Jeg tror at en satsing på e-sport som en alternativ opplæringsarena, vil tilrettelegge for en mer inkluderende, tilpasset og praktisk skolehverdag til elever som trenger tett oppfølging, skriver Leon Bafondoko.   Foto: Christine Schefte

Elever må få lov til å game i skoletid!

Kulturenheten har mottatt prosjektmidler fra Bufdir, til et fritidstilbud på Lade med satsing på E-sport og gaming i perioden 2019-2021. Fra 2022 må tilbudet finansieres innenfor kommunens eget budsjett, dersom det skal videreføres. Lade fritidsklubb har en satsning på e-sport og har et eget spillrom med 16 gaming-maskiner. De har et åpent tilbud tirsdag og torsdag for ungdom, og på onsdag er det e-sport tilbud for unge voksne med nedsatt funksjonsevne. Det er også kjøpt inn e-sport utstyr i fritidsklubber i alle bydelene i Trondheim.

Skrive for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Mitt ønske er at e-sport utstyret som er i kommunens fritidsklubber, skal bli tilgjengelig også for skolelever i skoletid. Jeg ønsker også at kommunedirektøren skal videreutvikle og sikre langsiktig finansiering av e-sport tilbudet på fritidsklubber.

Arbeiderpartiet vil tilrettelegge for at Trondheim kommune, skal ha flere alternative opplæringsarenaer til elever som har spesialundervisning og til elever som har utfordringer med skolevegring.

Noen elever er mer hjem for å spille, enn det de er på skole. Elever som ikke møter opp på skolen, fordi de sitter isolert på et soverom for å spille, de elevene vil jeg skal få en alternativ opplæringsarena, som vil gi de en ny mulighet til å møte opp til en alternativ opplæring der de kan spille for å lære.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Nav mener at unge med e-sport bakgrunn har verdifulle egenskaper. Mange elever starter å spille i barneskolen. Nav oppfordrer flere unge arbeidsledige med hull på CV-en til å nevne e-sport på CV-en. «Spillkompetanse» er begrepet som Nav bruker for å beskrive den viktige erfaringen barn og unge har fra e-sport.

Barn og unge som er glad i dataspill må få en opplæringsarena, der de får brukt sine teoretiske og praktiske kunnskap, slik at de kan få god oppfølging og føle mestring i skolehverdagen når de spiller for å lære.

Jeg tror at en satsing på e-sport som en alternativ opplæringsarena, vil tilrettelegge for en mer inkluderende, tilpasset og praktisk skolehverdag til elever som trenger tett oppfølging.

Derfor er jeg glad for at alle partiene i bystyret vedtok på torsdag at i den planlagte politiske saken: E-sport på fritidsklubber og videre drift av Lade fritidsklubb, ber bystyret kommunedirektøren presentere hvordan e-sport tilbudet kan videreutvikles og sikres langsiktig finansiering. Samt hvordan e-sport på fritidsklubber kan bli brukt i skoletid som en alternativ opplæringsarena til elever i grunnskolen.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe!