En Porsche elbil til vel halvannen million kroner blir subsidiert av staten. Det er å kaste våre skattepenger etter rikfolk, mener innleggsforfatteren.  Foto: Stig Jakobsen

Hittil er elbil-eiere sponset med 45-50 milliarder. Mer kommer!

I 2020 ble det solgt 74 000 nye elpersonbiler i Norge, mens det ble solgt 70 000 bensin- og dieselbiler. Samtidig var salget av brukte personbiler hele 520 000. Vi har i landet noe over tre millioner personbiler, og om lag ti prosent av disse er elbiler.

LES OGSÅ: Nå må også elbilister betale bomavgift

I 2020 subsidierte staten elbileiere med 19,2 milliarder kroner. Samlet for årene før det 25–30 milliarder kroner. Mange, mange kommende elbileiere venter på å bli subsidiert tilsvarende. Det er en lang vei å gå før hele bilparken består av elbiler. Og utrolig mange milliarder kroner mer i subsidier.

Elbiler i øvre prisklasser selger voldsomt om dagen, nevner eksempler på priser: Audi e-tron 6–900 000, Tesla Model X, Long range, rundt 850 000, Jaguar XF koster 740 000, Hongqi Premium/ Exclusive 700–780 000, Porsche Taycan Turbo 5 1,66 million, og nye bilmerket som kommer snart som LucidAir /Dream Edition til 720 000-1,5 million kroner, for å nevne noen.

LES OGSÅ: Elbilfordelene må opprettholdes

Elbiler er altså fritatt fra merverdiavgift ved kjøp. Det gjelder også tilleggsutstyr. Og i tillegg får elbiler fritak fra avgifter og bompasseringer. Hvor mye penger skal myndighetene dytte inn under rikingene som er i stand til å kjøpe og kjøre slike doninger? Det er et merkelig samfunn som utvikles. Var det noe som snakket om norske verdier!

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook