Kanskje har du selv opplevd det: Å bli passert av en elsykkel selv om bilen du kjører har en hastighet på mellom 40 og 50 kilometer i timen.
Sannsynligheten er stor for at elsykkelen som kjørte forbi deg er «tuklet med» til å yte over den lovlige hastigheten på 25 kilometer i timen.
Ikke alle elsyklister er fornøyd med den lovlige maksfarten. Det kan Karl Klæboe ved Coop Obs! Sport Lade i Trondheim bekrefte.
Mer sykling med elsykkel
PLUSS: Elsykkelsalget er elektrisk
PLUSS: En syklist bøtelagt i Trondheim i fjor
- Får jevnlig inn trimmede elsykler
- Vi får jevnlig inn elsykler til reparasjon som er kjøpt hos oss, hvor kjøperen i ettertid har gjort endringer på motoren som øker maksimaleffekten. Selv om kunden reagerer, har vi ikke annet valg enn å justere motoren tilbake slik den var i utgangspunktet, sier Klæboe, og sjekker en elsykkel som nettopp er kommer inn for reparasjon.
Et raskt blikk i kontrollerenheten er nok til å konstatere at alt er i orden.
Alle elsykkelkunder hos Coop Obs! blir informert om maksytelsen og maksfarten på elsykkelen.
- Det er veldige mange som ikke er klar over grensene og ikke minst forsikringskonsekvensene det kan få hvis de blir innblandet i en ulykke med en trimmel sykkel. Vi fraråder derfor våre kunder på det sterkeste å koble om motoren slik at den skal bli kraftigere, understreker Klæboe.
20 000 sykler til Trondheim hver dag
- Enkelte syklister er gale
- Sykkelfantomene må bort fra Bakklandet
Motoren stanser automatisk ved 25 km/t
Motoren på elsykkelen skal bare fungere som en hjelpemotor, og skal ikke gå når du slutter å tråkke.
Det finnes elsykler med en såkalt startassistent som fungerer uten at du tråkker på pedalene, som for eksempel ved oppstart eller i bratte bakker, men den slutter å fungere når farten er over seks kilometer i timen. Når du tråkker vil motoren automatisk stoppe når hastigheten passerer 25 kilometer i timen.
Reglene for hva som er en elsykkel er definert ut fra kraften og virkemåten på hjelpemotoren.
Kommentar: - Unna vei, her kommer jeg!
- Du skal ikke sykle Birken i byen
Heller for syklende og kjørende på Bakklandet
Trimmet elsykkel klassifiseres som moped
Dersom kraften på hjelpemotoren overskrider 250 watt, skal sykkelen klassifiseres som en moped.
Ifølge Statens vegvesen skal elsykkelen da være registrert og ha gyldig ansvarsforsikring.
«Føreren må ha gyldig førerkort og bruke moped/motorsykkelhjelm. Mopeder kan kun kjøre i kjørebanen», skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.
Det understrekes at «ulovlig bruk av moped vil kunne medføre forelegg, bøter, utsettelse av retten til å ta førerkortet med mere».
- Risikerer avkorting
Forsikringsselskapene advarer mot konsekvensene dersom du skader andre personer når kjører en trimmel elsykkel.
- Et trafikkuhell som er forårsaket av du har hatt stor hastighet på elsykkelen fordi motoren er trimmet, vil kunne få store økonomiske konsekvenser, sier Jahn Winge i Uni Assuranse i Trondheim.
- Dersom du har brutt reglene, kan det ramme forsikringsoppgjøret. Dette gjelder særlig hvis det kan påvises grov uaktsomhet, altså en sammenheng mellom lovbruddet og ulykkesårsaken. Da risikerer du en avkorting i forsikringsutbetalingen.
I verste fall kan du ende opp med å skylde millionsummer for alvorlige personskader du har påført andre som forsikringen din ikke dekker, påpeker Winge.