Det er tidligere bevilget 227 millioner kroner til metrobussprosjektet.

Slik fordeler pengene seg

Torsdagens bevilgning fordeler seg slik:

Knute – og omstigningspunkt: 122 millioner kroner til bygging av knute- og omstigningspunktene Lund, Munkvoll, Heimdal stasjon, Østre Berg, Trondheim Sentralstasjon og Strindheim.

Stasjoner: 210 millioner kroner til bygging av i alt 62 stasjoner, 49 permanente og 13 midlertidige.

Strekningsutbedringer: 101 millioner kroner til gjennomføring av ti strekningstiltak

Rammen for metrobussprosjektet utvides med 40 millioner kroner fra 660 til 700 millioner for å få ferdigfinansiert snøsmelteanlegg ved metrobusstasjonene utenom sentrum. Det er tidligere bevilget 17 millioner kroner.

Metrobusstasjoner: 210 millioner kroner

(en på hver side av veien)

Anders Søyseths veg

Ladeveien

Høgskoleringen

Bergheim

Dragvoll/Loholt alle

Lohove

Nyveibakken

Tvetestien

Åsveien

Johan Falkbergets vei

Munkvoll Gård

Casper Lundes vei

Midteggen

Saupstad skole

Lyngvegen

Byåsen skole

City Syd østre og vestre (Tiller)

Peder Morsets veg

Martin Linges veg

Leangen stasjon

Haakon VIIs gt. øst

Haakon VIIs gt. vest

Arnt Smistads veg

Ila

Østre Berg (en stasjon)

Knute -og omstigningspunkt 122 millioner kroner

Lund: Omstigningspunkt

Start-/endepunkt for Metrobusslinje M1 og M² på Heimdal. Det er planlagt utbygging med butikk og boliger i området.

Heimdal stasjon: Knutepukt

Plattform og kollektivfelt på begge sider av veien.

Østre Berg: Omstigningspunkt

Omstigningspunkt på toppen av Dybdahls veg mot Jonsvannsveien. Mot byen vil dagens stasjon i Dybdahls veg bli opprettholdt. Ny stasjon bygges i Jonsvannsveien for trafikk ut av byen.

Trondheim sentralstasjon: Knute – og omstigningspunkt

Knutepunkt for alle typer reisende. Midlertidig løsning. En større utbygging av hele stasjonsområdet er planlagt og under regulering, og gir mulighet til å bygge kollektivfelt med stasjoner på begge sider av gata.

Strindheim: Knutepunkt

Knutepunkt like ved Sirkus Shopping. Endestasjon linje M2, linje M1 går gjennom knutepunktet i Innherredsveien. Bussoppstillingsplasser i Falkenborgveien mot Ranheimsvegen. Byggestart 2018.

Munkvoll Gård : Omstigningspunkt

Plattform på 50 meter på vestsiden av Byåsvegen med tilhørende leskur og sykkelparkering.

Peder Myhres veg: Omstigningspunkt Ranheim

Endepunkt for Metrobusslinje1. M1 vil korrespondere med lokalruter. Busslomme på hver side. Byggestart høsten 2018. Området skal over tid utvikles som bydelssenter med butikker og boliger.

Skovgård: Omstigningspunkt

Omstigningspunkt ved krysset Kockhaugvegen/Grilstadvegen. Byggestart 2018.

Prinsenkrysset: Knutepunkt

Ferdig utbygd tilpasset Metrobuss. Alle tre Metrobusslinjer M1, M² og M3 vil passere knutepunktet.

Studentersamfundet: Knute – og omstigningspunkt

Midlertidige løsninger. Oppgradering av dagens stasjoner i Elgeseter gate og Klostergata i påvente av ombygging av Elgeseter gate og utbygging av NTNU Campus. Alle tre Metrobusslinjer M1, M² og M3 passerer punktet.

Lerkendal: Knute – og omstigningspunkt

Utbedring av to stasjoner i Strindvegen og en i Holtermannsveien. Det må bygges ny stasjon for trafikk ut av byen i Holtermannsveien.

Sluppen: Knute – og omstigningspunkt

Dagens holdeplasser ved Kroppanbrua blir lagt ned av hensyn til trafikksikkerhet. Erstattes av et omstigningspunktet Sluppen ved Holtermannsveien/Bratsbergvegen. Metrobusslinje 1 og 2 kobles til ny linje via Omkjøringsveien. På sikt er det planer om omfattende utbygging av infrastruktur på Sluppen.

Tonstadkrysset: Omstigningspunkt

Omstigningspunkt i området til Tonstadkrysset, øst for E6. Metrobusslinje M1 og M² passerer. Matebuss til/fra Flatåsen (el-buss) og Sjetnemarka. 60 meter lange plattformer, god sykkelparkering, god adkomst for syklende og gående samt plass til «kiss & ride» (sette av bilpassasjerer).

Tiller: Knutepunkt

Knutepunkt med stasjoner i Sentervegen ved City Syd. Metrobusslinje M1 korresponderer med ruter fra Klæbu (endestasjon), stopp for buss fra Melhus utenfor rushtid, samt lokalbuss.

Hallset: Omstigningspunkt

Start-/endepunkt for Metrobusslinje M3. Korresponderer med lokallinje til/fra Buenget.

Voll studentby: Omstigningspunkt

Vegamot rett øst for Omkjøringsveien. En stasjon på hver side av veien.

Strekningstiltak 101 millioner kroner

Ringvålvegen: Utbedring av krapp kurve og dolp rett vest for Heimdal sentrum

Søbstadvegen–Bjørndalen: Mindre forbedringer av kryssområde, oppmerking og skilting

Sivert Thonstads vei: Utvidelse av veibredden.

Østre Rosten: Kollektivfelt

Arnt Smistads veg: Oppgradering av veien

Mellomveien: Oppgradering av veien.

Haakon VIIs gate: Kollektivtrasé. Omfang ikke politisk avklart.

Leangen bru: Skilting og oppmerking av kollektivfelt.

Ranheimsveien: Mindre forbedringstiltak.

Jarleveien: Mindre forbedringstiltak

Det ble bygget 17 metrobusstasjoner i 2017, som disse på E6 ved Travbanen. Skuret skal skiftes ut med nytt i løpet av våren. Foto: Peter Breivik
58 metrobusser skal fra 3. august 2019 betjene tre metrobusslinjer i Trondheim. Nå har politikerne gjort det andre og siste vedtaket om bygging av infrastruktur for metrobussen. Foto: Van Hool / Nettbuss
Det skal bygges kollektivtrase på deler av Haakon VIIs gate på Lade, men endelig omfang er foreløpig ikkevedtatt. Foto: Jens Petter Søraa
Ved Studentersamfundet skal det bygges i alt fre midlertidige stasjoner for metrobussen, i Elgeseter gate og i Klostergata. Foto: THERESE ALICE SANNE
Det skal bygges omstigningspunkt for metrobusslinjene M1 og M2 i Tonstadkrysset med 60 meter lange plattformer. Foto: Terje Svaan/Adresseavisen