Kjære Fredrik. Du hevder Miljøpartiet De Grønne vil gjøre hele Trondheim bilfritt, spør hva bilen har gjort galt og omtaler “det grønne hatet mot bilen” i ditt debattinnlegg 29. juli. Vi hater ikke bilen, vi vil få bukt med bilavhengigheten. En innbyggerundersøkelse viser at trondhjemmere flest vil kjøre mindre og gå eller sykle mer. Da bør politikken legge til rette for det.

Listen over ting positive effekter av mindre bilavhengighet er lang:

  1. Utslippskutt. Veitrafikken står for en tredjedel av klimagassutslippene i Trondheim.

  2. Luftkvalitet. På grunn av veistøv advares det om høy luftforurensing hver vinter.

  3. Trafikksikkerhet. Biler er den største årsaken til dødsulykker i trafikken for fotgjengere og syklister.

  4. Framkommelighet. Nyttetrafikk får det verre med mange personbiler på veiene.

  5. Byliv. Parkering, veier og støysoner tar opp mye plass i en by som skal vokse uten å bygge ned mer natur og matjord.

  6. Handelsnæring. Å legge til rette for gående og syklende er positivt eller nøytralt for handelen i et område.

  7. Folkehelse. Gange og sykling er knyttet til store helsegevinster.

  8. Sosial rettferdighet. De med lavest inntekt bruker som regel ikke bil.

  9. Offentlig økonomi. All bilkjøringen påfører samfunnet relativt enorme kostnader.

Så bilavhengigheten har gjort mye galt, men vi er enige i at Trondheim i dag er utformet på en måte som gjør det vanskelig for folk å leve uten bil. Derfor vil vi gjøre det enklere for flere å velge buss, bane, sykkel eller gange. Vi går til valg på at kollektivtransporten skal bli både bedre og billigere i tillegg til at sykkelveiene skal være trygge og sammenhengende. Samtidig er det nødvendig med bilrestriktive tiltak.

Vi går også til valg på å gjøre Midtbyen bilfri. Vi vil begynne med plassen foran Nidarosdomen i sørenden av Munkegata og så gradvis utvide de bilfrie områdene rundt Torget til å gjelde hele Midtbyen. Det er pragmatisk: bilkjøring for næringstransport, offentlige tjenester, forflytningshemmede og lokale beboere skal tillates. Det er realistisk: innbyggerne som ønsker at Midtbyen skal være mest mulig bilfri er flere enn de som ikke ønsker det. Og det er fornuftig: vi får flere gode byrom samtidig som veiene inn til Midtbyen triveligere. I dag er så mye som halvparten av trafikken i Midtbyen gjennomgangstrafikk. Midtbyen fortjener bedre – den bør være en plass folk reiser til og ikke gjennom.

Målet vårt er å gjøre folk mindre avhengige av bil slik at den livsstilsendringen som mange ønsker kan realiseres og byen blir bedre for alle.

Politikerne har sine valgkampsaker – men hva er din? Send inn din tekst til debatt@adresseavisen.no