Siden 2008 har ikke tallene på lærerutdanningen vært så lave som nå. Ola Borten Moe sa i fjor at det ikke ennå er noe krise i søkertallene. I dag er saken en annen.
År etter år har lærerutdanning og -profesjon blitt devaluert. Nå er det tynnslitt. En stadig nedprioritering av lærere og lærerutdanningen fra myndighetenes side har gjort at læreryrket ikke er et konkurransedyktig valg. En nedgang på nærmere 22 prosent er skremmende, men er det rart at søkertallene er lave?
Lærerstreiken som rammet Norge i fjor, kommer til å ha langsiktige konsekvenser som vi nå begynner å se ringvirkningene av. Det ble nok en gang bevist at lærernes status ikke er i samsvar med jobben man gjør. Å orke å stå i en slik hverdag samsvarer med de lave tallene som mandag ble presentert. Det er ikke første eller siste gang læreryrket blir svekket og nedsnakket.
Læreryrkets dårlige omdømme skremmer bort studentene
En lærerstudent kommenterer:
– Vi går fem år på skole, skriver master, men tjener mindre enn en ingeniør
Gjennom vår utdanning former vi ideallæreren. Dette er læreren som er trygg, som alle elever kan komme til uansett sak. Læreren som har tid til hver enkelt elev. Læreren som er faglig sterk og kan legge til rette for hver enkelt elevs læring, samtidig som den ser deres sosiale behov. Læreren som kan leve i øyeblikket, samtidig som den strekker seg etter utvikling, både for elevene og skolen. Den stødige læreren som kan stå i yrket i mange år, også når kriser oppstår. Denne læreren finnes, både i arbeid og under utdanning. Han sitter ved siden av deg på bussen. Hun går på butikken og handler mat samme sted som deg, men disse er det ingen som setter søkelys på. Disse lærerne må løftes frem og anerkjennes. De fortjener å bli sett for den fantastiske jobben de gjør hver dag, og ved dette inspirere flere til å ha verdens beste yrke.
Denne ytringen går ut til myndighetene, offentlig sektor og media. Vi håper krisetallene medfører en endring i omtalen av lærerprofesjonen. Mange målsettinger samsvarer med våre, men for at lærerne skal kunne bruke sin kunnskap og kompetanse må det skje en holdningsendring og prioritere finansiering. Norge har råd til å prioritere læreren.
Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe
Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!