Innleggsforfatteren mener Adresseavisen bommet da de publiserte et debattinnlegg med kritikk av Britannia.  Foto: Roar Blåsmo-Falnes

Så skuffende, Adressa! Dette var bare trist!

Selvfølgelig skal folk kunne gi uttrykk for negative opplevelser på restaurant, og få leserbrev om dette på trykk i Adresseavisen. Også når utgangspunktet er skuffelse over at den forventede gode kremkaken, ala kafé Erichsens «potet», ikke sto på menyen. Det er bra at avisen har leserbrevspalte for slikt.

LES OGSÅ: Britannia gjennom historiens sus og dus

Når jeg reagerer på onsdagens oppslag på adressa.no, har det derfor ikke så mye med restaurantgjestens opplevelse og mening å gjøre. Den er subjektivt og slik sett sikkert reelt nok. Min reaksjon går på den redaksjonelle behandlingen av leserinnlegget. Det er et stort sprang fra et leserinnlegg, type «ordet fritt», til et høyt prioritert redaksjonelt oppslag på avisens nettutgave, selv om det er merket «Midtnorsk debatt». Slik adressa.no velger å presentere det, gis leserbrevet skinn av en restaurantanmeldelse, med en tyngde som det i utgangspunktet knapt meritterer.

LES OGSÅ: Hotell i særklasse

Minimum ville vært å forelegge kritikken/opplevelsen for Britannia og gi restauranten mulighet for tilsvar og mulig forklaring. Desto mer, ettersom det dreier seg om byens eneste femstjerners hotell. Det bør trigge den journalistiske sans, og såpass krav til selvstendig journalistikk bør man stille til en seriøs avis av den type Adresseavisen forhåpentlig ønsker å være. At redaksjonen dessuten ser ut til å ha endret og skjerpet leserbrevets tittel som eneste journalistiske tiltak, smaker av ukritisk «klikk-horeri-journalistikk» og gjør det hele ytterligere bare skuffende og trist.

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe