Sommerles skal ikke være sommerpes, Sommerles skal være leseglede!, skriver leseambassadøren fra Flatanger.  Foto: Shutterstock

Sommerles skal ikke være sommerpes!

Karen Birgitte Dille og Maja Reinåsmo Olsson spør i et debattinnlegg publisert 25/6 om sommer og skolefri har blitt sommer med leksepress med henvisning til læreres oppfordring til elever og foresatte om deltagelse i den nasjonale Sommerles-kampanjen. De frykter Sommerles skaper et unødvendig prestasjonspress i en tid som skal være fri fra faglige forpliktelser.

LES OGSÅ: Jenter favoriseres i norsk skole!

Men Sommerles skal på ingen måte være Sommerpes! Sommerles skal motivere til å finne leseglede og leselyst og til å vise at lesing er en mangfoldig aktivitet! I Sommerles kan barna lese nesten hva de vil; fagbøker, vitsebøker, fantasy, fortellinger og tegneseriebøker. Og det gjør de! Noen kaster seg over tegneserieromaner, andre oppdager gamle klassikere fra foreldre eller besteforeldres barndom og mange leser bøker de likte da de var mindre. Ungene kan lese selv, de kan lytte til noen som leser høyt til dem og de kan høre på lydbøker. Sommerles skal være så enkelt å delta på at alle kan mestre det, og en kan delta på så mange lesemåter at det er mulig for alle å finne en form de liker!

Nettopp dette at det ikke kreves tjukke mursteiner av bøker for å få poeng, men at du kan lese en leseløve eller en Donald-pocket, er for å få alle med! Kampanjen starter dessuten 1. juni og slutter 31. august, så det går fint an å være med uten å lese annet enn før og etter sommerferien for den som ønsker det.

LES OGSÅ: God sommer, alle lærere. Det er så fortjent!

Sommerles er på ingen måte lekser. Ingen MÅ delta i Sommerles, og konseptet er heller ikke skapt av skolene som et middel til å nå nasjonale kompetansemål. Det er bibliotekenes kampanje, og deres mantra er at det er leselyst og leseglede som skal lokkes fram! Prosjektleder Siri Haga Torgersen framhever i sitt tilsvar til Dille og Olsens innlegg at Sommerles ønsker å nå de barna som ennå ikke har oppdaget hvor gøy det er å lese!

Slik jeg ser det, er det nettopp det Sommerles klarer. 150 000 unger er med på kampanjen. De leser og lytter, skriver kommentarer til bøkene, når nye nivå og får premier. Om det er haitenner eller smykkesteiner som er drivkraften, eller om det er konkurranse-elementet som gjør at ungene vil med – eller om det rett og slett er at de finner glede over å gjøre det samme, nemlig lese, er ikke godt å si. Uansett er det hvert år unger som gjennom Sommerles finner ut at det er gøy å lese- og det er målet!

«Gi mitt barn lesehunger, det ber jeg om med brennende hjerte. For jeg vil så gjerne at mitt barn skal få i sin hånd nøkkelen til eventyrlandet, hvor man kan hente – den skjønneste av alle gleder!»

Dette sa Sveriges barnebokdronning Astrid Lindgren, og det er dette som er min motivasjon til å få ungene til å delta i Sommerles – enten de leser Amuletten, Kaptein Supertruse eller Brødrene Løvehjerte. Jeg vil at de skal lese fordi de finner glede i det, fordi de skal oppdage at en i bøkenes verden kan slappe av og drømme seg bort, more seg, bli skremt, oppleve spenning- og alt det andre bøkene åpner opp for...

Dille og Olsen spør om Sommerles kan hjelpe på trivsel, selvbilde og motivasjon. Det kan det definitivt. Kanskje finner barna i en bok en rollemodell som kan vise vei, slik Pippi i min barndom viste oss at «det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert», eller kanskje kan de i en bok finne noen de kan identifisere seg med om de føler seg alene og utenfor? Kanskje kan de til og med oppdage at den aller beste motivasjonen er den indre motivasjonen – den vi har når vi gjør noe simpelthen fordi vi vil? Men for noen er den ytre motivasjonen i form av poeng og små premier med å motivere. Slik det for voksne kan være lettere å gå en tur om en får poeng på stolpejakt eller skriver navnet sitt i en turbok?

Sommerles skal ikke være sommerpes, Sommerles skal være leseglede! God bok og god sommer!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe