Det er forfriskende at det nye blågrønne samarbeidet i Trondheim tør ha store ambisjoner for hvordan de kan skape en mer levende midtby.

Vi både tror og håper at mindre gjennomgangstrafikk kan gjøre sentrum til et triveligere sted å handle, spasere, spise og leke.

I den tidvis opphetede debatten om færre parkeringsplasser og mindre trafikk i Midtbyen, er mange bekymret for hvordan det vil ramme varetransporten og mennesker som på grunn av funksjonsnedsettelser er avhengige av egen bil. Vi forutsetter at politikerne i det nyvalgte bystyret finner løsninger som gjør det mulig for begge grupper å benytte Midtbyen. Derfor er det bra at den politiske plattformen til Høyre og sentrumspartiene slår fast at «antallet HC-parkeringsplasser skal opp».

Samtidig ser vi mange spennende muligheter for Midtbyen om bilene tar mindre plass. Men da må politikerne finne andre løsninger enn de meningsløse benkene og bordene vi fikk i Olav Tryggvasons gate. Få synes det er koselig å nyte en is mens busser raser forbi. Da har vi mer tro på ideen om en ny paradegate i tilknytning til Torvet. Lekeplasser, uteservering og salgsboder kan skape liv og røre i Munkegata, men det er sannsynligvis lettere å få til nedenfor Torvet enn i øverste del av gata.

Om Midtbyen blir tilnærmet umulig å nå med personbil, er det en fare for at flere heller velger å kjøre til kjøpesentre utenfor byen. Vi ønsker ikke et sentrum hermetisk lukket for bilen. Det tror vi heller ikke kommer til å skje. Ingen tar oss bekjent til orde for å fjerne parkeringshusene i Midtbyen. Trondheim Parkering har elleve parkeringshus i og rundt sentrum og reklamerer for at det «alltid er ledig plass». Bredere plasser og billigere parkering kan mer fordel gjøre p-husene mer populære.

Få lengter tilbake til tida der statuen av Olav Tryggvason sto i midten av ei rundkjøring på Torvet. Nye kjøremønstre krever nye vaner og møter ofte motstand. Men om ingen tenker nytt, blir det heller ingen utvikling. Vi tror det finnes løsninger som gjør sentrum av Trondheim grønnere, triveligere og mer levende enn i dag. Det vil både innbyggere og næringsliv nyte godt av.