I forbindelse med innføring av de tre superbusslinjene, bærebjelken i den nye rutestrukturen fra august 2019, blir 28 stoppesteder lagt ned over hele Trondheim.

Når de tre superbusslinjene blir satt i drift, blir det ingen stopp på disse holdeplassene verken av superbusser eller andre busslinjer.

Opprettelsen av superbusslinjene ble vedtatt av fylkestinget og bystyret i Trondheim i vår.

Forslaget til stasjonsnett på de tre superbusslinjene skal behandles på ett møte i kontaktutvalget for Miljøpakken fredag.

Det forsvinner 13 stoppesteder på strekningen Kattem/Heimdal – Ranheim (S1), mens linjene S2 (Kattem/Heimdal/Tiller - Skovgård) og S3 (Byåsen - Lohove) mister henholdsvis fire og elleve holdeplasser.

- Bakgrunnen for nedleggelsen av holdeplassene er ønsket om raskere framkommelighet. Gjennom å legge ned stoppesteder, vil bussene få en høyere gjennomsnittshastighet. Færre holdeplasser gir en raskere trafikkavvikling, forklarer prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Holdplassavstand: 675 meter

- Utgangspunktet for utvelgelsen av stasjoner som legges ned er den internasjonale standarden BRT (Bus Rapid Transport) som anbefaler at avstanden mellom superbusstasjonene skal ligge mellom 500 og 800 meter fra hverandre for å oppnå best mulig hastighet. Ut fra lengden på linjene finner vi antallet stasjoner. I Trondheim blir gjennomsnittlig avstand mellom stasjonene på de tre linjene 675 meter.

På noen strekninger, for eksempel ved Lerkendal, er det åpenbart at stoppestedene ligger alt for tett. Da må det fjernes stasjoner. Videre har vi sjekket tall for hvor mange som benytter hvert enkelt stoppested og om stasjonen ligger i et område med mulighet for befolkningsvekt. I tillegg har vi vurdert trafikksikkerhet og andre praktiske forhold, sier Fiksdal.

Mens nærmere hver fjerde stasjon av dagens stoppesteder på de tre superbusslinjene, S1, S2 og S3, blir lagt ned, blir det bare opprettet fire nye stasjoner totalt.

- Nedleggelsen av stasjoner omfatter bare de tre superbusslinjene. Passasjerene vil rammes ulikt. Noen får lenger distanse til stasjonen, mens enkelte får stasjoner som ligger nærmere enn i dag, sier Fiksdal.

Det antas at det tar cirka fire minutter å gå 300 meter i normal, rolig gange og at det tar cirka sju minutter å gå 500 meter. Forskning viser at reisende vil være mer tilbøyelige til å akseptere noe lengre gangavstand ved høy frekvens.

- I tillegg til superbusslinjene, finnes det er rekke andre typer busslinjer fra 2019 i Trondheim med totalt 400 stoppesteder, understreker Fiksdal.

I sentrum forsvinner stoppestedene Kalvskinnet og Hospitalskirken. I selve Midtbyen blir det bare to superbussholdeplasser, i Prinsenkrysset og i Olav Trygvasons gate.

På kartet over de tre superbusslinjene som kontaktutvalget får tilbehandling fredag, er flere områder merket "uavklart" på kartet. – I disse områdene kan det bli mindre justeringer av nøyaktig plassering av stasjonene. Hvis for eksempel grunnundersøkelser viser geotekniske utfordringer, kan det bli aktuelt å flytte stasjonene noe, forklarer prosjektleder Birgitte Kahrs i Superbussprosjektet.

Disse holdeplassene legges ned

S1  Kattem/Heimdal – Ranheim

Kattem

Kattemskogen

City Syd vestre/østre

John Aae veg

Bratsbergveien

Professor Brochs gate

Einar Tambarskjelves gate

Rosendal

Saxenborg alle

Anton Jenssens veg

Hitravegen

Johannes Minsaas veg

Ranheimsvegen

Nye stasjoner: Abels gate

Anders Søyseths veg

S2 Kattem/Heimdal/Tiller - Skovgård

Korsen

Ditlev Bloms veg

Bratsbergveien

Professor Brochs gate

Einar Tambarskjelves gate

Biskop Sigurds gate - flyttes

Stiklestadvegen

Nye stasjoner: Abels gate

Leangen stasjon

LES OGSÅ. - Helt tullete å legge ned holdeplasser

S 3 Byåsen - Lohove

Søndre Hallset veg

Byåsen skole

Stabells vegKalvskinnet

Hospitalskirka

Gløshaugen N.

Prestegårdsjordet

Bugges veg

Moholt

Brøsetvegen

Estenstadvegen

Kilde: Superbussprosjektet

Tullete. - Å ta fra oss dette stoppestedet er helt tullete, sier passasjer Ingrid Amundsen, som arbeider på omsorgsboligene til Trondhjems Hospital. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Tungt. - Det blir tungt å gå flere hundre meter ekstra med handleposene, sier Tom Wikdahl Foto: jens petter sølraa, Adresseavisen