Nå for tida er det et spetakkel å reise med tog på grunn av stadig nye aktører, på ulike strekninger, skriver denne togpassasjeren..  Foto: Morten Antonsen

Å ta tog til Oslo er en krevende øvelse

Til rette vedkommende – om det nå er SJ, Entura, Bane Nord eller Vy! Jeg tenkte nemlig å ta toget til Oslo, noe som i gamle dager var en enkel bestilling. Da snakker jeg ikke om billettluka i forrige århundre, men om å ta seg fram på nettet den gangen NSB – bokstavelig talt – var på banen.

LES OGSÅ: Valget må bli et sporskifte

Denne gangen tenkte jeg å reise over Røros; verken Gauldalen eller Østerdalen er å forakte. Etter en koronapause så jeg fram til denne turen, men gleden forsvant etter hvert som jeg skulle bestille billettene. Det er nemlig ikke mulig å gå inn på strekningen Trondheim–Oslo og velge noe annet enn Dovrebanen. Den eneste «løsningen» var å bestille billett til Røros, deretter Røros–Hamar og til slutt Hamar–Oslo. I gamle dager var det en smal sak å bestille denne turen i en håndvending. Forbannet som jeg var, ble det til at jeg valgte Dovrebanen, som vel drives av SJ, mens jeg fikk billetten utskrevet av Vy!

LES OGSÅ: Kostnadene til jernbanen har dere overlatt til neste regjering, Gunnes

Men hjemturen ville jeg legge gjennom Østerdalen og over Røros. Dette klarte jeg omsider – ved å kjøpe billett til Singsås – og deretter fra Singsås til Trondheim. Denne gangen sto det Nord på billetten, som ble tilsendt fra Entur. Nå for tida er det et spetakkel å reise med tog på grunn av stadig nye aktører, på ulike strekninger. Ikke rart det går i surr når noen driver togene (Vy, SJ, GoAhead), mens andre selger billetter (Entur), når noen eier skinnegangen (Bane Nord), mens andre eier togene (Norske tog. Noen må i det minste kunne svare for at det er umulig å bestille billetter på Rørosbanen hvis du skal til Oslo!

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook