Fylkespolitikerne skal i juni vedta innkjøp av superbusser, traseer for de nye superbussene og den øvrige rutestrukturen i trondheimsområdet.
Vedtak må fattes nå, hvis man skal rekke anbudsrunden innen 2019, når den nye rutestrukturen skal være på plass.
Mange mener det er feil å måtte kjøre innom sentrum om man skal fra en bydel til en annen. Dessuten vil ikke dagens trafikknutepunkt, Prinsenkrysset, klare å svelge unna all kollektivtrafikk i fremtiden.
Titusener av passasjerer må bytte buss fra 2019
Ikke plass til alle bussene
- I den optimale verden bør man slippe å skifte buss. Men i fremtiden kan ikke alle busser kjøre innom sentrum. Det blir rett og slett ikke plass til alle bussene. Dessuten vil det være dumt å måtte reise innom sentrum om du skal fra Tiller til Ranheim, sier Stig Klomsten (Ap), leder i komité kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Komiteen skal etter planen behandle saken 1. juni. Fylkestinget skal 15 og 16. juni vedta alt som har med den nye rutestrukturen å gjøre, deriblant innkjøp av superbusser.
Se opp for denne i Trondheim i dag
- Vi har ennå ikke fått noen innstilling fra samferdselsadministrasjonen, men er holdt fortløpende orientert fra aktuelle aktører som AtB, Miljøpakken, Trondheim kommune og samferdselsadministrasjonen i fylkeskommunen, fremholder komitélederen.
La bussene gå til sentrum
Komitémedlem Svein Otto Nilsen (Pensjonistpartiet) er skeptisk til planene for nye superbusser, slik de foreligger nå. Han mener folk vil unngå å bruke buss hvis de ikke kan reise direkte til sentrum. Folk orker ikke å stå og vente på en ny buss i 10–15 minutter.
- Ifølge planene fra AtB kan ikke alle vente å få sitteplass. Det antydes mellom fire og sju ståplasser per kvadratmeter. Folk ønsker komfort og kunne sitte. Nei, da jeg her mer tro på en bybane eller i det minste å forlenge trikkelinjen til Lade og Leangen, sier Nilsen.
Her er superbuss-traséene
Forsker Bård Norheim ved Urbanet Analyse mener at å basere deler av en ny rutestruktur på bussbytte, er en kritisk suksessfaktor. Til Adresseavisen fredag uttalte han at fungerer ikke omleggingen, vil mange passasjerer snu ryggen til bussen og velge bil i stedet.
Rushtiden er kritisk
Dette gjelder i særlig grad dersom bytte av buss skjer i rushtiden på vei til og fra jobb, ifølge forskeren. AtB karakteriserer bruken av bussbytte fra 2019 sammenlignet med dagens busstrafikk som «betydelig». Det nye rutenettverket er bygd opp med tre superbusslinjer som basis.
Svein Otto Nilsen karakteriserer den nye rutestrukturen som lite gjennomtenkt. Han mener man har begynt i feil ende.–La bussene gå direkte til byen. Superbussene påstås å være effektive ved at de skal ha korte stopp på holdeplassene. Men må passasjerene stå i mer enn fem minutter og vente på en ny buss, vil flere bruke egen bil.
Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplss i superbussene
Nilsen sier han var med på prøvetur da de nye superbussene ble demonstrert. En av dem klarte ikke stort mer enn 35 km/t opp Okstadbakken. Han foreslår heller dobbeltbusser i egne traseer som kjører direkte til Midtbyen.
- Ikke misforstå, jeg er også for at vi skal et godt utbygd kollektivtilbud, men det må fungere. Skal folk måtte over på en ny buss for å komme seg til byen, og risikere å stå og vente lenge, vil folk snu ryggen til bussen, sier Nilsen.
Redusert fremkommelighet
Komitéleder Stig Klomsten er mer positivt innstilt til de nye superbussene og den nye rutestrukturen. Når Elgeseter gate skal bygges om til miljøgate og få redusert fremkommelighet, samtidig som antall rutebusser øker, innebærer det at mer av busstrafikken må gå utenom sentrum.
Økt hastighet avgjørende for superbussen
- Fra Sjetnemarka går det buss til byen hver halvtime. Folk der kan i stedet få matebuss til Tiller, som går hvert tiende minutt, og fra Tiller hvert femte minutt til byen. Får folk i Sjetnemarka et dårligere eller bedre tilbud? Uansett bør ikke passasjerer som skal videre, vente mer enn fem minutter, sier Klomsten.
Han viser bl.a. til undergrunnsnettet i London, også der må passasjerer bytte bane, avhengig av hvor man skal. Er undergrunnen i London av den grunn en fiasko, spør Klomsten.