om å være Norges beste konferanse og møteplass om teknologi og innovasjon, sier Karianne Tung, daglig leder i Trondheim Tech Port.

Konferansen skiftet for noen år siden navn fra Technoport.

– På grunn av pandemien har vi satt et tak på 500 deltagere, så medregnet frivilige og andre blir vi 600 personer tilstede på konferansen. Vi greier å samle personer fra alle de fem viktigste sektorene innen innovasjon, som er gründere, etablert næringsliv, forskning og offentlig sektor, inkludert virkemiddelapparatet. Tech Ports rolle i dette er å smøre maskineriet slik at folk møter hverandre, sier Tung.

Statsminister Jonas Gahr Støre blir en av deltagerne på scenen.