På tur inn til Trondheim en vanlig dag i 16-tida: Stappfullt i de to motgående felt med 100-sone. Sivert Bjørnstad svarer Sp-ordfører.  Foto: Privat

Hvor er du nå, Iversen Stokke?

Senterpartiets ordfører i Skaun og leder for Orkdalsregionen, Gunn Iversen Stokke, har i ulike medier brukt sterke ord og høy røst for å beskrive politisk handlingslammelse knyttet til arbeidet med Klettkrysset. Det er en kritikk jeg og Frp har vært enige i hele veien. Vi var også det eneste partiet i bystyret i Trondheim som stemte for et fullverdig toplanskryss tilbake til 2013.

LES OGSÅ: Hvem har vondt i viljen sin?

LES OGSÅ: Slik var de milelange køene

Like etter at NTP (Nasjonal transportplan) ble lagt frem i slutten av mars skrev Iversen Stokke om temaet i Midtnorsk debatt. Der henvendte hun seg til samferdselsminister Hareide og representanter fra regjeringspartiene og skrev blant annet «NTP er lagt frem, og da må det være frustrerende og bli så bekymret for situasjonen rundt Klettkrysset og samtidig løfte på skuldrene og trygge oss bilister om at dere skal følge nøye med på situasjonen der og den kommende midlertidige utbedringen. Det hjelper oss ingenting.».

LES OGSÅ: Dette får Trøndelag med den nye transportplanen

Også dette er en kritikk Frp kan slutte helhjertet opp om. Regjeringens forslag til NTP var i beste fall tannløs for sørlige deler av Trøndelag. Ikke et eneste nytt riksveiprosjekt skal realiseres i denne delen av landet, ifølge regjeringen. Likevel er det vel så interessant å lese hva Sp har foretatt seg i saken, eller ikke foretatt seg for å være mer presis. Noe av det siste Stortinget gjorde før nasjonalforsamlingen stengte for sommeren var å behandle NTP.

Hvis man leser transportkomiteens innstilling finner man raskt ut at Sp ikke prioriterer en eneste statlig krone til Klettkrysset de neste 12 årene. Dette på tross av at ulike senterpartister, med Iversen Stokke i front, har kritisert staten for å ikke stille opp med penger. Det er nesten ikke til å tro. Det er åpenbart langt mellom liv og lære hos Senterpartiet i samferdselspolitikken, og det er fristende å spørre Iversen Stokke om hvor hun nå er, og hvorfor hun ikke har kritisert eget partis prioriteringer.

Dagens rundkjøring er i beste fall svært uhensiktsmessig, i verste fall livsfarlig. Køen som danner seg i Storlerbakken, i 100 km/t, på grunn av kø inn mot Klettkrysset, oppleves som svært trafikkfarlig. Fremskrittspartiet foreslo derfor i samme stortingsbehandling å sette av 475 millioner kroner for å utbedre situasjonen på Klett og sørge for at vi får et fullverdig toplanskryss. Vi foreslo også at Nye Veier skulle få ansvar for prosjektet. Dette stemte alle de andre partiene på Stortinget imot. Dessverre kan trønderne se langt etter et nytt Klettkryss de kommende årene, det var det bare Frp som ønsket å prioritere.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe