Trd.by fortalte om NTNU-studenten «Mari», som er mistenkt for å fuske på en eksamen i vår. Studenten er anonymisert, og Mari er ikke hennes egentlige navn.   Foto: LINE PEVIK

Frykt på universitetet

I Trd.by og Adresseavisen er det en reportasje om eksamensjuks på NTNU. En av studentene som er mistenkt for juks, «innrømmer» at hun og en studievenn snakket sammen under den aktuelle hjemmeeksamen. Hensikten var ikke å få en A, men rett og slett frykten for å ikke rekke å bli ferdig. Hun beskriver mistanken om juks som grusom. Hun har aldri opplevd en slik situasjon før.

LES TRD.BY: «Mari» er mistenkt for eksamensjuks: - Det var av frykt for å ikke rekke å bli ferdig

Denne historien opprører meg. Jeg arbeidet i mange år som psykolog i den Psykososiale helsetjenesten for studenter i Trondheim og har møtt mange studenter med angst og frykt for innleveringsfrister og eksamener. Problemet rammer ikke bare et fåtall av studentene, den er et utbredt problem. Mange går med angst for eksamener og innleveringer så å si året rundt.

LES OGSÅ: Mer juks avdekket i høyere utdanning

Det hører med til historien at Adresseavisen kan fortelle at NTNU på sine nettsider først oppfordret studentene til å snakke med en studievenn - under selve eksamen. Dette var etter min mening et utmerket råd! Men universitetet fjernet det med den begrunnelse at rådet var uheldig.

Hele utdanningsløpet fra videregående skole og høyere utdannelse er preget av konkurranse og krav til prestasjoner og effektivitet. Prestasjonspresset øker jo høyere i utdanningssystemet vi kommer. Karakterene tjener som nådeløse portvoktere for sjansene til å komme seg fra videregående skole og til høyere utdannelse og ut i arbeidslivet.

Et av de store problemene i dagens utdanningssystem er derfor kravene til flinkhet, prestasjoner og karakterer. Utspekulerte metoder for å avsløre juks i studiene er derfor å begynne i feil ende.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter