Bymiljøavtalen, som sikrer Trondheim 3,76 milliarder kroner fra staten de neste årene, skal hindre vekst i biltrafikken. I fjor økte biltrafikken med 2,6 prosent. Økningen har fortsatt i 2016.
Trafikktallene kommer som en kalddusj etter flere år med betydelig nedgang i personbiltrafikken. Fra 2010 til 2014 var nedgangen på hele 19 prosent.
Politikerne i formannskapet ble sist uke orientert om trafikkutviklingen av Heidi Fossland, programleder i Miljøpakken i Trondheim kommune.
- Omleggingen av busstilbudet i Trondheim en revolusjon
Les også: Nå kommer den første bevilgningen til superbuss
En milliard ekstra til sykkelekspressveg
Sterk økning i elbiltrafikken
Statistikken fra Trøndelag Bomveiselskap viser at en stor andel av økningen i biltrafikken i fjor skyldes elbiler. For to år siden var antallet elbilpasseringer i bomringen 19 500. I 2015 var tallet over fire millioner passeringer!
I 2013 var andelen elbiler i bomringen 0,05 prosent og i 2014 2,49 prosent. Den sterke økningen fortsatte for fullt i fjor.
- Fra januar til desember steg andelen fra 3,5 prosent til 5,4 prosent, forteller Henning Lervåg, leder av sekretariatet i Miljøpakken.
At økningen i biltrafikken for en stor del skyldes miljøvennlige kjøretøy som ikke slipper ut klimagasser, har ingen betydning for forpliktelsene i bymiljøavtalen.
- Bymiljøavtalen skiller ikke mellom vanlige personbiler og elbiler. En økning i biltrafikken er i strid med avtalen selv om det skyldes at flere bruker elbil, påpeker Fossland.
Les også: Superbusstilbud fra 2018 skal hindre vekst i biltrafikken
Les også: Tobb får bygge boliger i Fagerbrekka i Byåsveien
Kommunen eier ikke Innherredsveien
Økning i antall busspassasjerer
Flere biler i bomringen skyldes ikke at det er færre som tar buss.
- Antallet busspassasjerer økte med 3,5 prosent i 2015, mens økningen er på 4,6 prosent hittil i år, opplyser plan – og driftssjef Harald Storrønning i AtB.
I bymiljøavtalen, inngått i februar i år, forplikter til Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune seg til at all vekst i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gåing.
- Utviklingen i biltrafikken er en utfordring med tanke på bymiljøavtalen. Når målet er nullvekst i biltrafikken og tallene viser en økning, er det vårt ansvar å orientere politikerne. Så blir det opp til politikerne å ta debatten og fatte avgjørelsene for at utviklingen skal gå i riktig retning, sier Heidi Fossland.
I punkt 3 i bymiljøavtalen heter det at "Dersom det er behov for restriktive tiltak for å sikre måloppnåelse er de lokale partene forpliktet til å ta nødvendige initiativ".
- Det er lokale myndigheters ansvar å sørge for at avtalen blir oppfylt. Det kan gjøres gjennom det nye superbusstilbudet og ved å legge forholdene enda bedre til rette for syklende og gående, men det kan også innebære for eksempel restriksjoner i parkeringstidene og antall parkeringsplasser, sier Fossland.
En utvikling hvor biltrafikken øker, er også på kollisjonskurs med målsettingen i Miljøpakken om at andelen reiser med privatbil innen 2018 skal reduseres til 50 prosent.
- Det er bystyret og fylkestinget som tar stilling til bruk av tiltak bryte utviklingen med økning i biltrafikken, sier Henning Lervåg, leder av sekretariatet i Miljøpakken.
- Hva virker best av gulrot eller pisk for å få en ønsket trafikkutvikling?
- Trafikkforskerne sier at for å lykkes må man alltid gjøre begge deler. Man kan både gjøre mindre attraktivt å bruke bil samtidig som man gjør det enda enklere å ta buss, sykle eller gå, sier Lervåg.
Staten krever full prioritet for superbussene i Innherredsveien
Les også: Ranheimsforeldre krever tiltak på skoleveien
Bygger gigantiske støyskjermer
Overraskende vekst
- Veksten i biltrafikken er overraskende. Dette er en utvikling som absolutt ikke er ønskelig. Vi må definitivt sette oss ned å diskutere hvilke tiltak eller reguleringer som må tas i bruk for å snu tallene, sier Ferhat Güven (Ap), leder av byutviklingskomiteen.
- At biltrafikken øker i bomringen viser at vi er nødt til å intensivere arbeidet med bymiljøavtalen. Vi må få ned prisen på busstransport og sikre et enda bedre tilbud for syklister og gående, sier nestleder Michael Momyr (H), nestleder i byutviklingskomiteen.
Tallene fra Trøndelag bomveiselskap er ikke den eneste negative overraskelsen om biltrafikken i Trondheim.
En reisevaneundersøkelse i regi av Miljøpakken februar i år, viste den høyeste prosentandelen bilbrukere på mange år. Mellom 17. og 23. februar brukte 58 prosent, bil. Det er en økning på fire prosent fra i fjor.
I den samme undersøkelsen ble det registrert en nedgang i andelen gående på 6,5 prosent, mens andelen syklister var ned fra 4,2 prosent til 2,5 prosent.
Andelen som tok buss økte fra 16,2 til 18,9 prosent.
- Vi antar at februarundersøkelsen har en direkte sammenheng med føreforholdene. Glatte veier har fått mange gående til å velge bil eller buss i stedet. På det samme tidspunktet i 2015 var det langt bedre føreforhold, sier Lervåg.
Les også:- Svært uheldig å ha en båtterminal uten kjøreadkomst
- Nå må vi sette ned prisen på buss og trikk
les også: Tre av fire synes det er greit å bruke bompenger på annet enn bare bilveier
Bymiljøavtalen
Dette er bymiljøavtalen mellom staten og Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune.
* Avtalen skal sørge for all vekst i persontransporten skal skje kollektivt, eller ved at folk sykler eller går.
* Avtalen gjelder for perioden 2016 - 2023 og er i praksis en styrking av Miljøpakken.
* Staten bevilger 3,76 milliarder kroner:
- 1 milliard kroner til tiltak på riksveg innen kollektiv, sykkel, miljø og gåing.
- 1,4 milliarder kroner til superbuss.
- 1, 36 milliarder kroner i belønningsmidler til tiltak som bidrar til bedre byluft og mindre kø i byområdene.
Forpliktelser kommunen og fylkeskommunen: - Sikre tiltak som hindrer vekst i biltrafikken
- Bygge en tettere by.
- Utvikle et sammenhengende nett for alle som sykler og går.
- Utvikle knutepunkter
Kilde: Miljøpakken
Signert: 26-0: Vei gruser jernbanen
Kraftig vekst i biltrafikken i Norge i 2015
Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: