Hvorfor kan ikke alle studenter ha mer enn én mulighet per fag for å påvirke karakteren i et emne? Spør innleggsforfatteren.  Foto: Privat

Ikke ok at én eksamen bestemmer studentens evne

Det er ingen hemmelighet at du må jobbe hardt for å få gode karakterer på universitetet. Men er det nok? Dagens eksamenssystem belønner studenter som har sterke memoreringsegenskaper og evne til å gjengi informasjon under stort press. Å kunne huske informasjon under stress og press kan selvsagt være en fantastisk egenskap i arbeidslivet. Problemet er når presset ødelegger en students akademiske fremtid. Det er ikke ok å la én eksamen bestemme en students evne i et fag. Det er alt annet enn ok.

LES OGSÅ: Filming av muntlig eksamen

Da jeg spurte en lærer på NTNU om hvorfor vi ikke hadde mer enn én mulighet per fag til å vise hva vi var gode for, sa hun «dere har jo det». Da pekte hun på de obligatoriske innleveringene i faget. Logikken forvirret meg. Disse obligatoriske innleveringene er strengt tatt ikke en del av karakteren i faget. Innleveringene må godkjennes for å kunne gå opp til eksamen. Kun ved å gå opp til eksamen får du en karakter, og kun eksamen avgjør karakteren i faget.

LES OGSÅ: Da eksamen ble avlyst, lærte elevene mer på skolen

Det stemmer riktignok at det finnes emner der studenters karakter avhenger av mer enn én enkelt prestasjon. Disse emnene har jeg derimot aldri sett snurten av som bachelorstudent i psykologi på NTNU, og jeg lurer mer og mer på om denne eksamensløsningen er en herlig myte. Så nå spør jeg: Hvorfor kan ikke alle studenter ha mer enn én mulighet per fag for å påvirke karakteren i et emne?

Til slutt for å svare på det alle lurer på; «kan ikke dere psykologistudenter lese tanker da? Det burde jo hjelpe dere massevis på eksamen». Svaret er nei. Jeg vet ikke hva NTNU tenker.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook