De tre superbusslinjene, også kalt en "bybane på gummihjul", er ryggraden i den nye rutestrukturen som blir innført i august om tre år.
De tre linjene er: Kattem/Heimdal-Ranheim, Kattem/Saupstad-Strindheim og Byåsen -Dragvoll.
40 elektriske busser i drift i Trondheim fra 2019
Debatt: Grønne valg er for dyre
- Innføring av superbusser fra 2019 er et risikoprosjekt
Busslengde 21 - 24 meter
Etableringen av superbusslinjene forutsetter at det bygges egne holdeplasser tilpasset de nye superbussene, som har en lengde på mellom 21 og 24 meter.
Holdeplassene er universelt utformet og har perronger og leskur med benker, informasjonstavler, søppelkurver og billettautomater.
Politikerne i Trondheim skal i løpet av høsten vedta en plan som blant annet beskriver hvordan holdeplassene skal se ut, hva de skal inneholde og hvilke tjenester og tilbud som skal knyttes til en holdeplass.
Planen skal også vise hvilke holdeplasser som foreslås opprettholdt, hvilke nye som skal etableres og hvilke holdeplasser som skal legges ned.
Han blir ny sjef for Technoport
Superbussen i Trondheim ingen ekte «bybane på hjul»
Storhall på Sluppen kan være ferdig til EM
65 stoppesteder totalt
Totalt er det planlagt omlag 65 stoppesteder. Med en stykkpris på fire millioner kroner per stoppested (en holdeplass på hver side av veien) kan sluttregningen komme på over en halv milliard kroner.
- Noen av de mindre holdeplassene vil nok ha en enklere standard som koster noe mindre. Det finnes foreløpig ikke eksakte tall på de rimeligere holdeplassene og hva de vil koste, sier sivilingeniør Aslak Heggland i Miljøpakken.
Hittil er det bare bygget to superbussholdplasser i Trondheim, i Prinsenkrysset og i Innherredsveien ved Dalen Hageby.
Ordet Fritt: Heller ny storhall øst for byen?
Derfor sier Statens vegvesen nei til Overvik-utbygging nå
Leder: Fornuftig å samle campus rundt Gløshaugen
Første bevilgning tirsdag
Formannskapet behandler tirsdag den første bevilgningen til bygging av i alt åtte superbussholdeplasser. Disse holdeplassene, som har en total kostnadsramme på 68 millioner kroner, er valgt fordi de er enklest og raskest å gjennomføre.
- Prosjektene trenger ikke regulering eller grunnerverv, forteller sivilingeniør Aslak Heggland i Miljøpakken.
Av de åtte holdeplassene ligger to på linje 1, tre på linje 2 og tre på linje 3.
Dette er de åtte første superbussholdeplassene som skal bygges:
1. Bekkasinvegen (linje 1)
2. Ingemann Torps veg (linje 2)
3. Bjørndalstoppen (linje 2)
4. Åsheim skole (linje 2)
5. Høgskoleringen (linje 3)
6. Østre Berg /Dybdalsvegen (linje 3)
7. Voll studentby (linje 3)
8. Bakke bru (linje 1)
Det er også planlagt byggestart for en niende superbussholdeplass ved Prinsen kino. Byggingen av denne holdeplassen kommer opp som egen sak i formannskapet senere i høst, varsler rådmannen.
NTNU bør bygge ut mot Elgeseter og Øya
- Privatbil i by kan bli overflødig
Signert: Store endringer i Elgeseter gate
Staten dekker halvparten av kostnadene
Staten skal gjennom investeringstilskuddet i bymiljøavtalen dekke halvparten av kostnadene til superbussprosjektet. Bymiljøavtalen definerer dette som «kostnadene ved selve busstraseen med holdeplasser og knutepunkter, inkludert et bussdepot».
- Statlige midler innenfor denne budsjettposten utgjør inntil 1,4 milliarder kroner. Den andre halvparten dekkes av bompenger og andre lokale midler. Staten bidrar ikke til å dekke eventuelle kostnadsoverskridelser etter at styringsrammen for investeringsprosjektene er fastsatt av Stortinget, skriver Rådmannen.
Kostnadene til de første holdeplassene skal dekkes gjennom dagens og neste år handlingsprogram i Miljøpakken.
Rødt er ikke lenger blant miljøkameratene
Trøndelag satte kollektivtrafikken på anbud - dette ble resultatet
- Omleggingen av busstilbudet i Trondheim en revolusjon
Byggestart i høst
- Det blir byggestart for de åtte første holdeplassene i høst, og de skal stå ferdige til våren. Det blir byggestart for flere superbussholdeplasser høsten 2017. Det finnes foreløpig ingen nøyaktig oversikt over hvor mange superbussholdplasser som skal bygges hvert enkelt år, men det er planen at byggingen skal trappes kraftig opp fram mot 2019, sier Heggland.
Det var Trondheim kommune som bygget superbussholdeplassene i Prinsenkrysset, mens Statens vegvesen hadde ansvaret for holdeplassprosjektet ved Dalen hageby.
- Prosjektansvaret for de øvrige superbussholdeplassene som skal bygges de neste årene blir trolig delt mellom Trondheim kommune og Statens vegvesen, sier Heggland.
Prosjektering og planlegging av enkelte av de nye holdeplassene vil bli tidkrevende på grunn av et mye mer omfattende reguleringsarbeid.
- Holdeplasser som befinner seg på areal utenfor nåværende regulering, vil bli mer tidkrevende. Det kan skyldes kryssende interesser, at holdeplassen befinner seg på privat eiendom og at det er vanskelige grunnforhold, forklarer Heggland.
Rådmannen skriver i sin orientering til formannskapet at det i løpet av høsten skal gjennomføres et informasjonsopplegg for berørte grunneiere langs superbusstraseene.