Om vel ett års tid kan du gå rett til lokaltogene mellom Sjøgangen og det nye Trapphuset, uten å måtte gå gjennom ventehallen.

– Jeg har stor respekt for at publikum klager. Men vær tålmodig, i løpet av første kvartal neste år vil publikum få en helt annerledes opplevelse når de kommer til Trondheim Sentralstasjon. Det blir langt lettere å komme til og fra sporene, sier Anne Skolmli, regional strategidirektør i Jernbaneverket.

Men allerede om et par uker vil passasjerene få bedre forhold i ventehallen. Den skal inndeles i forskjellige soner som er tilrettelagt for både komfort og pc-bruk, alt etter hvilke behov man har der og da. Det kommer også nye møbler. Regiondirektør Tore Arntzen i ROM Eiendom håper publikum vil sette pris på det arbeidet som nå er i gang med å gjøre Trondheim Sentralstasjon til et topp moderne trafikknutepunkt.

Savner gammelstasjonen

Gjennom reportasjer og leserinnlegg i Adresseavisen er det kommet frem sterk misnøye med forholdene ved Trondheim S. Skrågangene der folk kunne trille kofferten, er erstattet med trapper og heiser. Passasjerer med mye bagasje som skal videre med et nytt tog eller annet transportmiddel, blir stående i heiskø. Mange savner også kafeen som forsvant.

Trapphuset, landets første næringsbygg over jernbanespor, skal stå ferdig første kvartal 2016. Bygget på 4600 m² blir liggende som et tak over to av jernbanesporene. Arntzen sier de har så stor tro på prosjektet at de startet byggingen før leietakere hadde skrevet kontrakt.

Tak over plattformene

Her kommer kontorer, butikker, spisested og ny Narvesen-kiosk. Trapphuset bygges ut fra Sjøgangen; trappa og brua over stasjonsområdet. Næringsbygget inneholder 3000 m² for næringsvirksomhet og en kombinasjon av handel og service på 1600 m²

Bygget blir på fire etasjer, hvor plan tre vil få direkte adgang til Sjøgangen. I tillegg skal to trapper bygges fra Sjøgangen og ned til plattformene. Over plattformene bygges tak, som vil skjerme de reisende for været.

– Taket er vi veldig glade for. På plattformene er det lagt varmekabler slik at de holdes fri for snø og is. Ute på plattformene er det satt opp leskur, som passasjerene har begynt å bruke. Forholdene for de reisende blir med andre ord stadig bedre, understreker Skolmli.

Øst for Trapphuset og Sjøgangen kommer Trondheim Stasjonssenter. Her blir det oppstillingsplass for busser og billettsalg for tog, buss og båt. Mellom Trapphuset og Stasjonssenteret anlegges Jernbanetorget, som blir et myldrested.

Planlegger ny bydel

– Videre østover jobbes det med reguleringsplan for en ny bydel i retning Politihuset, i form av næringsbygg for handelsvirksomhet og kontorer og muligens boliger. Når byggestart kan finne sted, er uvisst, forteller prosjektsjef i ROM Eiendom, Dag Haugdal. Området utvikles i samarbeid mellom ROM Eiendom, Trondheim kommune og Trondheim Bussterminal (eid av Sør-Trøndelag fylkeskommune), koordinert av Jernbaneverket.

Stasjonssenteret blir fellesterminal også for båttrafikken. Det er årsaken til at terminalbygget for hurtigbåtene på den andre siden er bygd så vidt enkelt.

– Byggetrinn én på Trondheim Sentralstasjon er fundamentert for videre utbygging. Dette er et krevende byggeområde i og med at togtrafikken skal gå som normalt. Togene må skifte spor etter som arbeidene går fremover. Vi forsøker å informere passasjerene fortløpende, sier Anne Skolmli.

Tore Arntzen understreker at et vesentlig mål i planarbeidet er å gjøre togtilbudet og kollektivknutepunktet lettere tilgjengelig og mer attraktivt for de reisende.

Regiondirektør Tore Arntzen i ROM Eiendom (t.v.), prosjektsjef Dag Haugdal i ROM Eiendom og regional strategidirektør i Jernbaneverket Anne Skolmli ved en av plattformene på Trondheim S. Stasjonsområdet skal bli mer tilgjengelig for passasjerene etter hvert som området bebygges. Foto: Jens Petter Søraa
Trapphuset til venstre for Sjøgangen skal stå ferdig om vel ett år. Til høyre for Sjøgangen er Trondheim Stasjonssenter planlagt, med oppstart i 2017. Dette blir et trafikknutepunkt for tog, buss og båt. Folk som skal reise med lokaltog, vil kunne gå rett inn på plattformen gjennom Jernbanetorget. Foto: I llustrasjon: PIR II