Det er tidligere bevilget 227 millioner kroner til metrobussprosjektet.
Prekært for metrobussen: Stasjoner kan bli ofret for å få råd til snøsmelteanlegg
Slik fordeler pengene seg
Torsdagens bevilgning fordeler seg slik:
Knute – og omstigningspunkt: 122 millioner kroner til bygging av knute- og omstigningspunktene Lund, Munkvoll, Heimdal stasjon, Østre Berg, Trondheim Sentralstasjon og Strindheim.
Stasjoner: 210 millioner kroner til bygging av i alt 62 stasjoner, 49 permanente og 13 midlertidige.
Strekningsutbedringer: 101 millioner kroner til gjennomføring av ti strekningstiltak
Rammen for metrobussprosjektet utvides med 40 millioner kroner fra 660 til 700 millioner for å få ferdigfinansiert snøsmelteanlegg ved metrobusstasjonene utenom sentrum. Det er tidligere bevilget 17 millioner kroner.
Politikerne positive til snøsmelteanlegg for metrobuss
Gravearbeid for metrobussen på over 70 steder neste to år
Metrobusstasjoner: 210 millioner kroner
(en på hver side av veien)
Anders Søyseths veg
Ladeveien
Høgskoleringen
Bergheim
Dragvoll/Loholt alle
Lohove
Nyveibakken
Tvetestien
Åsveien
Johan Falkbergets vei
Munkvoll Gård
Casper Lundes vei
Midteggen
Saupstad skole
Lyngvegen
Byåsen skole
City Syd østre og vestre (Tiller)
Peder Morsets veg
Martin Linges veg
Leangen stasjon
Haakon VIIs gt. øst
Haakon VIIs gt. vest
Arnt Smistads veg
Ila
Østre Berg (en stasjon)
Skal teste metrobuss på vinterføre i åtte uker
Knute -og omstigningspunkt 122 millioner kroner
Lund: Omstigningspunkt
Start-/endepunkt for Metrobusslinje M1 og M² på Heimdal. Det er planlagt utbygging med butikk og boliger i området.
Heimdal stasjon: Knutepukt
Plattform og kollektivfelt på begge sider av veien.
Østre Berg: Omstigningspunkt
Omstigningspunkt på toppen av Dybdahls veg mot Jonsvannsveien. Mot byen vil dagens stasjon i Dybdahls veg bli opprettholdt. Ny stasjon bygges i Jonsvannsveien for trafikk ut av byen.
Trondheim sentralstasjon: Knute – og omstigningspunkt
Knutepunkt for alle typer reisende. Midlertidig løsning. En større utbygging av hele stasjonsområdet er planlagt og under regulering, og gir mulighet til å bygge kollektivfelt med stasjoner på begge sider av gata.
Strindheim: Knutepunkt
Knutepunkt like ved Sirkus Shopping. Endestasjon linje M2, linje M1 går gjennom knutepunktet i Innherredsveien. Bussoppstillingsplasser i Falkenborgveien mot Ranheimsvegen. Byggestart 2018.
Munkvoll Gård : Omstigningspunkt
Plattform på 50 meter på vestsiden av Byåsvegen med tilhørende leskur og sykkelparkering.
Peder Myhres veg: Omstigningspunkt Ranheim
Endepunkt for Metrobusslinje1. M1 vil korrespondere med lokalruter. Busslomme på hver side. Byggestart høsten 2018. Området skal over tid utvikles som bydelssenter med butikker og boliger.
Skovgård: Omstigningspunkt
Omstigningspunkt ved krysset Kockhaugvegen/Grilstadvegen. Byggestart 2018.
Prinsenkrysset: Knutepunkt
Ferdig utbygd tilpasset Metrobuss. Alle tre Metrobusslinjer M1, M² og M3 vil passere knutepunktet.
Studentersamfundet: Knute – og omstigningspunkt
Midlertidige løsninger. Oppgradering av dagens stasjoner i Elgeseter gate og Klostergata i påvente av ombygging av Elgeseter gate og utbygging av NTNU Campus. Alle tre Metrobusslinjer M1, M² og M3 passerer punktet.
Lerkendal: Knute – og omstigningspunkt
Utbedring av to stasjoner i Strindvegen og en i Holtermannsveien. Det må bygges ny stasjon for trafikk ut av byen i Holtermannsveien.
Sluppen: Knute – og omstigningspunkt
Dagens holdeplasser ved Kroppanbrua blir lagt ned av hensyn til trafikksikkerhet. Erstattes av et omstigningspunktet Sluppen ved Holtermannsveien/Bratsbergvegen. Metrobusslinje 1 og 2 kobles til ny linje via Omkjøringsveien. På sikt er det planer om omfattende utbygging av infrastruktur på Sluppen.
Tonstadkrysset: Omstigningspunkt
Omstigningspunkt i området til Tonstadkrysset, øst for E6. Metrobusslinje M1 og M² passerer. Matebuss til/fra Flatåsen (el-buss) og Sjetnemarka. 60 meter lange plattformer, god sykkelparkering, god adkomst for syklende og gående samt plass til «kiss & ride» (sette av bilpassasjerer).
Tiller: Knutepunkt
Knutepunkt med stasjoner i Sentervegen ved City Syd. Metrobusslinje M1 korresponderer med ruter fra Klæbu (endestasjon), stopp for buss fra Melhus utenfor rushtid, samt lokalbuss.
Hallset: Omstigningspunkt
Start-/endepunkt for Metrobusslinje M3. Korresponderer med lokallinje til/fra Buenget.
Voll studentby: Omstigningspunkt
Vegamot rett øst for Omkjøringsveien. En stasjon på hver side av veien.
Slik blir det nye rutekartet for buss i Trondheim fra 2019
Strekningstiltak 101 millioner kroner
Ringvålvegen: Utbedring av krapp kurve og dolp rett vest for Heimdal sentrum
Søbstadvegen–Bjørndalen: Mindre forbedringer av kryssområde, oppmerking og skilting
Sivert Thonstads vei: Utvidelse av veibredden.
Østre Rosten: Kollektivfelt
Arnt Smistads veg: Oppgradering av veien
Mellomveien: Oppgradering av veien.
Haakon VIIs gate: Kollektivtrasé. Omfang ikke politisk avklart.
Leangen bru: Skilting og oppmerking av kollektivfelt.
Ranheimsveien: Mindre forbedringstiltak.
Jarleveien: Mindre forbedringstiltak