Sjekken fra IdéhusGruppen ble overrakt Flyktninghjelpen på huskjedens årssamling i Trondheim lørdag 19. mars.

– Noe måtte vi gjøre. Vi får hele døgnet krigens grusomheter rett inn på mobil, nettbrett og tv. All lidelsen, alle skjebnene og det massive omfanget av tragedien gjør det komplett umulig å ikke bli påvirket og dypt berørt, sier daglig leder Pål By i IdéhusGruppen AS.

Han oppfordrer andre aktører i bygg- og anleggsbransjen til å støtte initiativet, slik at det til sammen kan bli et beløp som virkelig monner.

– Vi er takknemlige for det generøse bidraget vi har mottatt fra Idéhus til vårt arbeid i Ukraina og nabolandene. Med disse midlene kan vi beskytte de mest sårbare menneskene og respondere på økte behov, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland.

– Vi setter veldig stor pris på støtten fra Idéhus og den oppfordringen de nå kommer med til andre private aktører. Flyktninghjelpen trapper nå opp arbeidet i Ukraina og nabolandene og planlegger å hjelpe 800 000 mennesker i løpet av de neste seks månedene. Da vil vi trenge alle de midlene vi kan få til rådighet, understreket næringslivsrådgiver i Flyktninghjelpen, Marie Lilleborgen, som lørdag mottok gaven på vegne av organisasjonen.

Flere som bidrar

Krigen i Ukraina fortsetter å prege nyhetsbildet, og kampen for uavhengige nyhetsmedier, både i Ukraina og Russland. Flere konserner, kommuner og ulike organisasjoner har donert penger og annen støtte til Ukraina, i tillegg til det norske myndigheter bidrar med på vegne av norske skattebetalere.

Coop Midt-Norge lyssatte nylig kjøpesenteret City Lade som en av flere markeringer for Ukraina. Samvirkelaget gir samtidig 10 millioner kroner til Røde Kors, som er tilstede og gir helsehjelp, mat, vann, beskyttelse og varme til ukrainerne. Samvirkelaget har også gjort det enklere for kundene å bidra til ukrainerne ved å donere penger. Det har så langt kommet inn 1,6 millioner kroner fra kundene, opplyser Coop Midt-Norge.

Salmar-konsernet og Kvarv, som er Witzøe-familiens holdingselskap, har nylig besluttet å donere et samlet beløp på 500 000 kroner som støtte til humanitær hjelp til Ukraina.

– Vi vil de nærmeste dagene ta kontakt med sentrale hjelpeorganisasjoner for at pengene kan anvendes slik at hjelpen så raskt som mulig når frem til de som trenger det mest, sa Arthur Wisniewski, som er direktør for HRM i Salmar, i en pressemelding.

Et annet stort konsern som vil hjelpe til er NTE, som i følge Trønder-Avisa har varslet at de gir 200 000 kroner i humanitær støtte til Ukraina.

Videre har Aasen Sparebank valgt å gi kr 50 000 kroner til Røde Kors sitt nødhjelpsarbeid i Ukraina. Nødhjelpsarbeidet består av å gi helsehjelp, mat, vann og varme klær til de som rammes av krigen i Ukraina, melder banken på egen nettside.

Polaris Media Norge gir 500 000 kroner til innsamlingsaksjonen som skal bidra til å sikre at ukrainske medier og journalister i krigssonen kan fortsette å gi nyheter og rapporter til de ukrainske innbyggerne og resten av verden. Initiativtaker til aksjonen er blant andre Mediebedriftenes Landsforening.

- Russlands invasjon av Ukraina har kostet mange mennesker livet. Hundretusener er på flukt og krigen skaper stor usikkerhet i Europa. Massiv desinformasjon fra Russland gjør at kritisk og uavhengig journalistikk er viktigere enn noen gang. Derfor ønsker vi å støtte journalister i krigssonen og gir 500 000 kr på deling til WAN-IFRA og The Cazeta Wyborcza Fundation, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch i en pressemelding.

Stampen Media, Polaris Medias virksomhet i Sverige, har valgt å donere 500 000 kroner til Redd Barnas arbeid i Ukraina.

Kjemper for frie medier

Også Schibsted bidrar med tid og penger til Ukraina. Konsernet donerer en million kroner til kampen for de frie mediene i Ukraina.

– Vi ønsker å gjøre noe som er relatert til vårt oppdrag. Derfor gi vi en million på deling til WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) og The International Press Institute (IPI), forteller konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, til Medier24.

I tillegg til pengesummen, gir Schibsted også de omlag 350-400 ansatte konsernet har i Polen, fri for å drive med humanitært arbeid.