For at folk skal endre trafikale vaner, må alternativene og valget om å bruke bilen være like enkle og gode. Snart har vi en flott forbindelse på plass med ny Sluppen bru, Nydalsbrua. Her er allerede de første 77 metrene av Byåstunnelen ferdig utsprengt.

Byåsen arbeiderlag ønsker å jobbe for at flere trondhjemmere vil velge å forflytte seg mer miljøvennlig rundt i byen. I dag må de fleste kollektivreisende byåsinger som jobber eller studerer på andre siden av Nidelva ned til Midtbyen, vente på ny buss. Tida og bussbytter mens det regner sidelengs i nye flotte busskur som ikke stopper trøndervær og som er tett på veien med sørpe og snø eller regn, gjør det unektelig tyngre å motivere folk over fra privatbil til buss.

En tverrforbindelse vil gjøre det mer attraktivt å hoppe på bussen. Det vil føre til redusert reisetid og potensielt økt komfort som et pluss. Det samme gjelder faktisk også om man skal fra østsiden til Byåsen, enten på en fritidsreise til Bymarka eller til jobb.

Vi skal i Trondheim redusere veksten av personbiltrafikken. Innad i bydelene vil det trolig i fremtiden bli langt færre elektriske kjøretøy som til en viss grad erstatter fossilbilene. Men mellom bydelene vil behovet være å få flere over på kollektivt til jobb, handel, idrett og kultur, da er personbilen i dag er eneste valget for veldig mange. Nå har vi en unik mulighet til å få gjort noe med nettopp dette.

For at vi skal få til dette, trenger vi bedre trafikkårer og muligheter for nettopp disse trafikantene. Tunnelen vil gjøre at metrolinjen på Byåsen sammen med trikken sys sammen i tilnærmet perfekt harmoni. Omstigning og sammenknytning på Munkvoll vil gjøre at å komme seg fra og til Byåsen blir utrolig mye smidigere.

Det bor godt over 30 000 innbyggere på Byåsen. Realisering av Byåstunnellen vil flytte trafikk fra sterkt belastede veier med høy trafikk, støy og støv som Byåsveien ned til Ila og sentrum, og fra Bøckmannsveien og Munkvoll til Stavne. Bøckmannsveien kan bli en svært god boliggate med tilrettelegging for skoleelever og gående. Ikke minst kan veien bli trygg og effektiv for syklister nedover mot Stavne, der den knyttes til resten av sykkelnettet mot sentrum og østsiden av byen.

Byåsenveien vil kunne avlastes såpass at det vil bli enklere å frigjøre areal, spesielt i nordenden av veien ned mot Ila. Slik blir det gode muligheter for at gående kan få et trygt og godt fortau å ferdes på, og for at syklister endelig kan slippe å velge mellom å dele veien med bilene eller fortauet med fotgjengerne.

Vi kommer ikke langt på veien mot et mer miljøvennlig trafikkmønster om alternativene til privatbilisme ikke er gode nok. Med Byåstunnelen ligger alt til rette for et betydelig løft for kollektivtilbudet i byen og for tilbudet for mer myke trafikanter med og uten støtte av batteri.

Det har i mange år vært vist til hvordan nettopp Brundals-forbindelsen kan få trafikken bort fra trange boliggater og få kollektivtransporten til å bli rask og effektiv. Nettopp slik vil Byåstunnelen bli løsningen på mange utfordringer for vestsiden av byen. Byåstunnelen er ønsket av både bystyret, fylkesstyret og Stortinget, men mangler finansiering.

Bystyret skal nå prioritere hvordan udisponerte midler i Miljøpakken skal brukes, slik at de kommer byens innbyggere best mulig til nytte. Bystyret må her også evne å jobbe inn mot nye forhandlinger som kommer med staten om byvekstavtalen, slik at vi sikres finansiering til flere gode skoleveier, gangforbindelser, sykkelveier og ikke minst Byåstunnelen. Styret i Byåsen arbeiderlag forventer at bystyret ser verdien av å prioritere ferdigstillelse av Byåstunnelen.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe