Statens vegvesen har jobbet ut ifra at arbeidene med den nye brua på Sluppen kan starte i 2019, slik at Nydalsbrua kan stå klar i 2021.

ADRESSEAVISEN MENER: Start med ny bru på Sluppen nå

- Vil helt klart forsinke brua

Nå foreslår imidlertid rådmannen i Trondheim at det skal tas inn en viltovergang over Okstadbakken som del av bruprosjektet.

- Dersom forslaget om viltovergang i Okstadbakken blir vedtatt, vil dette helt klart forsinke bygginga av den nye brua. Et slik tiltak vil også koste mye. Konkrete kostnader er ikke beregnet og man vil måtte gå nye runder med hensyn på finansieringa, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Eva Solvi.

Frykter forsinkelse: Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Eva Solvi Foto: Kristian Helgesen

- Viltovergang bør vurderes senere

Solvi understreker at ønsket fremdrift for prosjektet også er avhengig av at Samferdselsdepartementet godtar at prosjektet kan forskutteres med bompenger. Departementet har foreløpig ikke tatt stilling til en søknad om dette.

Statens vegvesen mener en eventuell viltbru over Okstadbakken heller burde vurderes på et senere tidspunkt.

- Et slikt tiltak bør ligge utenfor Nydalsbru-prosjektet. Vi mener det heller bør vurderes samtidig med planprogram og reguleringsplan for kollektivfelt i Okstadbakken, sier Solvi.

Har lagt inn innsigelse

Hun sier at Statens vegvesen har lagt inn en innsigelse på et eventuelt vedtak om viltovergang. Det betyr en prosess med mekling hos Fylkesmannen og eventuelt Kommunaldepartementet, dersom trondheimspolitikerne vedtar viltovergangen i forbindelse med Nydalsbru-prosjektet.

- Slike prosesser kan ta tid, fremholder Solvi.

- Hva synes du om at kommunen ønsker å ta inn et slikt krav?

- Jeg synes dette kommer opp sent i prosessen.

- Sårbar viltkorridor

Rådmannens innstilling til reguleringsplan for området blir ikke offentliggjort før på fredag. Byplansjef Hilde Bøkestad bekrefter imidlertid at viltovergang over E6 i Okstadbakken er del av forslaget.

- Ja, ny viltovergang i form av en viltbru over E6 i Okstadbakken er drøftet i planen og lagt inn som et avbøtende tiltak, skriver Bøkestad i en e-post til Adresseavisen.

VIL Ha viltovergang: Byplansjef Hilde Bøkestad Foto: Morten Antonsen

Behovet for viltovergangen oppstår på grunn av en ny påkjøringsrampe til Okstadbakken som skal bygges som del av Nydalsbru-prosjektet, ifølge Bøkestad.

- Hvorfor foreslår dere dette?

- Det er vanskelig å avveie mellom hensynet om å få på plass et funksjonelt veganlegg som kan bidra til å redusere omfanget av biltrafikk i sentrum opp mot hensynet til å sikre artsmangfold i Bymarka ved at dyrelivet finner veien dit langs Leirelva. En viltbru vil kunne opprettholde og styrke Leirelvas funksjon som en sårbar viltkorridor selv om man bygger veianlegget. Slik vil man kunne få til begge deler, skriver Bøkestad.

- Ikke nødvendigvis betydelige konsekvenser

Bøkestad er ikke enig i at en viltovergang nødvendigvis vil forsinke prosjektet.

- Bystyret kan vedta at resten av prosjektet bygges, slik at man kun utsetter bygging av den nye påkjøringsrampa til Okstadbakken. Den eksisterende påkjøringsrampa kan fungere godt i en periode frem til man kan ferdigstille anlegget.

- Selv om en viltbru koster, og krever en egen reguleringsplanprosess som tar tid, vil det ikke nødvendigvis ha betydelige konsekvenser for gjennomføringen av det planlagte veianlegget, sier byplansjefen.

FØR OG NÅ: Sluppen bru 1964 og 2017

- Ikke god forvaltningsskikk

Bøkestad mener det ikke vil være i tråd med normal saksbehandling å vurdere viltovergangen senere.

- Det er et viktig prinsipp at planer ikke bare må tilrettelegge for tiltak man ønsker å realisere, men også må håndtere konsekvenser som det er nødvendig å gjøre noe med. I dette tilfellet er det påkjøringsrampen som skaper konsekvenser for Leirelvas funksjon som viltkorridor. Det ville ikke være god forvaltningsskikk å åpne for håndtering av konsekvenser av denne konkrete planen inn i en helt annen plan, sier Bøkestad.

Skal behandles politisk

Saken om reguleringsplan for Sluppenområdet skal opp til politisk behandling i bygningsrådet i Trondheim, trolig skjer det 31. oktober. Senere skal også bystyret behandle reguleringsplanen for området.

Sluppen bru ble bygget i 1954, mens brufundamentene er fra 1864. Daglig trafikkeres brua av rundt 12 000 kjøretøy.

I 2011 ble brua stengt en periode fordi den var i ferd med å kollapse.

Adresseavisen fortalte i september at deler av brua blir støttet opp av forskalingsstøtter, fordi Statens vegvesen var bekymret for at en bærebjelke skal falle sammen.

STØTTES OPP: Fire forskalingsstøtter hindrer at deler av Sluppen bru faller sammen. Bildet er tatt i september. Foto: Martin Andersen

Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter