- Her er det mye å glede seg over, sier samferdsesminister Ketil Solvik-Olsen (FrP).

Onsdag bladde han seg igjennom Adresseavisens E6-grafikk, som viser hvordan E6 mellom Åsen til Ulsberg kan bli seende ut etter at planlagte prosjekter er ferdig bygget ut. Du kan se grafikken nederst i denne saken.

- Her ser jeg veien snevres inn

På mesteparten av strekningen ligger E6 an til å få fire felt, og fartsgrensen blir trolig 110 km/t flere steder.

Grafikken viser imidlertid at selv etter at de planlagte utbyggingene er fullført, vil det kunne bli flaskehalser med lavere standard på E6.

- Her ser jeg veien snevres inn, sier ministeren når han kommer til Soknedal i Midtre Gauldal kommune.

Der planlegges og bygges nemlig en drøy mil med ny E6 med to og tre kjørefelt. På rundt halvparten av denne strekningen blir ny E6 blir helt uten fysisk skille mellom kjøreretningene. Statens vegvesen mener dette er uheldig når det gjelder sannsynligheten for møteulykker.

- Burde ikke også E6 i Soknedal ha vært sikret mot møteulykker igjennom fullverdig motorveistandard?

- Vi ønsker å ha en firefelts motorvei mellom Oslo og Trondheim til slutt. Nå gjør vi et kraftig løft for å få til nettopp dette. Mesteparten av det som skal bygges får fire felt og 110 km/t. Noen steder vil man sannsynligvis måtte komme tilbake senere å bygge fire felt, sier Solvik-Olsen.

- Kostnadene for motorveiutbygging har økt kraftig de siste årene. Tilsier ikke det at det kan bli svært dyr sparing å utsette bygging av firefelts motorvei i Soknedal?

- Det er nettopp denne erfaringen som gjør at vi nå sier at det stort sett skal bygges fire felt på hele strekninger. Så kan dere peke på unntakene. Jeg mener vi skal fokusere på det som blir langsiktig bra. Vi tar de småtingene som gjenstår å fikse etter hvert, sier ministeren.

- Detaljnivå

Også midt i Trondheim kan E6 bli stående med en flaskehals etter at planlagte utbyggingsprosjekter er gjennomført.

Det finnes nemlig ingen konkrete planer for utvidelse av E6 på Sluppen, der av- og påkjøringsrampene til Omkjøringsvegen kun har ett kjørefelt i hver retning.

- Dagens innsnevring til to kjørefelt på E6 på Sluppen er meningsløs. Innsnevringa har lenge vært et problem for trafikkavviklinga på stedet, sa Kjetil Strand som er strategidirektør i Statens vegvesen region Midt til Adresseavisen tidligere i februar.

- Vegvesenet kaller innsnevringa «meningsløs». Hva synes du, Solvik-Olsen?

- Dette er et detaljnivå som fagfolkene i Statens vegvesen og Nye Veier skal få lov til å jobbe med. Hvis de mener at noe må være bedre enn det som er bygget eller planlagt frem til nå, er det naturlig at de griper fatt i det.

Statens vegvesen varslet tidligere i februar at de vil starte et såkalt forprosjekt for å se på muligheten for utvidelse til fire gjennomgående kjørefelt for E6 på stedet.

- Vil regjeringa bidra med penger til å utvide E6 til fire felt på Sluppen?

- Det er viktig at Statens vegvesen gir oss en anbefaling for hva de mener er aller viktigst på sine veier. Vi kommer til å lytte godt til disse anbefalingene, sier Ketil Solvik-Olsen.