Petter Kampli mener at regjeringen har rotet seg bort med jernbanereformen.  Foto: Privat

Privatisering av jernbanen er resultatløst

GoAhead har styrt togene i Sør-Norge i halvannet år, mens SJ har hatt ansvar i nord siden juni i fjor. Hvordan er tilbudene i dag? Har privatisering av jernbane gjort det billigere og lettere å ta toget? Ikke i nærheten.

LES OGSÅ: Leder: Jernbanereformen må evalueres

I det siste har jeg lest leserinnleggene fra passasjerer om jernbanereformen. I Adresseavisen den 4. mai, skriver Eric Berget, som er fagorganisert i Norsk Jernbaneforbund, at privatisering har gitt et svekket togtilbud, og at en ny regjering vil gi et nytt sporskifte, og kanskje få tilbake gode gamle NSB (som nå heter Vy). Før var det lettere å bestille togbillett hvis du skulle for eksempel til Steinkjer eller til Oslo. Men nå går det an å bestille på appene som Vy, SJ, Entur eller billettautomaten. Man tenker sikkert at det går bra uansett hvilken app du bruker, men det dukker opp flere problem. Er toget i rute, eller må man plutselig ta buss for tog på den ene strekningen? Hvem er det som har ansvar for oppdateringer når det er snakk om togrute eller annet informasjon?

LES OGSÅ: #minvalgkampsak: Valget må bli et sporskifte!

Hvordan er togtilbudet for GoAhead på Sør-banen nå? Sensommeren 2018 vant GoAhead konkurransen om å kjøre tog på Sørlandsbanen (som det het før). Når GoAhead tok over togstrekningen i desember 2019, hadde miniprisen for å ta togreisen økt fra 249kr, (Vy styrte togene da) til 329 kr når selskapet tok over. Vi som trodde de vant konkurransen fordi at de hadde de billigste togbillettene .“I all verden” tenkte jeg da! Man skulle privatisere jernbanen for den billigste og beste servicen. Så det skulle være enklere å ta miljøvennlige valg.

SJ og GoAhead lovet flere togavganger, men de har de samme togavgangene som Vy hadde, (nesten) samme tid som de som de gikk fra før. Prisene på togbillettene har økt, servicen er det samme, og vi har ikke sett noe positive score eller utvikling. Aftenposten skriver i februar i år at GoAhead har hatt store problemer. For få avganger, for få lokførere, og ledere har sluttet (men også pandemien). Et mareritt for selskapet, men ikke minst for passasjerene som tar toget. Det viser veldig tydelig at privatisering av Sørlandsbanen ikke har vært noen suksess.

LES OGSÅ: Stortingsvalget er et sporvalg

SJ tok over jernbanestrekningen av Trønderbanen, Meråkerbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen og Raumabanen. Har vi der sett tydelige bedringer av servicen og tilbudet? Trolig ikke. Togavgangene er det samme her. Da NSB hadde styringen, var det mye diskusjon om å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen. Gradvis har endret seg til å fokusere på privatisering, og å bygge ut nye motorveier. Selv om i det siste har vært snakk om å delelektrifisere banen mellom Trondheim - Stjørdal og får nye togtype, har det gått veldig tregt med utviklingen av jernbanen.

LES OGSÅ: Å ta tog til Oslo er en krevende øvelse

Personlig opplevde jeg nedturen med å skulle ta toget en julidag i 2019. Da jeg og en kompis skulle ta toget fra Levanger til Trondheim samme dag som Metallica skulle spille konsert. Før toget skulle stoppe på Levanger Stasjon, fikk vi beskjed fra høyttaleren at passasjerkapasiteten er allerede sprengt. “Benytt deg heller andre fremkomstmiddel”, ble det sagt. Hadde Vy noe plan B for oss? Nei, dessverre. Toget hadde ikke en ekstra vogn. Det gikk heller ikke buss for tog. I det øyeblikket tenkte jeg at Høyre-regjeringen har kastet penger ut av vinduet med navnebyttet fra NSB til VY. Hadde man brukt de 280 millioner kronene på å få flere avganger og øke kapasiteten (spesielt i sånne store konserter og andre arrangementer) så ville det ikke vært store passasjerklager i ettertid. Heldigvis for oss kom vi til slutt til Trondheim med noen som kunne kjøre oss dit frivillig.

Dette er noen eksempler på at regjeringen har rotet seg bort med jernbaneutviklingen. Når folk flest ønsker ta toget i stedet for bilen, så må jernbanen strykes kraftig. Det er også på tide å skrote hele EUs jernbanepakke. Sørge for bedre tilbud for både tog, men også buss. Halvannet år med privatisering av jernbanen viser godt at det har vært store avvik og avvikling.

La oss make NSB great again.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Skrive for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe!