Datatilsynet skal ha ros for at de ikke lar Facebook og Instagram bare få ture fram i Norge.

Det er grunn til forsiktig glede over Datatilsynets seier over Meta og Facebook i Oslo tingrett denne uka. Forsiktig fordi siste ord garantert ikke er sagt i den prinsipielle striden. Glede fordi Norge går foran i kampen for at en internasjonal teknologigant må forholde seg til de samme retningslinjene som norske selskap.

Datatilsynet har som første tilsyn i Europa valgt å pålegge Facebook dagbøter for ikke å innrette seg etter GDPR, det vil si den norske varianten av EUs regler for personvern. I praksis betyr det at Facebook og Instagram, som begge eies av Meta, har fått dagbøter fordi de bruker såkalt adferdsbasert markedsføring i strid med de norske reglene for dette.

Av hensyn til personvern er det grenser for hvordan selskap uten samtykke kan bruke kunnskap om brukere til å rette reklame mot dem. Datatilsynet mener Facebook bruker persondata ulovlig i reklameøyemed. Facebook har i mange år arbeidet mot det irske datatilsynet for å skaffe rettslig grunnlag for å bruke persondata i reklameøyemed i Europa. Selskapet har europeisk hovedkvarter i Irland og bestrider at de må tilpasse sin virksomhet i Norge til norsk lovgiving på området. Saken viser utfordringene ved de store teknologigigantenes rolle i dagens mediebilde.

Nettselskap som Facebook og Instagram har en stor andel av markedet i Norge, men bidrar relativt sett minimalt i økonomisk bidrag til fellesskapet gjennom skatteinntekter. Det gjør det enda viktigere å sørge for at disse selskapene må forholde seg til norske retningslinjer når det gjelder personvern, persondata og kommersiell utnyttelse av dette.

Vi vil gi honnør til Datatilsynet for å ta saken til retten i stedet for å vente på EU eller andre land. Full seier i tingretten er neppe et endelig punktum. Det vil ikke overraske om Meta anker. I dommen heter det at «etter rettens syn har ikke Meta Ireland og Facebook Norway sannsynliggjort at selskapene i vesentlig grad vil lide økonomisk tap eller omdømmetap ved ikke å oppfylle Datatilsynets vedtak». Facebook har godt av å få høre at de må ta skikken dit de kommer.