Jeg heter Anton, er 28 år og var for ti år siden del av en stadig synkende andel studenter som søker lektorutdanning. Jeg har jobbet som norsk- og engelsklærer i videregående siden 2018, med kontaktlæreransvar de siste par skoleårene. Men de siste tre ukene har jeg vært i streik.

I fjor på denne tiden hadde jeg mine første norsktimer for året i en yrkesfagklasse på vg2. Linja det er snakk om er av den litt eksklusive sorten med oversøkning hvert år. Det medfører at flere av elevene kommer langveis fra og bor på hybel. Etter en god start med motiverte elever begynte jeg å se en urovekkende trend i klassen. Flere fikk økende fravær og var på god vei til å falle av lasset.

Vi bli verken anerkjent eller verdsatt, skriver Anton Larsen. Foto: Privat

Heldigvis var jeg ikke alene om å merke denne trenden. Klassen hadde en svært dyktig kontaktlærer som greide å se forbi litt gretne elever i forsvarsposisjon, og nådde fram til personene bak maska som slet med å takle både livet og skolen. I tur og orden fikk han elevene som ville falt av utdanningen sin tilbake i klasserommet så de fikk fullført skoleåret, klar til å gå ut som lærling. Ved opptelling på slutten av skoleåret ble det klart at fem av klassens 15 elever ville falt av hvis det ikke var for denne læreren.

Det er nettopp dette som kjennetegner den gode læreren. Det er ikke bare en lærer som har gode undervisningsopplegg, som får med seg hele klassen og hjelper den enkelte elev til å utvikle seg faglig. En virkelig god lærer ser ikke bare en elev med potensial og utfordringer i fag, men en person med potensial og utfordringer i livet. Slike egenskaper kommer ikke av seg selv. Sånt kommer av en solid faglig forankring som gjør «fagdelen» av lærerjobben trygg, og lang fartstid i skolen som gjør at man ser og kan ta fatt på «menneskedelen» av lærerjobben. Det er disse lærerne jeg streiker for.

Mer presist streiker jeg for å endre kursen yrket mitt og den norske skolen er på full fart inn i. For å snu trenden der vi lærere hvert år blir fortalt av arbeidsgiver at vi er verdt litt mindre enn året før. Og året før. Og året før der igjen. For å endre at arbeidsgiver mener det er helt greit at lærerjobben utføres av hvem som helst. For å endre at utdanning er et minus, snarere enn et pluss når du skal jobbe i skoleverket. For å endre at 40 000 utdannede lærere velger å ikke jobbe i skolen. Kort fortalt, for å endre et system der arbeidsgiver ikke anerkjenner eller verdsetter de gode lærerne i skolen.

Så KS, kjære arbeidsgiver, – ta et steg tilbake, løft blikket og se hele situasjonen. Se hvor mye den enkelte elev tjener på å ha de gode lærerne i skolen. Se hvor mye samfunnet sparer på at elevene har de gode lærerne i skolen. La oss avslutte denne unødvendige nødvendige streiken med å gi oss lærere en anstendig lønn som kompenserer for utdanning og erfaring på en rettferdig måte. En lønn som gjør at de gode lærerne blir værende, og nye gode lærere kommer inn i skolen. Så kan vi endelig gå tilbake til jobbene vi elsker og sikre en god skole for framtiden.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe.