I underkant av 8000 personer har stemt i den uhøytidelige undersøkelsen Adresseavisen la ut tirsdag. Spørsmålet var om folk synes barna har for mye lekser.

51 prosent synes barna har for mye lekser. 41 prosent sier nei, og de resterende åtte prosentene svarer at de ikke vet.

Hvordan gjør din skole det med lekser? Og er du enig i hvordan de gjør det? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

Både i Oslo og Tromsø varsles det for øvrig om et forsøk med skoler fri for hjemmelekser.

Vil avskaffe lekser

Tirsdag ble det kjent at lekseleie foreldre i Rogaland har startet den nasjonale kampanjen «Leksefri familie». Initiativtaker Roger Sjursen sier til NRK at dette er et oppgjør med en tradisjon som har vist seg å ha veldig liten effekt, og at det ikke er snakk om et opprør mot skolen eller lærerne.

Elisabeth Strengen Gundersen representerer foreldrene i norsk grunnskole som leder for Foreldreutvalget i grunnopplæringen (FUG). Hun var tidligere positiv til lekser, men i fjor snudde hun og utvalget og erklærte at de ønsket å avskaffe dem.

- Ja, jeg vil det. Vi vet at lekser og leksearbeid øker de sosiale forskjellene i skolen, og det finnes bedre måte å skape samarbeid mellom hjem og skole enn lekser, sa hun i et intervju til Aftenposten i november.

Skolen bestemmer

Det er ikke lagt noen føringer fra Trondheim kommune på hvor mye lekser barna får på skolen. Det er den enkelte skole som gjør vurderinger knyttet til leksemengde. Kommunen gir imidlertid råd om hvordan lekser skal gis, for eksempel i dokumentet «Veileder for lokalt planarbeid i lesing i trondheimsskolen».

- Skolen må ta hensyn til familien og bruke den kunnskapen de har om eleven slik at mengden lekser er håndterlig. Det er vanskelig å sette ei slik grense. Noen elever vil erfare at det blir for mye lekser, mens andre mener det er passe, eller for lite, sier rådgiver Jan A. Hårvik i Rådmannens fagstab i Trondheim kommune.

Mengden lekser som blir gitt er et vanlig tema i utviklingssamtaler der lærer møter foresatte og elever.

- Men prinsippet er at lekser, i hvert fall tidlig i utdanningsløpet, primært skal være knyttet til repetisjon og ting man allerede har lært, sier Hårvik.

- Lekser er nødvendig

Debatten har gått sin gang på Facebook, og «alle» mener noe om barnas leksevaner.

- Tenk på konsekvensene av dette da? Ingen blir god i noe uten å øve. Foreldrene (og politikere) klager på den norske skolen fra før, om dårlig læring. Hvordan skal dette bli bedre uten lekser? Det lurer Ingolf Dragset på i en kommentar på adressa.nos Facebook-side.

Karin Bahrami skriver at hun synes lekser er en nødvendighet.

- Skal vel klage på at barna går for mye på skolen snart og nå da? Skolen stjeler for mye av barnas tid. Folk er for lite interessert i barna sine i dag! Synes lekser er fint og en nødvendighet! Det gir så mye mer enn det tar, skriver hun.

Les også: Foreldrene og lærerne må slutte å peke på hverandre og heller overlate mer av ansvaret for leksene til barnet selv, mener utdanningsforsker.

- Altfor mye lekser

Hege Dalhaug Hombornes er for heldagsskole der lekser er integrert i skoletiden for barn i 1.–6. trinn.

- På ungdomsskolen ser jeg nå som jeg har barn i alderen at foreldreveiledning er nødvendig for å få ungdommen til å møte skolens krav. Jeg er sjeleglad for at jeg har lærerutdanning i bunn og evner å stille de riktige spørsmålene før prøver og presentasjoner, skriver hun.

- Leste om en skole som hadde sluttet med lekser, og det resulterte i at karakterene til elevene gikk opp. Det handler vel om det samme som oss, hvis vi tar med jobben hjem hver dag så vil vi bli piss lei, og motivasjonen synker, skriver Magne Akseth.

- Ja de gjør altfor mye lekser! Slutt med det og heller «konse» mer på skolen, supplerer Martine Olsen.