I et notat til kontaktutvalget i Miljøpakken, skisserer Superbussprosjektet en løsning med superbusstasjoner med «absolutt minstestandard» utenfor Kollektivbuen (sentrum med omegn).
Stasjoner med minstestandard kan gi innsparinger på flere millioner kroner per stasjon.
Dette er nåværende holdeplasser som bygges om til «akseptable» superbusstasjoner med samme funksjon, men med enklere utforming. Totalt dreier det seg om 25 holdeplasser.
Adresseavisen fortalte 16. februar at nye byggeanslag for stasjoner og knutepunkter for de tre superbusslinjene i Trondheim fra august 2019, utført av Statens vegvesen og Trondheim kommune, viser en økning i sluttsum over en halv milliard kroner. Mens det er satt av 310 millioner kroner til byggeprosjektene i Miljøpakkens handlingsprogram, viser det nye anslaget at dette vil koste 841 millioner kroner.
Det er i forbindelse med arbeidet med anslaget for superbusstasjoner og omstignings- og knutepunkter, at prosjektgruppen har gjort «en vurdering av en absolutt minstestandard for enkelte holdeplasser ... for å vise at det er mulig å redusere kostnadene ytterligere».
Nettmøte om superbuss tirsdag kl 12.30 - Du kan sende inn spørsmål allerede nå
- Tabbe å kalle det superbuss
- Alle stasjoner må oppgraderes
- Alle stasjoner for superbussen må oppgraderes på en eller annen måte. Det er altså ikke mulig å la være å gjøre noe som helst med stoppestedene. De fleste holdeplassene i dag vil ikke fungere for busser på mellom 23,9 og 25,0 meter. I tillegg går den nåværende bymøbel-avtalen om ut i år. Nye leskur må derfor uansett på plass, sier prosjektleder Ada Myhren i Superbussprosjektet.
- I arbeidet med innsparingsforslagene, har vi et fortsatt fokus på superbuss-funksjonene. Det er viktig at funksjonene opprettholdes, men samtidig gjør vi det vi kan for å forenkle byggingen og benytte enklere og rimeligere materialer. Vår gjennomgang viser at det er mulig å redusere kostnadene uten at det går utover funksjonene, sier Myhren.
Statens vegvesen og Trondheim kommune har i sin beregning av kostnadene for superbusstasjonene utenfor Kollektivbuen tatt utgangspunkt i en normalstandard.
Utenfor Kollektivbuen betyr en normalstandard at stasjonene ikke bygges med granittstein eller har betongplate i veibanen. I motsetning til hva som er tilfelle med superbussstasjonene innenfor Kollektivbuen, skal de heller ikke bygges med snøsmelteanlegg.
Leddbuss mot superbuss - dette er forskjellene
Flybussene får ikke stoppe på superbussholdeplassene
Superbusstasjon med normalstandard
En normalstandard innebærer følgende:
Betongstein på plattformen
Lehus på 3–12 meter
Sykkelstativ
Kantsteinstopp (betyr at bussen stopper i veibanen og ikke i en busslomme, red.anm.)
Billettautomat
Infosøyle med sanntidsinformasjon
Her er 11 ting du bør vite om superbuss
Elbil og taxi får ikke kjøre i kollektivfeltet
Dette er minstestandard
Minstestandard på superbusstasjonene (ombygde holdeplasser) betyr:
Lehus reduseres med 1 meter.
Sykkelparkering fjernes.
Billettautomat
Infosøyle med sanntidsinformasjon
Enkelt dekke på plattform
Utenfor Kollektivbuen er det totalt 25 eksisterende holdeplasser «som er funksjonelle i dag» som kan bygges om til en superbusstasjon med enkel standard.
Ved å endre fra normalstandard til minstestandard ved sju av holdeplassene, blir gjennomsnittskostnaden per stasjon, redusert fra 2,5 millioner kroner til 0,5 millioner kroner.
Ombyggingen innebærer at holdeplassen får nytt leskur, billettautomat, ledelinjer for blinde og svaksynte samt et slitesterkt belegg med lang holdbarhet (densiphalt).
For 18 andre holdeplasser blir gjennomsnittsprisen redusert fra 3,4 millioner kroner til 1,0 millioner kroner.
Ved disse stasjonene må innkjøringslengde og plattformlengde reduseres noe ut fra det opprinnelige anslaget.
- Viktigst at bussen er presis
Folkets dom: - Ingenting er mer irriterende enn å vente på bussen
Gjennomsnittspris redusert med 75 prosent
Den totale sluttsummen for 25 holdeplasser med minstestandard blir på 21,5 millioner kroner, en gjennomsnittskostnad per stasjon på 900 000 kroner. Sluttsummen for det opprinnelige anslaget for disse stasjonene var på 80 millioner kroner, en snittpris per stasjon på 3,2 millioner kroner, altså en innsparing på nærmere 75 prosent.
- Vi har foreløpig bare gjort en kuttvurdering for stasjonene utenfor Kollektivbuen. Vi regner med å legge fram en endelig vurdering for stasjonene innenfor Kollektivbuen sammen med alternativer for knute- og omstigningspunkt og strekningstiltak i første halvdel av mars, sier Myhren.
Utbygging av superbuss flere hundre millioner kroner dyrere enn først beregnet
Krever nøktern standard i superbussutbyggingen
Hva er viktigst for deg? Jeg kan sitte Bussen er i rute Høy standard på holdeplassen/busskuret Hyppige avganger Slipper å bytte buss for å komme frem Kort stans for hvert busstopp Hurtig av/på-stigning Plass til flest mulig passasjerer pr buss Komme hurtig frem Tar ikke buss Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Hva er viktigst for deg? Jeg kan sitte 7% Bussen er i rute 25% Høy standard på holdeplassen/busskuret 1% Hyppige avganger 26% Slipper å bytte buss for å komme frem 18% Kort stans for hvert busstopp 0% Hurtig av/på-stigning 0% Plass til flest mulig passasjerer pr buss 1% Komme hurtig frem 8% Tar ikke buss 15% Du har allerede stemt 18269 stemmer