Samfunnet er ikke tjent med folk i krise, og banker, kreditorer og inkassoselskaper bør vennlig tilby hjelp til dem sliter økonomisk.

Økonomiske bekymringer? Problemer med å betale regninger og inkassokrav? Denne førjulsvinteren oppleves nok ekstra tung for mange. Ikke alle gleder seg til jul. Nav, banker og kreditorer må være frampå og tilby løsninger og rådgivning for alle dem som sliter med privatøkonomien. Å gi hjelp så tidlig som mulig gjør at flere kan komme raskere ut av uføret.

Tiltakene myndighetene har satt i gang for å få ned inflasjonen, har så vidt begynt å virke. Tall viser at en del har fått det litt tryggere økonomisk. Men dyrtiden er slett ikke over. En ny undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) og Forbrukerrådet avdekker at rundt 350 000 husholdninger har trøbbel med å betale regningene. Et nedslående funn er at kreditorer er lite fleksible mot dem som sliter. Kun 36 prosent ble tilbudt en betalingsutsettelse eller en overkommelig betalingsplan. Med fortsatt prisstigning og bebudet renteoppgang i desember, kan det bli enda tøffere for mange. Sentralbanksjefen sier befolkningen må være forberedt på ei styringsrente på 4,5 prosent gjennom hele 2024.

Når det tårner seg opp for folk som allerede er på smertegrensa, er det forståelig at flere ikke orker å åpne postkassa enten den er fysisk eller digital. «Alle» vet at det er klokest å forsøke å løse flokene så kjapt som mulig, ta kontakt med banken og dem du skylder penger for å få stablet en levelig tilbakebetalingsplan på beina. Å bytte bank for å få bedre betingelser, er et råd vi har hørt gjentatte ganger det siste halvåret.

Også de som har penger til gode, må gjøre en dugnadsinnsats og markedsføre at det er bistand å få. Både banker, skatteetaten, butikker, bedrifter og inkassobyråer må være sørvisinnstilte og vennlig tilby ulike ordninger som gjør at folk får en viss kontroll før det blir verre. Det er nærliggende å tro at Nav kun hjelper dem som har krav på ytelser, men alle kan få økonomi- og gjeldsrådgivning på et Nav-kontor. Å slite økonomisk kan gå hardt utover psyken, selv for den mest robuste. Eksperter mener det er grunn til å tro at en stor andel som begår selvmord, har alvorlige betalingsproblemer. Storsamfunnet er tjent med at flest mulig greier seg gjennom ei vanskelig tid. Da må «systemet» ta samfunnsansvar og si tydelig ifra at de kan hjelpe.