Det er uholdbart at Jernbanedirektoratet varsler buss for tog i ubestemt tid på Dovrebanen.

Ekstremværet «Hans» i forrige uke viste hvor sårbar infrastrukturen i Norge er for vær og vind. Sist onsdag var alle hovedferdselsårer for bil mellom Oslo og Trondheim stengt. I tillegg stengte Dovrebanen, slik at fly i en periode var eneste transportmulighet mellom Trondheim og Oslo. E6 over Dovre og riksveg 3 gjennom Østerdalen åpnet igjen i løpet av kort tid. Jernbanedirektoratet melder nå at det vil ta lang tid før Dovrebanen går som normalt igjen for passasjerer og gods. Det føyer seg inn i rekken av dårlige nyheter for togtrafikk til og fra Trøndelag.

Det er riktig nok mulig å ta tog via Røros til Oslo med togbytte i Hamar og en reisetid på nærmere åtte timer. Det var det som egentlig var regjering og Jernbanestyrets foretrukne løsning for tog mellom Trondheim og Oslo, før trønderske ildsjeler sørget for at Dovrebanen ble realisert og åpnet høsten 1921. 102 år senere innebærer det som før ble kalt Dovreekspressen buss for tog til Lillehammer og reise på skinner i drøyt to timer til slutt.

Vi har naturligvis forståelse for at brukollapsen i Ringebu på Dovrebanen og andre flomskader får konsekvenser for togtrafikken. Det er likevel ikke holdbart at Jernbanedirektoratet og Bane Nor ennå ikke har presentert en mer konkret plan for hvordan kritisk infrastruktur kommer på plass igjen. Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) tar ikke for hardt i når han sier at langvarig stenging av Dovrebanen vil ha store konsekvenser for Trøndelag, Nordland og områdene langs banen.

Mange år med manglende satsing på vedlikehold og utbedring har gjort norsk jernbane sårbar på flere områder. Tidligere i år presenterte Aftenposten tall som visste at Bane Nor hadde dårligere punktlighet enn jernbanen i et krigsherjet Ukraina. Flere feil på infrastrukturen og mer krevende vær var forklaringen fra en av direktørene i Bane Nor.

Krevende vær gjør det enda viktigere å sørge for at nødvendig infrastruktur er best mulig tilpasset forholdene og raskest mulig kan gjenopprettes etter røffe møter med naturkrefter. Det må også gjelde Dovrebanen.