Anleggsarbeidet, som strekker seg fra Byåsen i vest til Ranheim i øst, og fra Kattem i sør til Lade i nord, skal pågå fra mai til desember. Totalt skal det bygges holdeplasser og omstigningspunkter og utbedres strekninger for 450 millioner kroner.
Full oversikt over anleggsarbeidet: Når, hva og hvor
Adresseavisen kan i dag presentere en oversikt over når og hvor anleggsarbeidet for metrobussen i 2018 skal pågå og hva som skal bygges.
Oversikten, som er søkbar, finner du nederst i denne artikkelen.
Lenger nede i artikkelen finner du også en oversikt over bussholdeplasser som blir stengt i hele eller deler av anleggsperioden.
- Staten kan ikke ensidig endre forutsetningene for metrobusse
Premiere for metrobussen 3. august neste år
3. august 2019 gjennomføres den største forandringen noensinne i kollektivtransporten i Trondheim. Ryggraden i den nye rutestrukturen er tre nye metrobusslinjer på rundt 50 kilometer som skal betjenes av 58 busser på 24 meter. Bygging av stasjoner, knute- og omstigningspunkt for det nye metrobussnettet vil sette sitt tydelige preg på byen det neste halvåret.
Dette er de tre traseene for metrobuss: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Adresseavisen mener: Håpløs snuoperasjon om metrobuss-pengene
Anleggsarbeid på 44 steder samtidig i september
Anleggsvirksomheten for metrobussen i 2018 topper seg i andre halvdel av september. Da er det er det metrobussutbygging i gang på 44 ulike steder to uker i strekk!
På grafikken under kan du se hvor mange byggeprosjekter for metrobussen som er under arbeid uke for uke i 2018.
Innsnevringer og lysregulering
- Trafikantene må regne med innsnevringer av veibanen eller lysreguleringer flere titalls steder de neste månedene, sier prosjektleder Are Kullerud i Kommunalteknikk, Veg i Trondheim kommune.
På de stedene hvor entreprenøren må ta i bruk deler av veibanen under anleggsarbeidet, vil veien bli innsnevret til færre kjørefelt. – Noen steder blir kollektivfeltet stengt slik at busser, taxi og elbiler må bruke ordinære kjørefelt. På steder uten kollektivfelt blir det innsnevring av veibanen, og eventuelt lysregulering, forteller prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.
Prosjektlederne understreker at planene for tidspunktene for anleggsarbeidet er foreløpige.
- Det kan ikke utelukkes at det vil skje endringer underveis, for eksempel at byggingen vil komme i gang senere på enkelte steder enn først opplyst, sier prosjektlederne.
Kan miste 300 millioner metrobusskroner – anklager staten for avtalebrudd
Entreprenør og skiltmyndighet avgjør trafikkregulering
Hvordan trafikken skal reguleres på hvert enkelt anleggssted, blir avtalt mellom entreprenøren og skiltmyndigheten (Statens vegvesen og politiet).
- Vi skal begrense ulempene mest mulig for trafikantene og gjøre alt det vi kan for at trafikken skal gå smidig forbi stedene med anleggsarbeid. Fordi deler av utbyggingen skjer midt i en by, er det imidlertid ikke mulig å unngå å bruke deler av veibanen til anleggsvirksomheten enkelte steder. Entreprenørene må også ta hensyn til sikkerheten for anleggsarbeiderne, påpeker Kai-Arne Riersen, prosjektleder for infrastruktur i metrobussprosjektet.
Han understreker at det er umulig å gi en 100 prosent garanti for at anleggsarbeidet vil være ferdig nøyaktig på datoen som er oppgitt.
- Ulike forhold kan påvirke lengden på arbeidet. Det kan for eksempel være forhold i grunnen som ikke er i samsvar med tegningene som gjør at arbeidet tar lengre tid enn forutsatt, påpeker Riersen.
Kommentar: Vedtaksvegring som kan skade metrobussen
Flere bussholdeplasser stengt i anleggsperioden
Slik påvirker metrobussutbyggingen busstrafikken i Trondheim de neste åtte månedene.
Minst 21 av de nåværende holdeplassene som bygges om til metrobusstasjoner, blir stengt i hele eller deler av anleggsperioden. Noen stoppesteder stenges bare en dag, mens andre er stengt i mange uker.
På enkelte steder hvor stoppestedet er stengt, blir det opprettet midlertidige holdeplasser mens anleggsarbeidet pågår, mens på andre steder
må passasjerene bruke nærmeste holdeplass.
- Frykter metrobussprosjektet ender med katastrofe
Stengte holdeplasser
Stoppesteder hvor holdeplassen blir stengt og passasjerene må benytte nærmeste holdeplass:
Peder Myhres veg
Lohove
Ranheim idrettsplass (til byen)
Kattemsenteret
Anders Buens gate
Midteggen
Husebytunet
Ila
Dragvoll, Loholt alle
Gildheim (fra byen) (en uke)
Travbanen (to uker)
Bjørndalstoppen (en dag)
Bjørndalsbrua (kort tid)
Kolstadvegen (to uker)
Rostengrenda (to uker)
Åsheim skole (til byen)
Åsheim skole (fra byen)
Munkvoll gård (til byen)
Berg studentby (fra byen)
Bergheim
Byåsen skole
Debatt: Kaffen gikk i vrangstrupen, da NRK viste en prøvekjøring med de nye metrobussene
Midlertidige holdeplasser
På disse stedene blir det opprettet midlertidige holdeplasser i anleggsperioden. Det betyr at det blir opprettet en midlertidig holdeplass maksimum 100 meter fra nåværende holdeplass:
Arnt Smistads veg
Hallset (Migosenteret)
Østre Berg (mot sentrum)
Lund
Grilstadkleiva
Bekkasinvegen
Lyngvegen
Saupstad skole (Skyttervegen)
Saupstadsenteret
Casper Lundes veg
Havstad
Johan Falkbergets veg
Åsveien skole (fra byen)
Åsveien skole (til byen)
Nyveibakken (fra byen)
Nyveibakken (til byen)
Tvetestien (fra byen)
Tvetestien (til byen)
Lerkendal
Strindheim
Sluppen
Abels gate
Dragvoll - Jonsvannveien
Solsiden
Tempe Christian Fredriks gate
Tonstadkrysset
Kilde: Trondheim kommune og Statens vegvesen
VIDEO: Bli med på prøvetur med metrobussen
Tallet på stengte stasjoner kan øke. Ved 13 holdeplasser er det ikke avklart om stoppstedet blir stengt, eller om det blir opprettet en midlertidig holdeplass.
- AtB er i tett dialog med byggherrene i Statens vegvesen og Trondheim kommune underveis i byggeperioden. Sammen vil vi sikre at kundene får god informasjon og at det blir forutsigbart for reisende og berørte underveis, forteller avdelingsdirektør Grete Opdal, kommunikasjon og drift, AtB.
AtB søker i det lengst å få etablert midlertidig holdeplass i umiddelbar nærhet til holdeplassen som oppgraderes.
Prøvetur med metrobussen: - Dette er utfordringene
AtB-info på alle berørte stoppesteder
- Hvorvidt dette er mulig, er avhengig av en sikkerhetsvurdering og fremkommeligheten i hvert enkelt tilfelle. Dette er først klart når hvert enkelt prosjekt er ferdig prosjektert. I noen tilfeller kan byggingen medføre at veien blir stengt og man må kjøre alternativ trase, men dette søker man i det lengst å unngå. I de tilfellene dette er nødvendig vil det informeres godt om alternative holdeplasser, sier Oppsal.
Hun opplyser at AtB for hver enkelt holdeplass som blir oppgradert vil publisere informasjon som beskriver stengeperiode og alternativer for holdeplassen.
- I tillegg til oppslag på holdeplass, skjermer og reiseplanlegger kan kundene holde seg informert om oppgradering av sin holdeplass på vårt nettsted atb.no på en egen infoside om driftsavvik, sier Opsal.